וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את היהודיות שמצביעות לבל"ד

ניר יהב

11.1.2013 / 14:00

פחות מאלף יהודים הצביעו בבחירות האחרונות לבל"ד, הידועה בציבור בעיקר כמפלגת חנין זועבי. שלוש תומכות מסבירות מדוע השמאל לא מספק פתרון וכיצד הן דואגות לזכויות היהודים

לא רבים יודעים אבל במקום ה-12 ברשימת בל"ד לכנסת נמצאת מועמדת יהודיה – יעל לרר. לרר, מו"ל הוצאת הספרים "אנדלוס" אשר "קודמה" למקום ה-12 מהמקום ה-15 שבו הוצבה בבחירות הקודמות ברשימה לכנסת, מבינה היטב שמהמקום שלה ברשימה היא לא תוכל להיכנס לכנסת. אם שואלים אותה, היא בכלל לא מעוניינת כרגע להיכנס לכנסת ובטוחה שהרשימה ("המעולה") תייצג אותה בכבוד כפי שעשתה בארבע השנים האחרונות.

לרר, שהייתה שותפה מרכזית להקמת בל"ד ושימשה כעוזרתו של מנהיגה הראשון עזמי בשארה, היא אחת מתוך מאות בודדות של יהודים שתומכים במפלגת בל"ד. בבחירות האחרונות הצביעו עבור בל"ד פחות מאלף יהודים, ובבחירות הקרובות מקווה לרר שהמפלגה תצליח לגייס תמיכה מאלפי יהודים נוספים: "קשה לי עם העובדה שאנו זוכים לתמיכה של כאלף יהודים בלבד", היא אומרת. "אני מבינה למה חד"ש לא מצליחה להרחיב את מעגל התמיכה בקרב היהודים – הרבה מהם נרתעים מהשיח הקומוניסטי – אך לנו יש שיח דמוקרטי".

כל הדיווחים, הפרשנויות והדעות - וואלה! בחירות 2013

חנין זועבי בדיון בעניין פסילתה בבית המשפט העליון, דצמבר 2012. בן קלמר
"נותנים את המענה השלם והאמיץ ביותר לשאלה היהודית-פלסטינית". חברי בל"ד/בן קלמר

"גם אנו, בבל"ד, אשמים שאין לנו מספיק תומכים יהודים. פשוט לא ביקשנו ולא פנינו מספיק. זה קשה כי אנחנו מפלגה קטנה. אנחנו נתונים למתקפה קשה מהיום הראשון שלנו: מתקפות מצד הימין, השב"כ, היועץ המשפטי. לכן, בתוך כל זה מעט הזנחנו את הפנייה הישירה ליהודים. עם זאת, בשנים האחרונות אנו מקיימים מפגשים עם פעילים יהודים ובמערכת הבחירות הנוכחית הרחבנו את הפעילות שלנו בשפה העברית. אני מקווה שזה יוסיף לנו כמה אלפי קולות של יהודים".

היחידה שתומכת במדינת כל אזרחיה

תומכת בל"ד נוספת היא סילאן דלאל, תושבת ירושלים. דלאל, 25, מעידה על עצמה כמי שגדלה בבית עם ויכוח פוליטי בין עמדות הדומות לשל בל"ד לבין גישה יותר שמאל-ציונית כמו של מפלגת העבודה. "אפשר לומר שהדבר היחיד שינקתי הוא היכולת לשאול שאלות ולבטא את עצמי, גם כשזה מתנגש עם הקונצנזוס", היא אומרת. "הבית הפוליטי שלי במשך שנים היה במאבק נגד הגדר והכיבוש ללא שיוך מפלגתי מובהק. עם זאת, תמיד הצבעתי בל"ד".

למה דווקא בל"ד?

"כי זו המפלגה היחידה ששמה את שאלת 'מדינת כל אזרחיה' על המפה הפוליטית ולא מתביישת במסר הזה, באופן עקבי, מתוך הבנה שלא מדובר רק ברעיון, אלא שלשלילתו יש השפעות הרסניות על החברה האזרחית בפועל, בראש ובראשונה על זכויותיהם של האזרחים הערבים, אך גם על זכויות שלי. מפלגות השמאל האחרות מתנגדות לעיקרון של 'מדינת כל אזרחיה'. הן מוכן לדבר על שוויון – כל עוד השוויון הזה יתקיים בתוך מסגרת 'יהודית ודמוקרטית'. מה עשינו בכך? אני דורשת מחבריי, כמו במאבקים אחרים, סולידריות מלאה ותמיכה בזכויות הקולקטיביות של הפלסטינים בישראל לצד זכויותיהם של היהודים, בלי פשרות".

מי שדווקא לא הצביעה לבל"ד מעולם ומתכוונת לעשות זאת לראשונה בבחירות הקרובות היא אורלי נוי, 42, מתרגמת ספרות פרסית לעברית. "ההחלטה לתמוך בבל"ד התגבשה אצלי רק לקראת הבחירות האלה", היא אומרת. "בעבר תמכתי בחד"ש, ופעם אחת גם הצבעתי עבור מפלגת העבודה כשעמיר פרץ עמד בראשה. בעיני, בל"ד נותנת את המענה השלם והאמיץ ביותר לשאלה היהודית-פלסטינית. זאת כיום המפלגה היחידה שבאמת מאתגרת אותנו ליישם בפועל את המנטרה הזו שכולנו נהנים כל כך לשנן: אני מודעת לפריבילגיות שלי ומוכנה לוותר עליהם לגמרי. כל עוד יהיו לי - מהגרת שלא נולדה בישראל - זכויות עודפות מאלה של פלסטיני דור עשירי בפלסטין, העוול ימשיך".

לרר: "כשאני מדברת על שוויון, אני מדברת גם על זכויות פרטיות וגם על זכויות קולקטיביות. שוויון לא נעשה על ידי מחיקת זהות של אף אחד, בין אם יהודים ובין אם ערבים. המסר שבל"ד מציעה הוא אוניברסאלי, שמתאים לכל מקום בעולם ובגלל זה הרעיונות של בל"ד מתאימים גם לפתרון של מדינה אחת דו-לאומית שאנו הולכים לקראתה, וגם לפתרון של שתי מדינות. אנו אזרחים שווים אך לכל אחד מאיתנו יש שפה משלו, תרבות משלו, וזכות לנהל את ענייניו בעצמו. אם חושבים על העתיד של הקולקטיב היהודי-ישראלי במקום הזה, התכנית היחידה שמבטיחה את זכויותיו לא על ידי נשק ולא על ידי כוח זה המצע והכיוון המחשבה שבל"ד מייצגת. בכך שאני תומכת בבל"ד, אני למעשה דואגת לזכויות היהודים".

לקריאה נוספת:
נציגת בל"ד דיברה בפאנל סטודנטים - נציגי הימין דרשו את עזיבתה
נפסל תשדיר של בל"ד שצוחק על ליברמן ועל "התקווה"
דעה: שותפות עם הערבים תיתכן - גם בכנסת
11 יום לבחירות: לבני מאבדת גובה בסקרים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

פתרון שתי מדינות לא פותר את סוגיית המדינה היהודית

לרר טוענת שבשנים האחרונות היא מבחינה בתופעה, שבמסגרתה חד"ש – היריבה המושבעת של בל"ד – מאמצת, לפחות בשפה הערבית, את רוב השיח של בל"ד: "עם השנים המרחק הצטמצם בינינו ואנו היינו צריכים לרוץ יחד. אני עדיין חושבת שיש הבדלים עמוקים בין המפלגות אך במישור של ההתנהלות מול המדינה ומול הקונצנזוס היהודי-דמוקרטי, ההבדלים לא מספיק גדולים כדי שיצדיקו הליכה נפרדת. התפיסה שלי מציבה במרכז נושאים של דיכוי לאומי, שאלות של זהות, ושאלות פמיניסטיות, ולא דבקה במרקסיזם ישן שמסתכל על הכול מפרספקטיבה מעמדית. חשוב לי שיהודים יצביעו לבל"ד, כי יש פה אקט של סולידריות ואמירה ברורה שעתיד משותף חייב להיות עתיד של הכרה ולא של מחיקת זהויות".

נוי, כמצביעת חד"ש ותיקה, טוענת כיום כי הבינה שהנוכחות היהודית במפלגה הייתה עבורה סוג של עלה תאנה. "האם בכלל אפשר לדבר על שותפות אמיתית במצב שבו לקבוצה אחת יש פריבילגיות כה מובהקות לעומת הקבוצה השנייה? לכן אני חושבת שהשימוש היחיד שאני יכולה לעשות במעמדי כיהודיה במדינה גזענית הוא עמידה מוחלטת מאחורי חברי הפלסטינים, לא לצדם. אם יש הצדקה אחת לקחת חלק בבחירות הללו זו בדיוק הסולידריות הזו. ההיצמדות של חד"ש לפתרון שתי המדינות לא מעלה לדיון את אופייה של מדינת ישראל שתעמוד לצד פלסטין. אם היא עתידה לשמור על הגדרתה כמדינה יהודית, חוסר הצדק המתמשך ביחס לכ-20 אחוז מאזרחיה הפלסטינים לא ייפתר. אם היא עתידה להיות מדינת כל אזרחיה, הרי שהגענו שוב לחזון של בל"ד".

באיזה מקום נמצאת בל"ד בסקר הפייסבוק של וואלה! - הצביעו והשפיעו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ההבדלים בין חד"ש לבל"ד לא מספיק גדולים כדי להצדיק הליכה נפרדת לבחירות". חברי הכנסת דב חנין ומוחמד ברכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דלאל, אשר עבדה בעבר כעוזרתה של ח"כ חנין זועבי ("זו הייתה העבודה האינטנסיבית ביותר והמרתקת ביותר שעלה בידי לעשות. חנין היא אישה אמיצה וחזקה"), מציינת כי היא תומכת במדינת כל אזרחיה כפי שמציעה בל"ד ומתנגדת לפתרון שתי מדינות לשני עמים "משום שפתרון זה משמר את קיומה של מדינת ישראל כמדינה 'יהודית' בעוד שלערבים תהיה את פלסטין. פתרון שכזה הוא מסוכן בעיני. עמדותיי קרובות הרבה יותר לרעיון המדינה האחת, אך לא אתנגד להקמת מדינה פלסטינית כל עוד ישראל תהיה מדינת כל אזרחיה".

לא מפריע לך שאין יהודים שמייצגים אותך בכנסת?

"אני לא זקוקה לנציגים יהודים שיספקו את הקול שלי. חנין זועבי וג'מאל זחאלקה מייצגים אותי טוב יותר. אני מרגישה שבל"ד מייצגת אותי במובנים רבים. זו מפלגה שמקדמת שוויון אזרחי מלא, ששמה לא אחת את השיח המגדרי-פמיניסטי באופן ברור על השולחן, קוראת להפרדת דת ומדינה, לפירוז גרעיני ועוסקת יום-יום בנושאים חברתיים בוערים".

לרר מסכימה: "לא הייתה הצבעה אחת בכנסת שבל"ד לא ייצגה את דעתי. אין אף מפלגה שהשיח הפמיניסטי בה מפותח כמו בבל"ד. שאלת הייצוג חשובה לי מאד ובגלל זה אני שמחה שהחוקה של בל"ד מבטיחה ייצוג שליש של נשים. עם זאת, הייתי רוצה שיהפוך ברבות הימים לחצי-חצי. אני אמנם מקום 12 ברשימה לכנסת אך אני לא חושבת שיהודים צריכים להיות בראש הרשימה. ברגע שאין מספיק יהודים שמצביעים לבל"ד, אז אין צורך להציב מועמדים יהודים בראש הרשימה. אם היה ציבור יהודי מספיק גדול שיתמוך בבל"ד, כמובן שצריך להשמיע גם את הקול שלו ברמה הפרלמנטרית. בינתיים, חברי הכנסת של בל"ד מייצגים אותי מצוין".

גם נוי רואה בזועבי כמי שמייצגת אותה היטב: "בעיני, הכנסת היא מנגנון אזרחי ואני רוצה שהנציגים שלי שם יבטאו בצורה הטובה ביותר את תפיסת האזרחות שלי. את זאת בל"ד עושה היטב. חנין זועבי קרובה אלי בהשקפותיה עשרות מונים יותר ממיכאל בן ארי. דווקא במדינה דו-לאומית, שתשחרר את היהדות מהמלכודת הלאומנית, היהדות שלי תוכל לבוא לידי ביטוי בצורה הרבה יותר מזוקקת, קרובה יותר לערכי היהדות כפי שאני מבינה אותם".

מה התגובות שאת מקבלת כשאנשים שומעים שאת תומכת בל"ד?

לרר: "לאור מגמת הפאשיזציה שעוברת החברה הישראלית, אנשים מגיבים כלפי מצביעי מרצ כפי שהם מגיבים כלפי מצביעי בל"ד. אנשים מפוטרים ממקומות העבודה שלהם משום שהם מצביעי מרצ. באופן אישי, מעולם לא הסתרתי שאני מצביעת בל"ד. הפעילות שלי ידועה ומעולם לא קיבלתי תגובות שליליות. אף פעם לא חשתי שמתייחסים אלי באופן שונה. כמובן שיש גם תגובות, כמו בטוקבקים שיתפרסמו ודאי גם מתחת לכתבה הזו, שכוללות הצעות לטכניקות שונות שבהן יש להרוג אותי או הערות גזעניות וסקסיסטיות בלתי-נסבלות".

דלאל: "אפשר להגיד שאני יחסית מוגנת כי אני מקיפה את עצמי באנשים פוליטיים שמסוגלים לכבד את עמדתי. עם זאת, תמיד יש ויכוחים, גם בתוך המשפחה. הרוב מתעקשים לטעון שלא מבינים איך אני מצביעה ל-'מפלגה לאומנית ערבית', ואני בתגובה מערערת על טיעון הלאומנות ומנסה להסביר למה כן להצביע למפלגה ערבית".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully