וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים מסקר לסקר: העשירייה הרביעית בליכוד חוששת

פנחס וולף

2.1.2013 / 12:10

סחף הקולות לכיוון הבית היהודי מטיל בספק את מקומם בכנסת הבאה של חלק מן המועמדים, המבקרים את הקמפיין "שלא יילמד בבתי הספר". מקום 36 ברשימה: "הפקרנו את השטח והסניפים"

אנשי העשירייה הרביעית ברשימת הליכוד-ביתנו, שעד לפני חודש היו כמעט בטוחים שיבלו את ארבע השנים הבאות בכנסת, נזהרים כעת מלתפור חליפות. הסקרים הלא מחמיאים מלמדים שמרבית העשירייה הזאת לא תזכה לכהן בבית הנבחרים בקדנציה הקרובה, דבר שהוליד ביקורת בקרב חלקם על התנהלות הקמפיין.

"הקמפיין של הליכוד עד עכשיו לא יילמד בבתי ספר לקמפיינים", אמר היום (רביעי) ח"כ כרמל שאמה-הכהן, מספר 32 ברשימת הליכוד-ביתנו - שלפי הסקר האחרון של הארץ נמצא על גבול המקום הריאלי. עם זאת, לדבריו לא הכל אבוד וניתן עוד לגרוף מנדטים. "ה'מאני טיים' מתחיל עכשיו. עד כה היה זמן של גישושים. יכול להיות שהיינו צריכים להתחיל את הקמפיין שבוע או שבועיים לפני. כרגע המגמה שלילית, אבל אני מאמין ביכולתנו להפוך את זה למגמה חיובית".

שאמה-הכהן היה כבר בסרט הזה. בבחירות הקודמות הוא הוצב במקום ה-25 של רשימת הליכוד. בהתחלה זה היה נראה מבטיח, אולם בשבועות שאחרי הפריימריז ההם הליכוד החל לצלול. ברגע האחרון הצליחה המפלגה לעלות והוא נכנס לכנסת. זה מה שהוא מקווה שיהיה גם הפעם. "מוקדם מדי לסכם. יש עוד המון זמן שיכול להיות הרבה יותר טוב", אמר. לצד זאת, שאמה-הכהן נותר זהיר, ושלח אזהרה לציבור: "עם ישראל יפנים שמה שהוא מבשל זה מה שהוא יקבל. אם הליכוד-ביתנו תאבד מנדטים, תהיה לנו כנסת מאוד בעייתית. ההרכב המסתמן הוא קיצוני וסהרורי לשני הכיוונים".

נפתלי בנט במפגש עם סטודנטים באוניברסיטת בר אילן, ינואר 2013. יותם רונן
"בית יהודי של 15 מנדטים תאלץ את נתניהו לאזן עם מפלגה מהמרכז שמאל". בנט/יותם רונן

בליכוד-ביתנו חוזרים ומדגישים את הבעיה המרכזית בראייתם: הציבור משוכנע שראש הממשלה ינצח ולכן מעדיף לתת את הקול למפלגות אחרות. הגוף שזכה להתחזקות המשמעותית ביותר הוא הבית היהודי-האיחוד הלאומי, חלק מכך "הודות" לקמפיין של הליכוד נגדו. שאמה-הכהן מבהיר כי ההתחזקות של המפלגה של בנט תפגע בקואליציה הבאה. "ברור שנתניהו לא יכול להתנהל עם בית יהודי עם 15 מנדטים לאורך זמן, אלא אם היא מאוזנת עם מפלגת העבודה או עם מפלגות מהמרכז-שמאל. הוא לא יכול להיות תלוי בבית היהודי, וכדי לא להיות תלוי בהם הוא צריך ממשלה של לפחות 75 מנדטים". הוא טוען כי לא נעשו טעויות בנוגע לבנט ומאשים את התקשורת בניפוח הסיפור: "לא דיברנו על בנט יותר מדי. זה שכלי תקשורת מסוימים ראו שזה הדבר היחיד שיכול לנגח את הליכוד – זה כבר סיפור אחר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בליכוד ביתנו חושבים שהקמפיין הותנע מאוחר מידי. נתניהו ושרית חדד במופע ההשקה/מערכת וואלה, צילום מסך

הבא אחריו ברשימה, ח"כ אלכס מילר, שואב עידוד ממה שהוא רואה בביקורים שלו ברחבי הארץ עם מצביעים פוטנציאליים. "בשטח התחושה אחרת ממה שרואים בסקרים", אמר מספר 33 בליכוד-ביתנו. גם הוא גורס כי הסיבה לירידה בסקרים נובעת מהתפיסה ש"אפשר לבחור מפלגת נישה". "אנחנו פועלים בהסברה שאין פה שני פתקים", אמר.

כמו קודמו, גם מילר מבקר בקריצה את הבית היהודי שמאיימת להותירו מחוץ לכנסת ה-19. "נפתלי בנט הוא איש טוב וחשוב שיהיה בפוליטיקה, אבל הוא צריך להבין שבייחוד כשהוא בתוך איזשהו טרנד, יש לו אחריות, ובדברים שלנו כלפיו רצינו להבהיר שמנהיגי מפלגות צריכים לא רק לדעת לתת הצהרות אלא גם לקחת אחריות. מנהיג לא יכול לזרוק אמירות כאלו, אפילו בטעות", הבהיר מילר. הוא הרשה לעצמו להתנבא שהליכוד-ביתנו תחזור למספרים שנמדדו בחודש נובמבר. "מי שמנהל אותו זה אנשי המקצוע הטובים ביותר. הם עושים עבודה נכונה, ואני מאמין שנראה את עצמנו ב-40 מנדטים לפחות ב- 22 בינואר".

מנגד, יש גם מי שלא חושש מזרימת המנדטים אל בנט. אורי פרג', מקום 36 ברשימה המאוחדת, שכרגע נראה לא ריאלי, קובע: "בנט הוא איש טוב, צריך להירגע. אני רואה בזה דבר חיובי שהוא מקבל מנדטים. בסוף הוא יהיה חבר בקואליציה והתשלום אליו יהיה הרבה פחות מאשר למפלגות אחרות, ולמען עם ישראל. בבחירות תמיד קמה מפלגה כזאת וכולם מנסים לתקוף אותה, מה שרק מעלה אותה על המפה. אנחנו נפסיק לדבר על תנועות אחרות, ונתחיל לדבר עלינו. הברברת הזאת תיפסק ונלך על קמפיין חיובי", אמר. "בנט זו מפלגה שבאופן רגיל הייתה מביאה לא יותר משמונה מנדטים".

אבל לטעמו הבעיה היא לא רק בנט, אלא השטח שלא פעיל. "הפקרנו את השטח – הסניפים היו סגורים", הוא טען. "היינו בתרדמת עד עכשיו כי הייתה אסטרטגיה מסוימת של המטה להגיע לשלושה שבועות חזקים לפני הבחירות ואז זה יעלה לנו יותר זול. היינו צריכים לעלות לפני חודש וחצי והיינו צריכים כבר להיות מוכנים היום. בוא נדבר עוד שבוע ותראה ששגיתם בטעויות ובניסוחים. אתה עוד תראה שאהיה בכנסת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully