וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציונות הדתית: בלי קיצוניות

איזי ליבלר

3.1.2013 / 7:47

כציוני דתי במשך כל חיי, האין זה נכון שאקבל בברכה את התחזיות ולפיהן מפלגת "הבית היהודי" המתעוררת לתחייה צפויה להיות המפלגה השלישית בגודלה בכנסת? התשובה היא כן, אבל...

לנפתלי בנט, בחור כריזמטי בן 40, עומדת זכות גדולה על שקיבל את השליטה על המפלגה הגוועת והפיח בה חיים חדשים. רוב הישראלים יקבלו בברכה מפלגה ציונית דתית אשר תפעיל לחץ על הממשלה למינוי רבנים ציונים למוסדות הדת של המדינה ולבחינת נושאים דוגמת גיור, נישואים וגירושים, אשר היו עד כה תחת שליטתם הנוקשה והמוגזמת של החרדים. הם יתמכו בדרישה כי בתי הספר החרדיים יאפשרו לתלמידיהם לרכוש את הכישורים הנדרשים להצטרפות למעגל העבודה ובדרישה להפסקת הסבסוד של אלו המסרבים לעבוד למחייתם. הם יאמצו במרץ את המאמצים ההדרגתיים לחיוב החרדים לשירות בצבא או בשירות לאומי.

נפתלי בנט במסיבה למען הדמוקרטיה, דצמבר 2012. יותם רונן
קיבל את השליטה על המפלגה הגוועת והפיח בה חיים חדשים. בנט/יותם רונן

אבל יש גם צדדים אחרים. הדתיים הציונים חלקו מאז ומתמיד אהבה מלאת תשוקה לארץ ישראל, והיו ידועים כתומכים מתונים של המחנה הלאומי. ואולם, מאז 1967 אימצו רבים מהם גישה "משיחית" לשימור אדמת ישראל, מה שהוליד ביקורות כלפי התרכזותם ב"אדמה" והזנחתם את "נפשו" של העם - החינוך והזהות היהודיים.

כיום דתיים ציונים רבים מתגוררים בהתנחלויות, והם חלק משמעותי ממה שנחשב לגרעין הקשה של הימין הפוליטי. עם זאת, מספר הולך וגדל של ח"כים החובשים כיפות סרוגות הוא חלק מרוב המפלגות בזרם המרכזי של הפוליטיקה, ובייחוד בשורות המחנה הלאומי המתון.

בעוד האומה נעה באופן דרמטי בכיוון הלאומי, תומכי מרכז-ימין רבים חשו דאגה נוכח המגמה הימנית שסימנו הפריימריז האחרונים בליכוד - חששות שגברו לאחר האיחוד עם ישראל ביתנו.

"הבית היהודי" יעצים מגמות אלו. אחת מביקורותיו המרכזיות של בנט כלפי נתניהו היא כי הוא "רך" מדי. הוא דורש כי הממשלה תדחה את מדיניות שתי המדינות ותספח באופן מיידי את שטחי C.

עמדות שכאלו הן לגיטימיות ללא ספק, ובנט מעביר את מסריו באופן רהוט במיוחד. אך הפוליטיקה היא האמנות של הבלתי אפשרי. כיום רוב הישראלים מכירים בכך שיהיה זה בלתי שפוי בעבור ישראל להיעתר למדינה פלשתינית, וזאת כל עוד חמאס נושף בעורפנו. אך גם דחייה רשמית של מדיניות שתי המדינות וסיפוח השטחים אינם מתקבלים על הדעת בעבור מרבית המצביעים, משום שמהלך כזה יסב נזק בלתי משוער, וחשוב מכך, יחסל את יחסינו עם ארה"ב.

קיימת ברברת בלתי אחראית רבה בנוגע להפגנת "כוחנו" ו"עשייה בשביל עצמנו". האם נפתלי בנט יאמר לארה"ב "אלה העניינים שלנו. נא לא להתערב"?

אם "הבית היהודי" תציב דרישות פוליטיות בלתי מרוסנות היא תידחק

הימנים הקיצוניים אינם מבינים כי למרות הישגינו היוצאים מן הכלל, בסביבה המשתנה בקצב מהיר, מדינה קטנה כמו ישראל חסרה את האמצעים הכלכליים לשימור עצמאי של עליונות צבאית טכנולוגית. בהיעדר תמיכתה הדיפלומטית של ארה"ב, יוכלו מדינות הוועידה האיסלאמית והמדינות העוינות בעלות בריתן לכפות סנקציות ולחנוק אותנו הלכה למעשה - כאשר מרבית מדינות אירופה יצפו מן הצד, במקרה הטוב. והיכן זה יציב אותנו בכל הקשור לסוגיה הגרעינית - איום קיומי אמיתי הניצב בפנינו? ומלבד לארה"ב, אל מי מציעים המבקרים כי נפנה? לרוסיה? לסין?

על כן, שימור התמיכה של העם האמריקני והקונגרס הוא חיוני, וזאת בלי שנהפוך לצמיתים בידי ארה"ב. גם אם יהיו נושאים בעלי חשיבות לאומית שעליהם ניאלץ לעמוד איתנים, כמו בעימות הנוכחי בנוגע לבנייה לדיור ויצירת רצף טריטוריאלי בין ירושלים לבין מעלה אדומים.

תקוותי היא כי לאחר הבחירות, נתניהו ירכיב ממשלה לאומית רחבה אשר בה מפלגת "הבית היהודי" תתגלה כשותפה חשובה ואחראית. עם זאת, אם "הבית היהודי" תציב דרישות פוליטיות בלתי מרוסנות או תתנהג באופן דמגוגי כדי למשוך מצביעים קיצוניים, היא תידחק הצידה ותהפוך לעוד מפלגת אופוזיציה ימנית קיצונית חסרת השפעה. היא תפספס הזדמנות היסטורית לדחיקת החרדים מתפקידם כשומרי הדת. עם הזמן, כמו מפלגות חולפות נוספות, היא תתאדה. במקום להיתפס כמפלגת ימין קיצוני, עליה להפוך לכוח דתי-לאומי בעל השפעה, המשחק תפקיד חשוב בעיצוב עתידם של המדינה ושל העם היהודי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully