וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החומה ברחוב קרסה, כולם מתנערים מאחריות"

5.1.2013 / 12:35

תושבים באורנית שבשומרון טוענים כי המועצה והיזם מסרבים לקחת אחריות על קריסת חומה שגרמה נזקים לבתיהם. "נעשה פה מחדל בבנייה". המועצה: "פועלים במגבלות משפטיות"

תושבי שכונת "המדורגים של דלתא" ביישוב אורנית שבשומרון אובדי עצות. מאז קריסת חומת הבטון בשכונה, ב-24 בדצמבר 2012, 76 משפחות נותרו ללא קורת גג כיוון שקטע החומה שקרס, באורך 30 מטרים, הסב נזקים כבדים לבתיהם. אתמול (שישי) אישר בית המשפט המחוזי בלוד כי המועצה המקומית תישא בעלויות תיקון הנזקים שנגרמו לשני בנייני מגורים וחמישה בתים פרטיים. בית המשפט לא הכריע בסוגיה מי אחראי לקריסת החומה, שעלולה הייתה לגבות קורבנות. התושבים חוששים כי מזג האוויר הסוער יגרום לקריסה של שאר החומה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"בנס אף אחד לא נפגע". החומה שקרסה באורנית/מערכת וואלה, צילום מסך

בערב שני, לפני כשבועיים, קרס קטע מחומת הבטון החוצצת בין שני מפלסים בשכונה, המפרידים בין רחוב הזית לבין רחוב הארז. במפלס העליון בשכונת "המדורגים של דלתא" שהוקמה ב-1999, מתגוררות 27 משפחות בקוטג'ים צמודים, ובמפלס התחתון מתגוררות עוד 48 משפחות בבניינים בני שלוש קומות. "בסביבות השעה 22:45, כאשר רוב התושבים היו בבית וצפו בפרק האחרון של הסדרה 'חטופים', שמענו רעש אדיר בחוץ. כל הדיירים יצאו החוצה, הייתה פאניקה. בנס אף אחד לא היה בחדרים שבהם נגרם נזק ואף אחד לא נפגע", אמר לוואלה! חדשות אילן אנגל, יו"ר ועד השכונה. לדבריו, חצרות הבתים וחלק מהדירות התמלאו בפסולת בניין ואדמה שנשפכו בעקבות הקריסה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"המסמכים על החומה נעלמו ממשרד מהנדס המועצה"/מערכת וואלה, צילום מסך

ראש המועצה, שלומי לנגר, וכן מהנדסת המועצה, הגיעו למקום כדי לאמוד את הנזקים. בעקבות הקריסה הוצא פינוי מידי ל-24 משפחות בשכונה ולמחרת הוא הורחב ל-76 משפחות, בשל חשש כי חלק נוסף מהחומה יקרוס. לחלק מהמשפחות ניתן היתר לחזור לבתיהן, בתנאי שיחסמו את הגישה לאזורים שניזוקו. לדברי התושבים, לאחר מתן העזרה הראשונית לדיירים, במועצה התנערו מאחריות כלפי התושבים וסירבו לשאת בעלויות פינוי ההריסות. "אנחנו במצב הזה כבר עשרה ימים, כאשר כל הגורמים מתנערים מאחריות. המועצה אומרת שזה שטח פרטי ואין לה מעורבות, היזם עדיין לא הגיב לעניין ולא ברור מה הוא עומד לעשות", אמר אנגל. התושבים, שפנו לייעוץ משפטי, קיבלו סעד חלקי מבית המשפט המחוזי בלוד, שקבע כי על המועצה המקומית לטפל בחומה שקרסה, מבלי שתיקח אחריות למחדל.

המועצה: "נמצאים בקשר יומי עם הדיירים"

לטענת התושבים, היזם המתגורר ביישוב הודיע כי הוא מוכן לפנות את ההריסות, מבלי לקחת אחריות גם כן לשאר החומה. "ברור שהחומה בסכנת התמוטטות וזה רק עניין של זמן. נעשה פה מחדל בבנייה ועלות תיקון החומה עומדת על מיליוני שקלים. למה שזה ייפול עלינו התושבים?", אמר אנגל. יו"ר ועד השכונה טוען כי תכניות התכנון וההקמה של החומה נעלמו ממחלקת ההנדסה של המועצה. "ניסינו לקבל את המסמכים של המועצה ובאורח פלא כל החומר על החומה נעלם. התיקים של הבתים מצויים במועצה אבל התיקים עם החומר על החומה אינם. הדיירים הזמינו את הביטוח אבל התברר להם שהביטוח לא מכסה כי ככל הנראה מדובר ברשלנות בבנייה".

מהמועצה המקומית אורנית נמסר בתגובה כי "מיד לאחר האירוע פעלה המועצה במתכונת מיוחדת ורציפה תוך התייעצות שוטפת עם גורמי מקצוע ובכלל זה פיקוד העורף והמרכז לשלטון מקומי. מדובר באירוע שהתרחש בשטח פרטי ולא בשטחי הציבור של היישוב. המועצה פועלת בתוך המגבלות המשפטיות שהושמו לה לרווחת התושבים. המועצה נמצאת בקשר יומי עם התושבים ועם הוועד שנבחר על ידם. בהתאם למגבלות החוק, אפשרנו לכלל הדיירים לחזור לביתם במגבלות הבטיחות שקבעה מהנדסת המועצה. המועצה פועלת על מנת לסייע בתחומים המסורים לסמכותה ובכלל זה, יינתן פטור מארנונה לתושבים שביתם נפגע ושיבחרו שלא לחזור בשלב זה לביתם. הוצע לתושבים שירותי קייטרינג למי שמטבחם ניזוק או אינו נגיש בטיחותית. לכל המשפחות שנפגעו ואשר ילדיהן אינם רשומים לצהרונים הוצע להשתלב בהם מידית וללא עלויות". עוד נמסר כי המועצה נערכה לטיפול בקריסת החומה יחד עם מתכנני ומקימי הפרויקט. "הזמנו מנוף, פועלים וממונה בטיחות, כל זאת לאחר שפניית היועץ המשפטי של המועצה לבא כוחם של התושבים לא נענתה".

לנגר מסר בתגובה: "ביום שישי, בית המשפט הבהיר לבא כוחם של התושבים כי אין הוא מתכוון לעסוק כעת בשאלת האחריות לאירוע, בכך תעסוק התביעה שתוגש בהמשך על ידי התושבים, וצריך להתמקד כעת במציאת פתרונות שיצמצמו ככל שניתן את סבלם של המשפחות. לאור זאת , ובהמלצת בית המשפט, אישר בא כוח התושבים להיכנס למתחם ולפעול לפינוי ההריסות על ידי המועצה, כולל עבודה בשבת וזאת לבקשת בא כוח הדיירים. בפועל לצערי מה שהצענו לתושבים ביום חמישי נדחה לאחר הדיון ועכב את עבודות הפינוי במקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully