וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד טרם פרסם מצע: "איננו רואים חשיבות לעניין"

פנחס וולף

9.1.2013 / 15:09

קיצוץ בתקציב? דת ומדינה? שוויון בנטל? פחות משבועיים לבחירות - ומפלגת השלטון טרם הציגה את יעדיה לבוחרים. השר ארדן: "מעשינו מחייבים יותר ממצעים, נפרסם עקרונות בקרוב"

עוד פחות משבועיים ליום הבחירות לכנסת, מרבית המפלגות פרסמו זה מכבר את מצעיהן, ורק מפלגת השלטון - וזאת שכנראה תישאר בשלטון גם בקדנציה הבאה - טרם פרסמה את המצע שלה לכנסת ה-19. יתרה מכך, יו"ר מטה ההסברה של הליכוד-ביתנו, השר גלעד ארדן, אמר לוואלה! חדשות כי "איננו רואים חשיבות גדולה לעניין פרסום המצע".

בליכוד-ביתנו טוענים כי ניתן להבין את עקרונות המפלגה מתוך ביצועי הממשלה בשנים האחרונות. "אנחנו מפלגת שלטון, ופעולותינו ומעשינו ותכניות העבודה שלנו מייצגים מה שאתה מחויב ועושה מול הציבור וזה הרבה יותר מחייב מכל המצעים הנחמדים על הנייר של מפלגות האופוזיציה, שלאחר מכן כל קשר בינן לבין המציאות מקרי בהחלט", אומר ארדן, המדורג במקום החמישי ברשימה. "עם זאת, אנחנו בשאיפה לפרסם בימים הקרובים את העקרונות המרכזיים המשותפים לליכוד ולישראל ביתנו עליהם נאבק בקדנציה הקרובה, כדוגמת הכרעה בנושא שוויון בנטל, הורדת מחירי הדיור ועוד".

כל המצעים, כל המועמדים - מפת המפלגות של וואלה! בחירות

גלעד ארדן בבחירות דמה בבית הספר בליך, דצמבר 2012. יותם רונן
"מה שאתה עושה מול הציבור הרבה יותר מחייב ממצעים נחמדים על הנייר של מפלגות האופוזיציה". ארדן/יותם רונן

אמנם הליכוד-ביתנו יכולים להצביע על העשייה של השרים כעקרונות המפלגה, אך ברור שהדבר אינו מספיק. 13 יום לפני הבחירות הציבור זכאי לדעת מהן העקרונות המנחים של הליכוד. מעבר לסיסמאות המופרחות באוויר בתשדירי הבחירות, ישנן סוגיות קריטיות שאין ספק כי יעניינו את מצביעי הליכוד-ביתנו הפוטנציאליים, ופעולות השרים לא תוכלנה לנבא מה תהיה עמדת המפלגה בעניינן.

בראש ובראשונה עומד נושא הדת ומדינה. ציבור הבוחרים יכול לקרוא בצורה ברורה ביותר מה היא עמדת המפלגות בסוגיה, החל מהפרדת דת ומדינה מוחלטת ועד חינוך יהודי לכל. השאלה חשובה ביותר בזמן זה, בייחוד לקראת הבחירות לרבנות הראשית שיתקיימו השנה וייקבעו את עתיד שירותי הדת לעשור הקרוב. על הפרק תעמוד השאלה האם שוב החרדים ישתלטו על מוסדות הרבנות הראשית, או שהפעם הליכוד יצדד דווקא במועמד רבני צהר הציוני, הרב דוד סתיו. גם האפשרות לכניסתו של יאיר לפיד לממשלה הבאה עשויה לקדם רפורמות התואמות את מצע יש עתיד בנושא. לא ידוע מה הליכוד-ביתנו מבטיחה לציבור בוחריה בשאלה זו.

איפה נאום בר אילן?

כך גם בסוגיית השוויון לכל. ידוע שעמדתה העקרונית של הליכוד היא שכל צעיר וצעירה בני 18 יתגייסו לשירות צבאי או לאומי, כאשר כפי ש"יש עתיד", מציעה יינתן זמן התארגנות לשם כך. אך השאלה שאין לה תשובה היא מה הליכוד מבטיח לעשות למען השוויון בנטל. מה התכנית האופרטיבית שלו לכך? האם הוא יפעיל סנקציות נגד משתמטים או שיסתפק במענה פושר יותר נגד אלו שלא יתגייסו? וכמה פטורים הוא חושב שצריך להעניק למי ש"תורתו אומנותו"?

בתשדירי הבחירות ששודרו לראשונה אתמול הוצג הנושא החברתי-כלכלי כעיקרון מרכזי – החל מ"איפה הכסף" ושרטוט הפצצה של לפיד ועד אנשי המחאה החברתית של העבודה. ברור שתקציב 2013 יישא בחובו גזירות לא מעטות. נכון שגם לנתניהו יש משנה כלכלית סדורה, אך ציבור הבוחרים מן הסתם יהיה מעוניין לדעת לקראת מה מפלגת השלטון שלו הולכת בנושא, מה יהיו סדרי העדיפויות שלה ומהיכן היא חושבת שיש לקצץ? ומלבד ההודעות בדבר תיק השיכון שיישאר בידי הליכוד-ביתנו – כיצד היא מתכוונת להוריד את מחירי הדירות ולהילחם בבירוקרטיה, כפי שראש הממשלה הבטיח גם לפני הבחירות הקודמות, ולפני שהרפורמה שלו – "רפורמת המרפסות" – נתקעה באמצע הליך החקיקה.

כל הדיווחים, העדכונים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

ומכאן לנושא המדיני: עמדת הליכוד הרשמית התנגדה מאז ומעולם להקמת מדינה פלסטינית, אלא שבתחילת הקדנציה האחרונה ראש הממשלה בנימין נתניהו טרף את הקלפים בשעה שהכריז על הסכמתו העקרונית לפתרון שתי מדינות לשני עמים, בנאום בר אילן, כמובן בכפוף לההכרה בישראל כמדינה יהודית, לסוף הסכסוך ולסידורי ביטחון.

מצד שני, חברי כנסת ושרים הביעו בשנה האחרונה התנגדות נחרצת להקמת מדינה פלסטינית. הבכיר שבהם היה שר החינוך וראש מטה הבחירות של הליכוד ביתנו, גדעון סער. "התחזקות האיסלם הרדיקלי באזור וההתפתחויות בשומרון, לרבות ההתנהלות החד צדדית של הפלסטינים בזירה הבינלאומית, מחייבת את ישראל להציב סימני שאלה באשר לנכונות להקמת מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון", אמר סער לפני מעט יותר משנה בסיור בשומרון. "הקמת מדינה פלסטינית תהיה מהלך רב סכנות לישראל, ומקפצה להמשך הסכסוך מעמדות משופרות לערבים". השאלה היא מה העמדה העדכנית של הליכוד – תמיכה או התנגדות למדינה פלסטינית?

כל אלו הן דוגמאות לשאלות קריטיות שילוו את מדינת ישראל בארבע שנים הבאות לפחות. מפלגת השלטון תמיד יכולה לומר שאם תהיה גדולה וחזקה מספיק, תוכל לבצע את עקרונותיה. נותרה רק שאלה אחת: מהם בדיוק אותם עקרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully