וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגיאות של שלי יחימוביץ'

אורי הייטנר

6.1.2013 / 7:52

הודעתה של שלי יחימוביץ' שלא תצטרף לממשלה בראשות נתניהו, היא שגיאה פוליטית. תפקידה של מפלגה פוליטית הוא להשפיע ככל שאפשר. באופוזיציה היא אמנם יכולה לבנות אלטרנטיבה לשלטון, אך גם עלולה לאבד כל השפעה. מפלגה גם עשויה להיות שותפה משמעותית בשלטון, ומנגד עלולה להפוך לאסקופה נדרסת כשותפה זוטרה. מפלגה הרוצה להשפיע לא צריכה לאמץ אידיאולוגיה של "קואליציה בכל מחיר" ולא של "אופוזיציה בכל מחיר", אלא לקבל הכרעה פרגמטית, כולל מו"מ קואליציוני אמיתי. צדקה יחימוביץ' כשסירבה להצהיר שלא תצטרף לממשלת נתניהו לנוכח איומיו הסחטניים של עמיר פרץ. חבל מאוד שלפתע שינתה את דרכה, וכבלה ידיה.

הודעתה שלא תצטרף לממשלת נתניהו היא שגיאה אישית. יו"ר העבודה נהנית מהערכה ומאהדה רבה בציבור, אישית ואידיאולוגית. עקב אכילס שלה הוא חוסר ניסיונה הניהולי והמנהיגותי. תפקיד בכיר כגון שרת האוצר עשוי לתת לה הזדמנות להוכיח את עצמה ואת רעיונותיה ולספק לה ניסיון מוצלח. כמובן, כדי להצליח בתפקיד כזה עליה לכהן בממשלה שתאפשר לה להוביל לכיוונים שבהם היא מאמינה. ספק אם נתניהו יהיה מעוניין בכך ויאפשר זאת. במקרה כזה, אכן אין טעם לכניסתה לממשלה. אולם זאת, כאמור, אפשר לברר רק במו"מ קואליציוני אחרי הבחירות.

הפריימריז הנכיסו סוסים טרויאניים גם למפלגות הגדולות

וחמור מכל - הודעתה של יחימוביץ' שלא תצטרף לממשלת נתניהו היא שגיאה לאומית. לפי סקר מדאיג מאוד שהתפרסם ברשת ב', עוצמה לישראל תזכה בשישה מנדטים. מרצ תקבל שבעה מנדטים והבית היהודי, שחלק מרשימתה קיצוני מאוד, תקבל 18 מנדטים. אני מקווה מאוד שהתוצאות החריגות הללו, לעומת סקרים אחרים, לא יתממשו משום שהן מצביעות על מגמת הקצנה. שיטת הפריימריז הכניסה סוסים טרויאניים רדיקליים גם למפלגות הגדולות, כגון משה פייגלין לליכוד ומרב מיכאלי למפלגת העבודה. ההקצנה הזאת היא סכנה לאומית ועלולה להביא לקרע בחברה. צו השעה הוא ממשלת אחדות לאומית, שהליכוד ומפלגת העבודה הן הציר שלה. יחימוביץ' שגתה בהודעתה שלא תצטרף לממשלה.

ביום שישי הוסיפה יחימוביץ' שגיאה משמעותית, כשנגררה אחר יוזמת "הגוש החוסם" של ציפי לבני. המסר המרכזי של יחימוביץ' מיום כניסתה לפוליטיקה היה העמדת השיח החברתי-כלכלי בראש סדר היום הציבורי וקידום השקפת העולם הסוציאל-דמוקרטית. היריבים הגדולים של הדרך הזו הם בעלי השקפת העולם הניאו-ליברלית בחברה ובכלכלה, ומי שמעדיפים להעמיד את הסוגיה המדינית בראש סדר היום. לבני ויאיר לפיד רחוקים מאוד מדרכה החברתית-כלכלית של שלי וקרובים יותר לדרכו של נתניהו. לבני, יותר מכל מנהיג אחר בישראל, מעלה על ראש שמחתה את הסוגיה המדינית. הצטרפותה של יחימוביץ' ל"גוש החוסם" עימה היא הפניית עורף לדרכה. יחימוביץ' ניסתה לשבור את משטר השבטים, אך ברגע האמת נשברה והצטרפה לעדר של השבט.

במשך תקופה ארוכה הפגינה יחימוביץ' עמידה איתנה מול לחצי השבט. למרבה הצער, איבדה לאחרונה את ביטחונה העצמי בשל הירידה בסקרים. הכרזתה על פסילה מראש של קואליציה עם הליכוד והצטרפותה הצפויה ללבני מבטאות קריסה ברגע המבחן; הרגע שבו נדרשים ממנהיג אמיתי קור רוח ודבקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully