וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: סערת הייגל מתקרבת

יעקב אחימאיר

7.1.2013 / 8:09

במסדרונות הסנאט האמריקני כבר החלו להשחיז את החרבות לקראת הקרב הפוליטי הגדול, עם החלטתו של הנשיא אובמה למנות את צ'אק הייגל, הסנאטור הרפובליקני לשעבר, לשר ההגנה במקומו של ליאון פאנטה. אובמה צפוי להודיע על המינוי השבוע וכבר ניכרים סימנים המבשרים על הסערה שעומדת להתרגש לקראת דיוני השימוע בנושא. היחס הביקורתי מאוד של הייגל לישראל מזדקר כאחד הנימוקים המרכזיים של מתנגדי המינוי - סנאטורים משתי המפלגות. נימוק מרכזי אחר הוא התנגדותו הנחרצת לכל פעולה צבאית נגד מתקני הגרעין של אירן, והעדפת מו"מ של ארה"ב עם משטר האייתוללות על פני שיגור טילים לאתרי הגרעין.

רק בשבוע שעבר הביע הנשיא אובמה בפומבי את הערכתו להייגל, חייל מעוטר פעמיים ממלחמת וייטנאם. השניים רואים עין בעין את הצורך לערוך קיצוצים נרחבים בתקציב הביטחון, ואובמה מצפה כי הייגל יוכל לממש קיצוצים אלה בימי המצוקה הכלכלית. בכלל, בכל הנוגע למעורבות צבאית של ארה"ב מעבר לים, הייגל הוא "בדלן" ו"יונה" בהשקפותיו.

שתדלנים בוושינגטון למען ישראל כבר מתכוננים לקרב הגדול על המינוי ואינם מהססים להביע את דעתם כי הסנאטורים צריכים להצביע נגד הייגל בתום השימוע המרתק, הגורלי, שייערך לו בוועדת הסנאט. יש אף כאלה מקרב המערכת הפרו-ישראלית שיראו בדרך הצבעתם של סנאטורים המצהירים כי הם נמנים עם תומכיה של ישראל משום מבחן מפתח לעמדתם זאת. שעת האמת מתקרבת, ולא די באמירות יפות.

אובמה יתקשה להשלים עם כישלון נוסף

אין פלא כי אחד התומכים הנלהבים במועמדותו של הייגל לשר ההגנה הוא פאט ביוקנאן - אישיות שמרנית, תקשורתית, פוליטית - שאף היה מועמד לנשיאות. לאורך שנים הביע ביוקנאן, גם בראיון שערכתי עימו, התנגדות נחרצת לכל סיוע כספי אמריקני לישראל, יהא אשר יהא צבעה הפוליטי של הממשלה בירושלים. ביוקנאן גם תומך בדו-שיח בין ארה"ב לבין חמאס וחיזבאללה. לעומתו, בין השאר, מתייצב אייב פוקסמן, ראש הליגה נגד השמצה, שיצא בגלוי נגד המינוי. עם זאת יש לציין: בעלי טורי דעה רבים ונחשבים באמצעי התקשורת האמריקניים מצדדים במינויו של הייגל, ובין התומכים הנלהבים גם תום פרידמן, איש ה"ניו יורק טיימס".

אובמה כבר כשל בניסיונו להציב בראשות מחלקת המדינה את המחליפה של הילרי קלינטון: ההתנגדות הנחרצת בקונגרס למינויה של סוזן רייס, השגרירה באו"ם, אילצה אותה להסיר את מועמדותה חרף היותה מאוד מקורבת לנשיא. האם פרישה זו היתה בבחינת "קדימון" למה שצפוי בקרוב גם למועמדות צ'אק הייגל לתפקיד שר ההגנה הבא? ספק רב. הנשיא אובמה, בראשית כהונתו, יתקשה להשלים עם כישלון נוסף ולא ייתן למינויו של הייגל לשר ההגנה הבא ליפול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully