וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם שווים לפני החוק

פרסום דו"ח מבקר המדינה בפרשת הרפז הוא חמור ופוגע עד כדי חשש להתארגנות הדרג הצבאי מול הדרג המדיני. הדו"ח מייחס לפרשה את מלוא החומרה ודורש מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית נגד המבוקרים הראשיים - הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ועוזרו וידו הארוכה ארז וינר. המבקר מטיל עליהם את מלוא האחריות, האישית והפיקודית, בכלים העומדים לרשותו, משום שאספו במשך יותר מחצי שנה מידע נגד שר הביטחון אהוד ברק, ובכך שיתפו פעולה באופן מלא עם בועז הרפז ועודדו אותו.

חומרת המעשים מקבלת ביטוי מלא בדו"ח הקורא לילד בשמו והאומר במילים ברורות כי וינר פעל ואסף מידע עם בועז הרפז, אשר הופנה אליו על ידי הרמטכ"ל. צמרת צה"ל, אפשר לומר, פעלה במכוון נגד שר הביטחון למטרות שונות ומגוונות כחלק מ"המלחמה" הכללית של הרמטכ"ל מול ברק, בשל מערכת יחסים עכורה ובלתי אפשרית, או כדי לסכל את מינויו של הרמטכ"ל הבא, יואב גלנט. המהלך, בין שנועד כמגננה של צמרת צה"ל ובין שכדי לסכל את מינוי הרמטכ"ל הבא או לתקוף את שר הביטחון, נעשה בצורה הסותרת באופן קיצוני את רוח צה"ל ואת החוק. גם אם תתקבל הפרשנות המקלה שכל הפעולות נעשו כמגננה כפי שחלק מהמבוקרים טענו בדו"ח, אי אפשר להתעלם מחומרת המעשים.

היה ברור לכל בר דעת כי פרשת הרפז, שעסקה בזיוף המסמך, היא שולי הדברים. השאלות המרכזיות היו מי עומד מאחורי המסמך, ומי היא היד הארוכה המסתתרת מאחוריו. מבקר המדינה מציין כי הוא מקבל את חקירת המסמך במשטרה, ומנגד הדו"ח מלמד על קשר ברור בין הרפז לווינר, כולל מסירת פרטים סודיים על צפי מינויים ומידע מסווג אחר. ברור שנושא זה אינו יכול להישאר עלום וגנוז, ומכאן שרק דרך חקירה משטרתית או חקירת פצ"ר משולבת בחקירה משטרתית אפשר להגיע לאמת. כך למשל, מתאר הדו"ח כי יובל דיסקין סירב להיענות לפניית המבקר למסירת "מחקרי תקשורת" בטענה שאין מוסרים מידע כזה למבקר (מעניין מה היה אומר פרופ' עוזי ארד על פיסקה זו). כלומר, רק באמצעות כלים חקירתיים המאפשרים הוצאת צווים כחוק אפשר להשלים גם פאזל זה, בלי לדרוש מהשב"כ לעבור על החוק.

אין מדובר במלחמת אגו

השיהוי הרב בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה בעניין ההחלטה על פתיחה בחקירה פלילית הגיע עם פרסום הדו"ח לסיומו. היועץ לא יוכל עוד להגן בבג"ץ על העמדה כי לא השתכנע שיש מקום לפתוח בחקירה פלילית, משום שהדו"ח מספק מובילי חקירה למכביר, שכן הפצ"ר כבר דרש לפתוח בחקירה ובעיקר משום העננה הפלילית הכבדה המרחפת זה שנתיים מעל לראשם של בכירים וטובים, אשר פעלו במחשכים ממניעים לא חוקיים כדי לקדם מטרות אישיות. אין מדובר במלחמת אגו, אפילו לא במחנאות תקשורתית - מדובר בסולם הערכים הנורמטיבי העליון של הצבא הכולל ציות, דיווח אמת, מילוי הוראות ופירמידת הדרגות.

הדו"ח קובע כי עבירות משמעתיות קיימות למכביר. הוא מציין פעולות מסוימות דוגמת התנהגות לא ראויה. את החלק הפלילי הוא העביר ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתיחה בחקירה פלילית. חקירה כזו היא גם האינטרס של המבוקרים המעורבים ושל היועץ המשפטי בבחינת הסרת הערפל המרחף מעל לאישים המעורבים ומעל לצבא ולזרועות האכיפה.

הצבא כשל בתחקיר הפנימי הראשוני שקיים אשר לא הגיע לחקר האמת, כפי שמתברר מהדו"ח שהתפרסם אתמול. ראוי שהנושא יילמד בכל בתי הספר הצה"ליים, שכן גם צמרת צה"ל אינה מורכבת ממלאכים, והאיזונים והבלמים נחוצים בכל הרמות. על היועץ המשפטי לממשלה להביא לפתיחה בחקירה ללא דיחוי, ולא - בתי הספר למשפט יקבלו עוד שיעור על דרך השלילה של שלטון החוק ועל הטיפול הבררני שמייצרת הפרשה האזוטרית הקרויה הרפז, המתעלמת מחקירה בגין מהלך מכוון נגד משרד הביטחון, אם לא יותר מזה, בצמרת צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully