וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר היהודי הגנוז התגלה סמוך למערה של בן-לאדן

4.1.2013 / 6:06

לאחרונה רכשה הספרייה הלאומית כתבים מהמאה ה-11 הידועים כ"גניזה האפגנית", המהווים הוכחה לקיום מפותח של קהילות יהודיות בפרס. זאת לאחר חשיפת מחבואו של בן-לאדן באזור

מתנה מבן לאדן? מבלי שהתכוון לכך הותיר מנהיג אל-קאעדה לשעבר, אוסמה בן-לאדן, שחוסל לפני כשנה וחצי בפקיסטן, תגלית היסטורית יהודית מהחשובות בשנים האחרונות. לפני כשבוע רכשה הספרייה הלאומית כתבי יד עתיקים מ"הגניזה האפגנית" שנמצאו במערה בצפון אפגניסטן, באזור שבו על פי החשד הסתתר במהלך השנים המבוקש מספר אחת לשעבר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההערכה היא כי מאות מסמכים נוספים נמצאים בידי סוחרי עתיקות. "הגניזה האפגנית"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתום מבצע מעקב ארוך ומורכב הושלמה הרכישה, והמסמכים העבריים, מהעתיקים שנמצאו אי פעם, הועברו לידי הספרייה הלאומית. מדובר במסמכים ייחודיים מהמאה ה-11, שנמצאו במערה באזור מדברי בצפון אפגניסטן, ונדדו בשנים האחרונות בין סוחרי עתיקות. המסמכים, 30 במספר, הכתובים בארמית, עברית, עברית-ערבית, ועברית-פרסית, מהווים הוכחה ראשונה לקיום מפותח של קהילות יהודיות בתקופת גלות בית שני.

עוד עולה כי המסמך העתיק ביותר שנמצא כתוב על נייר מצהיב ומתפרק בן 1,050 שנה. במסמכים מתוארים איסורים הלכתיים, חיי קהילה ומסחר, פרשנות של הרב סעדיה גאון, וגם כמה פיוטים שלא נמצאו בשום מקום אחר. כל המסמכים הנדירים נכתבו על נייר ונשתמרו במצב טוב מאוד, הודות לתנאי היובש של המדבר האפגני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכתבים כוללים איסורים הלכתיים, פיוטים ותיאורים של חיי הקהילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בספרייה הלאומית מעריכים כי בידי סוחרי עתיקות במזרח התיכון ואירופה נמצאים מאות מסמכים נוספים מאותה מערה. ואולם, בשל המחירים המופרזים שדורשים הסוחרים, הרכישה מתעכבת כעת. פרופ' חגי בן שמאי, המנהל האקדמי של הספרייה הלאומית, סיפר כי לאחר סיום עבודות השימור והשיקום של כתבי היד הנדירים הם ייסרקו ויועלו לאתר הספרייה.

בקרב החוקרים ידוע זה שנים כי באזור אפגניסטן, שהיה בעבר חלק מצפון-מזרח פרס, התקיימו במשך שנים קהילות יהודיות גדולות וחשובות. אולם פרט למעט עדויות פיזיות, ובהן בית קברות, לא נמצאו עד כה מסמכים אותנטיים מאותה תקופה.

בעת העתיקה היה מדובר באזור אסטרטגי ושוקק חיים, על תוואי דרך המשי, שחיברה בין המזרח והמערב. אולם מאז ננטש המקום, ובמשך מאות שנים לא דרכה במערה הזניחה רגל אדם. הודות לחיפושים אחר בן-לאדן, שכאמור התחבא על פי החשד במערות בצפון המדינה, החלה במקום תנועה רבה. שם, במדבר האפגני השומם, באחת המערות באזור הררי, נמצאה עדות היסטורית רחוקה של קהילה יהודית שאבדה במרוצת השנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully