וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המהומות, בפתח מזהירים: "מתקשים לשלוט בשטח"

אחד מראשי פתח באזור העימות עם המסתערבים הבהיר שאין כוונה להסלים את המצב, אך התריע כי "האזרחים תחת מכבש לחצים". בצה"ל ממשיכים לתחקר כיצד הסתבכה הפעולה

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: מיכאל ברגמן

"אנו לא מעוניינים להסלים את המצב מול ישראל, אך מה שקרה היום בכפר טמון הוא הוכחה לכך שאנו מתקשים לשלוט בשטח ולא מן הנמנע שהכל יתפוצץ" – כך הזהיר הערב (שלישי) אחמד אבו אסעד, אחד מראשי פתח במחוז טובאס, ומחזיק תיק המאבק בהתנחלויות ובגדר ההפרדה במחוז. בשיחה עם וואלה! חדשות בעקבות העימותים הקשים שפרצו בכפר שליד שכם, הנמצא בתחום השיפוט של מחוז טובאס, הוסיף אבו אסעד: "אם המצב יימשך כך וללא שינוי – אין לדעת לאן זה יוביל".

מהומות בין כוח מיוחד של צה"ל לפלשתינים בכפר טמון, ינואר 2013. AP
העימותים, מוקדם יותר בכפר טמון/AP

"כוחות צה"ל נכנסים פעמים רבות לכפרים באזור", הסביר אבו אסעד. "אלא שהפעם, בניגוד לפעמים אחרות, הם שהו בכפר שעות ארוכות. הדבר הזה עורר את זעמם של תושבי טמון, שהתעמתו עם החיילים הישראלים. צה"ל הזעיק למקום נגמ"שים ומאות חיילים וזה היה מראה לא רגיל בשבילנו". לדבריו, אם בעבר היה ניתן לשלוט באנשים ולהניאם מלהתעמת עם כוחות צה"ל – הפעם המשימה קשה בהרבה. "זה עצוב, כי אנו רוצים לשלוט בשטח אך לא מסוגלים".

"צריך להבין, אנחנו כמנהיגי פתח לא מעוניינים להסלים את המצב מול ישראל. אנו לא מעוניינים לנקוט מדיניות כזו. אולם צריך לקחת בחשבון שהאזרחים נמצאים תחת מכבש של לחצים. קשה להם מאוד: הם לא יכולים להיכנס לישראל כדי להתפרנס, הם לא מוצאים עבודה ברשות הפלסטינית, העתיד שלהם לוט בערפל, וכשאנשים רעבים – קשה לשלוט בהם, ולכן אי אפשר לדעת מה יקרה. הכל יכול לקרות ואני מודאג מכך מאוד".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מהומות בין כוח מיוחד של צה"ל לפלשתינים בכפר טמון, ינואר 2013. AP
"אם המצב יימשך כך וללא שינוי – אין לדעת לאן זה יוביל". טמון היום/AP

בתוך כך, תחקיר ראשוני של פיקוד מרכז משבח את יחידת המסתערבים של משמר הגבול על האופן בו עצרה את המבוקש הבכיר בכפר. מהתחקיר עולה כי הכוח הגיע אל הכפר כדי לאתר מבוקש. ברגע שהכוח הצליח לכתר אותו, החליט מפקד כוח המסתערבים לומר "פעל", ותוך מספר שניות הרימו אותו שלושה מסתערבים על כתפיהם, הכניסו אותו אל כלי רכב ונעלמו.

בשלב זה סיימו תלמידי בית הספר בכפר את יום הלימודים והחלו הפרות סדר אלימות שכללו יידוי אבנים. כתוצאה מכך נפצעו שלושה חיילי צה"ל ולא המסתערבים. החיילים עשו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות וירו קליעי גומי. כתוצאה מהירי נפצעו שלושה פלסטינים ואזרח נוסף נפצע מנשיכת כלב של יחידת עוקץ. גורם צבאי בפיקוד מרכז אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "כוח המסתערבים פעל בצורה מיומנת ומקצועית. זו הצלחה מבצעית. מוקדם מדי לספר על מה אחראי המבוקש שנעצר. הכוח נערך לאפשרות של הפרות סדר מאחר שהסריקות היו גלויות לעין ואגרסיביות".

מהומות בין כוח מיוחד של צה"ל לפלשתינים בכפר טמון, ינואר 2013. AP
"הכוח נערך לאפשרות של הפרות סדר"/AP

עם זאת, נמתחה ביקורת על ההחלטה לקיים את הפעילות בצורה אגרסיבית בשל הרגישות של הימים האחרונים ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה בוצעו מספר פעולות נגד פלסטינים שכללו הצתת רכב בבית אומר וריסוס כתובת "ערבי טוב הוא ערבי מת", שני אירועי יידוי אבנים וכריתת עצי זית בקוסרה סמוך לשכם. בנוסף, פרץ עימות בין פלסטינים למתנחלים על רקע פעולות חריש בקרקע באזור.

גורם ביטחוני התייחס למצב בשטח ואמר כי "יש כאן כישלון תודעתי. האירוע בכפר טמון נתפס לא רק ככישלון מבצעי למרות שהוא לא כזה אלא גם כפרובוקציה של צה"ל, שבתקופה כל כך מתוחה על רקע מדיני ופוליטי בין פלסטינים למתנחלים הוא בוחר לבצע פעולה אגרסיבית ביותר שמעוררת את כל הכפר. בפיקוד מרכז לא נהגו ברגישות במקרה הזה. המטרה היא להרגיש את השטח".

לפניות לכתב ניר יהב: nir_yah@walla.com
לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully