וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת 2013: שליש מהציבור בעד קיצוץ תקצוב החרדים

פנחס וולף

31.12.2012 / 20:14

תקציב השנה הבאה יכלול קיצוץ נרחב שעשוי להגיע ממשרדי הממשלה ה"חברתיים". מסקר וואלה! וחברת TNS-טלסקר עולה כי רק כאחוז מהציבור בעד קיצוץ בחינוך ובקצבאות לשכבות החלשות

32.2% מאזרחי ישראל היהודים חושבים שבתקציב 2013 יש לקצץ בעיקר מהתקציבים המופנים לחרדים, בעוד שאחוז אחד בלבד תומך בקיצוץ בתקציבי החינוך – כך עולה מסקר TNS-טלסקר שנערך עבור וואלה! חדשות. הסקר נערך בשבוע שעבר בקרב 404 נשאלים שמהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת. טעות הדגימה בסקר עומדת על 4.5%.

בעקבות ה"בור" שהתגלה בתקציב המדינה, בגובה של כ-15 מיליארד שקלים, ושיעורי צמיחה במשק הנמוכים מהצפוי, תיאלץ הממשלה הבאה לגייס מקורות מימון – בין אם על ידי העלאת מיסים ובין אם על ידי קיצוץ נרחב בתקציב המדינה. כבר הלילה בחצות, כ"מתנה" לשנה האזרחית החדשה, ינחתו על אזרחי ישראל מספר גזירות כלכליות בשל הקיצוצים הרוחביים שהוחלט עליהם בקיץ האחרון. המשתכרים מעל 14,000 שקלים ברוטו ייאלצו להיפרד מעוד אחוז משכרם לטובת מס הכנסה, בעוד עובדי המדינה הבכירים ייהנו דווקא מתוספת שכר של כ-1,000 שקלים בממוצע.

אלפי חרדים הפגינו בכיכר השבת בירושלים לקראת פרסום מסקנות פלסנר. עומר מירון
כשליש תומכים בקיצוץ תקציבי. הפגנות לאחר מסקנות ועדת פלסנר בקיץ האחרון/עומר מירון

היעד המרכזי לקיצוץ עמד במוקד הסקר, כאשר הנשאלים התבקשו לענות על השאלה: "הממשלה הבאה תצטרך לבצע קיצוץ בתקציב המדינה. לדעתך, מהיכן הממשלה הבאה צריכה לבצע את עיקר הקיצוץ בתקציב המדינה?". כשליש מהם, כאמור, דורשים לקצץ מתקציבי החרדים, ו-21.2% סבורים כי יש לקצץ בבנייה בהתנחלויות. רק 12.5% מהנשאלים בסקר חושבים שיש לבצע קיצוץ בשכר המגזר הציבורי. אזהרות מנהיגי גוש השמאל-מרכז מקיצוץ צפוי בתקציבי רווחה ובריאות מקבלים חיזוק מתשובות הנשאלים, לפיהם רק 1.1% תומכים בקיצוץ בחינוך וכמות מזערית של 0.7% תומכים בקיצוץ בקצבאות לשכבות החלשות.

הציבור תומך בעמדת מערכת הביטחון

הקדנציה האחרונה התאפיינה במאבקי כוח לא מעטים בין משרדי האוצר והביטחון, בין שר האוצר שטייניץ לשר הביטחון ברק, בין "נערי האוצר" לבין קציני צה"ל. מטרת האוצר הייתה להביא לקיצוצים נרחבים בתקציב מערכת הביטחון, אשר לטענתם לא מספיק מתייעלת. כך למשל, אפשרות העלאת גיל הפרישה לקציני צה"ל שאינם קרביים לגיל 67 עוררה שאלה ציבורית, כיוון שצעד זה יכול לחסוך מאות מיליוני שקלים מתקציב הביטחון, שאותם ניתן יהיה להפנות לתקציבי הרווחה.

אך נראה שאזרחי ישראל לא ממש מתעניינים בדקויות ששוות הון. 8.8% בלבד מהנשאלים בסקר צידדו בקיצוץ בתקציב הביטחון. נראה כי הציבור נותן אמון רב בדבריהם של בכירי מערכת הביטחון בנוגע לצורך המבצעי בתקציב שמן, ופחות אמון בדברי אנשי האוצר, שהציבור אוהב לשנוא. על פי תוצאות הסקר, 10.3% בעד לקצץ בסלילת כבישים ופיתוח מסילות רכבת. 13.2% מהנשאלים השיבו כי אינם יודעים או שאינם בוחרים באף תשובה מוצעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully