וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הסערה: אזהרות שווא אקלימיות

ד"ר גבי אביטל

13.1.2013 / 8:23

הסערה הגדולה מאחורינו. זו היתה סופה שזכתה לסיקור יותר ממלחמות ומבחירות, והיה זה אך צפוי שייכתב בעקבותיה המאמר התורן של דוברי התנועות הירוקות, חסידי התיאוריה שכדור הארץ לא רק מתחמם מהר, אלא שבני האדם הם האשמים בכך.

ואכן, ביום חמישי האחרון התפרסם ב"הארץ" מאמר שכותרתו "התחזית העולמית: שרב סוער. מזג האוויר המשוגע וההתחממות הגלובלית". המטרה - לספר לקוראים שאמנם קר, אמנם שלגים, אמנם מים רבים, ברם כל זה נובע מההתחממות הגלובלית. והראיה היא שבאוסטרליה חם כמו בתנור וברוסיה קר כמו במקפיא. עיקר המאמר עוסק בשינוי הסמנטי שאותו עורכים מדעני האקלים התומכים בתיאוריית אפקט החממה וההתחממות הגלובלית. מכיוון שהטמפרטורה הגלובלית אינה משתנה בממוצע כבר לפחות 16 שנים, עובדה האמורה לגנוז את תיאוריית אפקט החממה, מדברים על "אקלים קיצוני".

מהו "אקלים קיצוני"? סופות טורנדו רבות וחזקות בעוצמתן, גשמי זלעפות, שריפות ועוד. האם אלה תופעות חסרות תקדים? ממש לא. תיעוד סופות ואוושות גלים נעשה דרך קבע ברחבי הגלובוס, ובכל זאת, התיעוד כפי שמתפרסם על ידי רשויות האקלים בעולם מראה שקצב נסיגת הקרח בקוטב הצפוני דומה מאוד לקצב הצטברות הקרח בקוטב הדרומי, שפני הימים עולים דרך קבע בשיעור שהוא אחד חלקי 30 ממה שנטען ושאין שום ראיה כי מספר הסופות ועוצמתן גדלו.

"תופעות הקיצון" הן עניין של שיגרה

המדען שעליו מתבסס כותב המאמר המדובר הוא פרופ' ג'ים האנסן, היועץ המדעי של אל גור. פרופ' האנסן ניסה לשנות בדיעבד את הטמפרטורה בשנת 1934, כדי שתהיה נמוכה יותר מזו שבשנים 2005 וב-2007. הוא נתפס בקלקלתו והיא אינה יחידה. כ-50 מדענים מנאס"א כתבו מכתב חריף נגד האנסן על מעלליו במדע האקלים. אולם הוא בשלו: הכדור מתחמם והוא יתחמם יותר. וזאת בניגוד גמור לכך שמדידות לוויינים מראות טמפרטורות ממוצעות ללא שינוי כבר 16 שנים, על פי הודאתו של ד"ר פיל ג'ונס, עמית חבר של ג'ונס וראש המכון לחקר האקלים באוניברסיטת מזרח בריטניה. הוא אינו דג רקק, הוא ראש אחד משלושת המכונים החשובים בעולם בחקר האקלים.

ב-2008 הבטיח השירות המטאורולוגי הבריטי לאזרחים שהם יכולים לשכוח מגלישה על קרח עד סוף חייהם. שנה לאחר מכן מלאה בריטניה בשלג שלא ראו אפילו בסרטים. לפני כשלושה שבועות פירסם השירות תיקון לתחזית שלו לשנים הבאות: אין יותר התחממות. מודה ועוזב.

האם שלג בתל אביב או טמפרטורת שיא שנמדדה בטירת צבי בשנת 1942 (54 מעלות צלזיוס) ומשקעים בכמויות דומות לשנים 1969 ו-1991 הן תופעות קיצון? אם התשובה לכך היא חיובית, אז "תופעות הקיצון" הן עניין של שיגרה, חלק משינויי אקלים ואינן תלויות בבני האדם. מותר לנו להיות צנועים מעט כלפי איתני הטבע.

הכותב הוא ד"ר להנדסת אווירונאוטיקה וחלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully