וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: הר הגעש התפרץ אחרי 40 שנה, המדענים חוגגים

13.1.2013 / 15:25

ההר פלוסקי טולבצ'יק בחצי האי קמצ'טקה שבמזרח רוסיה התעורר לחיים במלוא תפארתו. על אף שכפר נופש קטן כבר נחרב מפרצי הלבה הלוהטת, הגיאולוגים מרוצים מהאירוע הנדיר

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

כשמביטים בתמונות הללו קשה להאמין שבארבעים השנים האחרונות הר הגעש פלוסקי טולבצ'יק היה בכלל רדום. ההר השוכן בחצי האי קמצ'טקה שבמזרח רוסיה, החל להתפרץ בסוף נובמבר האחרון, כשהוא פולט לאוויר לבה רותחת – זרמים של סלע מותך, שלוו בענני עשן ואפר שהיתמרו לגובה של שלושה קילומטרים. לא ידוע מתי תסתיים ההתפרצות, אך לפי שעה לא דווח על שיבושים בתעבורה האווירית ברוסיה ובסביבתה.

ההר המושלג שבמזרח סיביר מתפרץ בדרך יוצאת-דופן, משום שהלבה אינה נפלטת ממרכזו אלא מצדדיו. קבוצת חוקרים הקימה מחנה עשרה קילומטרים משם, והם מסכנים את חייהם במטרה לבחון מקרוב את הזרם הלוהט.

התפרצות הר געש בקמצ'טקה, רוסיה. ינואר 2013. Alexander Petrov, AP
למרות ענני האפר הוולקני, לא דווח על שיבוש בתנועת המטוסים/AP, Alexander Petrov

כצפוי, המדענים המקומיים אינם מצליחים להסתיר את התרגשותם מהתופעה הנדירה. מפודי מגוסקין, חוקר הרי געש, אמר כי אחרי ההתפרצות האחרונה, סברו הגיאולוגים כי ההר לא ישוב להתפרץ במשך מאות שנים. "אבל זה קרה!", אמר מגוסקין בהתרגשות. מדען נוסף, גנאדי קארפוב, אמר כי עד כה לא נוצרו אגמי לבה מהרי הגעש בחצי האי קמצ'טקה. "אנחנו, לפחות, לא ראינו אותם, אבל כאן אנו עדים לתחילת היווצרותו של אגם כזה". אגם לבה הוא שקע בהר געש, המתמלא ב"ים" של לבה מותכת ונוזלית.

הטמפרטורות המקפיאות השוררות באזור, לצד השלג המכסה את ההר, לא עמדו בדרכה של הלבה הלוהטת, שהמיסה כפר נופש סמוך וגרמה שריפת יער בקרבת מקום. עם זאת, המקומיים נמלטו בזמן ואיש לא נפגע. בכל מקום אחר על פני כדור הארץ, תופעת טבע שכזו הייתה עשויה להיחשב אסון, אך בקמצ'טקה, התפרצות הר הגעש נחשבת לא רק למושא מחקר אלא אפילו ליעד תיירותי. למרות תנאי מזג האוויר הקשים והמחיר היקר, התיירים מתעלמים משלטי האזהרה וזורמים בעצמם למקום, כדי להספיק להציץ למחזה המרהיב.

צפו בהרי געש נוספים:
הר געש אפריקאי פולט לבה לגובה 400 מטר
הר געש התפרץ במזרח אינדונזיה - אלפים פונו
הנשיקה הלוהטת בעולם: על לוע הר געש פעיל

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
התפרצות הר געש בקמצ'טקה, רוסיה. ינואר 2013. Alexander Petrov, AP
הגיאולוגים חששו שההר לא יתפרץ שוב במשך מאות שנים, "אבל זה קרה"/AP, Alexander Petrov

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully