וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקלטים בעזה: מיגון ציני

ראובן ברקו

1.1.2013 / 7:23

בעת האחרונה נצפית בעזה תנופת בנייה, ובכללה גם בניית מקלטים בליווי הסברתי אינטנסיבי של חמאס, שעליה מעיד גם אוסאמה כחיל, ראש אגודת הקבלנים הפלשתינים. לפי דיווחים מהשטח, הבנייה מתבצעת בסבסוד ה"ממשלה", וחאתם א-שייח' חליל, דובר עיריית עזה, מבטיח כי הקבלנים שיספקו מקלטים לבנייניהם יקבלו פטור מעלויות שונות.

עשן שמקורו הן בתקיפה ישראלית והן בשיגור רקטה, בעיר עזה, נובמבר 2012. AP
רצועת עזה במהלך מבצע "עמוד ענן"/AP

לפי ההסברה הפלשתינית, בניית המקלטים באה בעקבות התקפות צה"ל, שבמהלכן נאלצו המוני תושבים למצוא מקלט בבתי הספר של אונר"א. ואכן, מנגנון שטני זה של האו"ם מנציח במכוון את בעיית הפליטים כעסק רווחי למטרותיו, מעסיק בשורותיו פעילי טרור ומספק בחצרותיו, במכוון, הגנה לטרוריסטים היורים לעבר ישראל וגם לאזרחים המשמשים להם מטריית מגן.

האופן שבו מיגנה ישראל את אזרחיה נוגד באופן צורם את השימוש הציני שעשו מנהיגי חמאס באזרחיהם כמגן אנושי. אזרחים עזתים, שהתראיינו לרשת אל-ג'זירה, קראו באומץ להרחיק את הפעילות הצבאית משכונות אזרחיות. יש בעזה סימני התשה קשים, הבוקעים מחליפת המשוגעים של "שתיקת הגיבורים" שכפה חמאס על אזרחיו. עתה מוצג הסבל כמוצר הסברתי.

בניית מקלטים היא תופעה חדשה בנוף הפלשתיני. ביטחונו של האזרח הפלשתיני מעולם לא שימש רכיב בשיקול הדעת של הנהגתו. הדבר נבע מהעובדה הצינית כי אזרחים אלה לא נחשבו כטעוני הגנה אלא להפך, נתפסו כ"תחמושת מתכלה", כמגן אנושי, כגוויות לצורכי צילום הסברתי, כשמן בגלגלי המוקאוומה (ההתנגדות).

תחושת אחריות או תרגיל הסברתי?

תפיסת הביטחון של מנהיגי הטרור האיסלאמי, שירו במכוון על ריכוזי אזרחים, התבססה על מוסריותה של ישראל ועל כך שלא תפגע במזיד באזרחים הפלשתינים. אלא שבמלחמה, כמו במלחמה, נפגעו, למרבה הצער, גם אזרחים שמאזור מגוריהם שוגרו רקטות.

הייתכן כי בניית המקלטים מבשרת שינוי במדיניותם של משעל והנייה, מתוך תחושת אחריות, משילות והבנה למצוקת האזרחים? או שמא מדובר בתרגיל הסברתי המציג את העזתים כ"מותקפים", את ישראל כ"תוקפן" ואת חמאס כ"מושיע"? האם בניית המקלטים היא כיסוי להתבצרות מנהיגי הטרור במקלטי בטון עמוקים? האם חמאס הבין שישראל תפגע במקורות הירי גם אם ימצאו מחסה במגן אנושי?

בניית המקלטים "הממשלתית" מצטיירת כתמונת חיקוי נלעגת לתהליכי המיגון הישראליים. זהו ניסיון פתטי להרגיע את זעמו הכבוש של הציבור הפלשתיני, המופקר לגורלו, בעוד מנהיגיו מתחבאים היטב. התקשורת הפלשתינית מציגה עתה ילדים העוברים תרפיה "פוסט-טראומטית" בעקבות הפגזות ישראל. כזכור, ילדים אלה הצטלמו ב"סשן" הקודם, כשהם נושאים מטעני חבלה וקלצ'ניקובים וקוראים להשמדת ישראל.

חמאס הוכיח לנו כי "כשרוצים יכולים", ולפי שעה הוא מרסן את ארגוני הטרור שבפיקודו. ייתכן כי בניית המקלטים היא צעד לעבר הסבב הבא, אך אין ספק כי הם הבינו שמי שמחזיק ביכולת לחדור לעומקו של הר ולהשמיד פצצה איראנית ו"להתברג" למקלט בדאחייה שבביירות, יחדור גם למקלטי הטרור החדשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully