וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני ליחימוביץ' ולפיד: יחד לממשלה או לאופוזיציה

פנחס וולף

7.1.2013 / 11:00

לוואלה! נודע שיו"ר "התנועה" הציעה לקבוע נוסחה להמלצה על מועמד מגוש השמאל-מרכז להרכיב ממשלה, ואם הדבר לא יסתייע - יחברו השלושה לנתניהו או יישארו במשותף באופוזיציה

הפרטים נחשפים: ראשי מפלגות השמאל-מרכז הסכימו הלילה (שני) לא למסור לציבור פרטים על תוכן הפגישה שקיימו ביניהם, אולם לוואלה! חדשות נודע תוכן ההצעה שהעלתה יו"ר "התנועה" ציפי לבני בפני יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' ויו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד. לפי מסמך שהציגה לבני בפגישה, בשלב הראשון ימליצו השלושה על מועמד מגוש השמאל-מרכז להרכיב את הממשלה הבאה, ואם הדבר לא יסתייע - יקבלו השלושה החלטה האם להצטרף יחד לממשלה בראשות בנימין נתניהו או להישאר יחד באופוזיציה.

כל הדיווחים, הניתוחים והסקרים - בוואלה! בחירות 2013

שלי יחימוביץ' עם ציפי לבני בוועידת כלכליסט דצמבר 2012. יותם רונן
הסכימו לא להסכים. לבני ויחימוביץ'/יותם רונן

"אנחנו נמצאים יחד כדי להחליף את נתניהו על בסיס מצע שמאחד אותנו", אמרה לבני ליחימוביץ' וללפיד במהלך הפגישה. לדבריה, אם הציבור יידע שראשי מפלגות השמאל-מרכז פועלים כגוש אחד, תגבר המוטיבציה של בוחרים מתלבטים להצביע לאחת משלוש מפלגות הגוש.

לפי השלב הראשון בהצעה של לבני, שלושת ראשי המפלגות יסכימו ביניהם עוד לפני הבחירות על נוסחה, שעל פיה הם ימליצו על אחד או אחת מהם להרכיב את הממשלה הבאה. ההמלצה תהיה על ראש המפלגה הגדולה בגוש או על בעל הסיכוי הגדול ביותר להרכיב ממשלה. עד כה דרשה לבני שראשי שלוש המפלגות יתחייבו להמליץ על בעל הסיכוי הגדול ביותר בגוש, אולם הצעתה הנוכחית היא ניסיון ללכת לקראת יחימוביץ'.

השלב השני יהיה אחרי הבחירות לכנסת. לבני ביקשה מיחימוביץ' ומלפיד להתחייב שאחרי ה-22 בינואר שלושתם ייפגשו ויקבלו החלטה משותפת האם להצטרף יחד - כגוש אחד - לקואליציה, או להישאר באופוזיציה. "במקרה כזה היה נוצר לחץ גדול על נתניהו", הסבירו בכירים ב"תנועה" בשיחה עם וואלה! חדשות. "אם שלוש המפלגות מתחייבות שאף אחת לא נכנסת כעלה תאנה, נתניהו נמצא בפני אחת משתי האופציות: או ממשלת ימין צרה שתהיה גם קצרת ימים, או כופים עליו ממשלת אחדות לאומית שלגוש המרכז-שמאל תהיה השפעה מכרעת על כל המהלכים של הממשלה".

יאיר לפיד בכנס בנושא שדולת הנשים, דצמבר 2012. יותם רונן
לא ישמש כ"עלה תאנה" בממשלת ימין-חרדים. לפיד/יותם רונן

לדברי אותם בכירים, "מאז שלבני הכריזה ביום שישי על רצונה לאיחוד כוחות בגוש, נוצרו כל התנאים שיוכלו לשנות את כללי המשחק. פתאום לא עוד מציאות של ממשלת נתניהו שהוא גם יכול לבחור מי יהיה בממשלתו, אלא קבוצה שאומרת: 'הכל או לא כלום'". עם זאת, שלושת ראשי המפלגות הסכימו לא להסכים בשלב זה ואף לא קבעו מועד לפגישה נוספת, למרות ההודעה המנומסת ששוחררה לתקשורת ב-1:21 בלילה.

"ציפי לבני תמשיך לנסות לאחד את הגוש", אמרו הבכירים. "חבל שלא הייתה כבר הסכמה. יש כאן הזדמנות שאסור לנו לבזבז אותה. זה משנה את כל הסיפור. העובדה שנתניהו רץ להתראיין בכל ערוצי הרדיו ולומר 'אולי אפול', זה אומר שגם הוא נמצא בלחץ מזה".

עם זאת, במפלגת העבודה מתחו ביקורת על לבני ואמרו כי "היא ממשיכה להציג עמדות עמומות". בסביבת יחימוביץ? אמרו שהפגישה הייתה "ספין בלבד" והוסיפו כי "לבני לא הגיעה עם שום תוכנית שאפשר יהיה ליישם במשותף ולא מוכנה להתחייב לשום כיוון כדי לגרוף קולות?.

יחימוביץ' אמרה הבוקר בסיור ברחובות, כי "כל עוד נתניהו ימשיך לכהן כראש הממשלה, דבר לא ישתנה. הדרך לנצח אותו היא להצביע עבור מפלגת העבודה, שהיא המפלגה הגדולה והמובילה בגוש. ניסיון מצד אחד לייצר קבוצת מפלגות מול נתניהו ומצד שני פלרטוט מתמשך איתו בדיבורים על ישיבה בממשלתו משדרים תבוסתנות וחוסר אמינות". יו"ר מפלגת העבודה הוסיפה: "חשוב לא לבזבז קולות, לבוא לקלפי ולהימנע מהצבעה למפלגות אופנה או כאלה שאינן עוברות את אחוז החסימה".

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו.

לקריאה נוספת:
לבני, יחימוביץ' ולפיד נפגשו, אין הסכמות
יחימוביץ': ”ארכיב ממשלה או אלך לאופוזיציה - אין דרך אחרת”
לפיד מבהיר: "אפגש עם לבני, אך לא רוצה גוש חוסם"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully