וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודות ציון בדרך לקו הסיום

יוסי ביילין

13.1.2013 / 8:11

בימים האחרונים שלפני הבחירות עשויים להתרחש אירועים שישפיעו על תוצאותיהן, או שינסו להשפיע עליהן. חלקם התרחשויות חיצוניות שאינן תלויות בשחקנים הפוליטיים שלנו, וחלקם - ניסיונות של הרגע האחרון לערוך שינוי שיגדיל את התמיכה במחוללו. זה קורה בעיקר כאשר הפערים בסקרים אינם גדולים, ואז נדמה שאמירה דרמטית או מעשה מרחיק לכת עשויים להכריע את הכף.

הישורת האחרונה אינה מתאימה לשיקולים רציונליים. המועמדים נלחצים ומוכנים לעשות מעשים שלא תוכננו על ידיהם כלל, אם נדמה להם שכך יוכלו להגדיל את סיכוייהם לנצח. אירועים הקורים ערב הבחירות, מילים הנאמרות על ידי מועמד זה או אחר או מעשים שבמועד אחר לא היו מעוררים כל תשומת לב הופכים לעיתים לאירועים היסטוריים הנותרים בזיכרון הלאומי שלנו, בלי שום הצדקה אובייקטיבית.

ב-1961 החליט ראש הממשלה דוד בן-גוריון לשגר את טיל המחקר "שביט 2" לשמיים, זמן קצר לפני הבחירות. למרות ההתרגשות שאחזה בציבור, הכל התייחסו לכך כאל ניסיון נואש של מפא"י (שבכל מצב היתה מנצחת בבחירות) למנוע את ירידת מספר המנדטים שלה. זה לא עזר. הבחירות הוקדמו באותה שנה בגלל "עסק הביש" במצרים, והמנדטים הצטמקו.

כל ברבור הופך לפיל בשבוע האחרון

ב-1981 נערכו הבחירות המתוחות ביותר בתולדות המדינה. בתחילת המערכת היה נראה כי יש יתרון ברור למערך על פני הליכוד, עצרות הבחירות היו אלימות ומתוחות מאוד, חילופי ההאשמות היו חסרי תקדים, וכל צד חשב על צעדים שיוכלו להבטיח לו את הניצחון. הבחירות התקיימו ב-30 ביוני. ב-7 ביוני הפציצה ישראל את הכור הגרעיני בעיראק. זה היה מבצע צבאי מוצלח מאוד, שלווה במחלוקת ציבורית בנוגע לתבונה שבעשייתו, אך בגין הצליח להציג אותו כסיפור הצלחה גדול, שחיזק את מעמדו.

באותה מערכת, ב-25 ביוני, הפתיע שמעון פרס כאשר הכריז כי שר הביטחון בממשלה שיקים יהיה יצחק רבין ולא חיים ברלב. זו היתה הודעה דרמטית ומפתיעה על רקע העוינות הקשה בינו לרבין, והיא נבעה מכך שהסקרים שהוצגו לפני פרס ניבאו כי רבין יוכל להגדיל את סיכויי המערך לנצח. אבל הברבור השחור של אותן בחירות היה, בלי ספק, דבריו האוויליים של דודו טופז על הצ'חצ'חים ב-26 בחודש. למחרת, ב-27 בחודש, נאם בגין בכיכר מלכי ישראל והפך את דבריו של הבדרן למנוף אדיר, שבו האשים את המערך בגזענות. לאחר ארבעה ימים ניצח בגין על חודו של מנדט.

ב-1988 נראו העבודה והליכוד צמודות בסקרים. הבחירות התקיימו ב-1 בנובמבר. ב-30 באוקטובר תקפו מחבלים אוטובוס ביריחו בבקבוקי תבערה, ואם ושלושת ילדיה נספו. הליכוד ניצח. על חודו של מנדט. ב-1992 זה היה הרצח של הנערה הלנה ראפ בעזה, שחיזק את יצחק רבין מול יצחק שמיר. רבין הבטיח להוציא את עזה מתל אביב, וניצח בגדול.

מסקנות? קשה להסיק. לא בכל פעם נתגלו ברבורים שחורים לפני הבחירות, אבל כל ברבור כזה הופך לפיל בשבוע האחרון. אם מדובר באירוע חיצוני - אין מה לעשות, אבל אם זה תלוי במפלגות, הן יעשו הכל כדי לא לפלוט שטויות ויצפו לשטויות של היריב, שיהיה אפשר לנפחן. לפעמים זה מצליח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully