וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה חדשה: אפשר לטפל בבור התקציבי

חזי שטרנליכט

30.12.2012 / 6:32

מערכת הבחירות נכנסת לישורת האחרונה וכך גם הברברת הפוליטית, הלגיטימית, אגב. לתוך הקקופוניה של דברי המתמודדים נכנסו גם דיוני התקציב לשנה הבאה. ברור לכולם שיהיה צורך לצמצם את ההוצאה הממשלתית, עת הסכום לא ידוע ומוערך ב-14 מיליארד שקלים עד 20 מיליארד שקלים.

ברור גם שצריך להדק את החגורה, בוודאי של הוצאות המדינה, ולכן למתמודדים יש הצעות משלהם. הבעיה היא שאלה הצעות בתקופת בחירות, ולכן הן נגועות בפופוליזם, בחנופה לבוחרים ובהימנעות מהשאלה איך לתקוף את הבעיה באופן ענייני.

אז הנה הצעה: לצמצם בשירותי המדינה. במקום לחשוב על העלאת מסים נוספת, בין לציבור בצורת מע"מ ובין לעשירים בצורת מסים חדשים, אפשר להתחיל בצמצום זרועות המדינה הרבות, שרק חונקות את הכלכלה החופשית, שבערך עוד קיימת כאן.

הפרטה היא עדיין תהליך רצוי

ישראל משופעת בגופים אינספור ובהוצאות שמנות על תחומים שונים. ממשרד הביטחון, דרך הביטוח הלאומי ועד למערכות ציבוריות דשנות, שלעולם אינן נקראות להשתתף בנטל ולהצטמצם אלא תמיד דורשות לקבל תוספות שכר על אותה עבודה. לעומת זאת, הציבור נדרש גם נדרש להתייעל, והמעסיקים הפרטיים מפטרים כאשר העסק נקלע לקשיים.

דרך נוספת לצמצם את הבור שנפער בקופת המדינה קשורה בהפרטות. כמות המילים הגסות שנאמרו בשנים האחרונות, בעיקר מכיוון הצד השמאלי של המפה, נגד הפרטות, ובעצם בעד הלאמות, בילבלה את הציבור. הפרטה היא עדיין תהליך רצוי, רק חשוב לוודא שכשמפריטים גוף של המדינה, "זורקים" אותו לענף תחרותי.

מחלבת ענק דוגמת תנובה, שהיתה מונופול, הופרטה כביכול אבל נשארה מונופול. לכן גם מחיר הקוטג' מזנק. אז מה אפשר להפריט? למשל, את בנק הדואר. על ידי הכנסה הדרגתית של תחרות בתחומי הבנקאות - תחרות אמיתית. המדינה תוכל להפריט את הבנק בצורה של הנפקה בבורסה ולקבל צ'ק בדרך ונתח של מניות שאולי יתחילו לשלם דיבידנדים נאים יותר, ובתוספת לכל אלה נקבל גם תחרות. אפשר לפתוח למכרז הקמת נמל תעופה פרטי בינלאומי, כזה שיציב תחרות, שומו שמיים, לנתב"ג. כל זאת, כמובן, יקרה רק כשההסתדרות תסכים לרעיון התחרות.

כדי לאפשר לציבור לקבל תחרות בריאה יותר בתחומים רבים ככל הניתן, המאפשרת לחברות לריב על כספו תוך כדי הוזלת השירותים - יגיע בקרוב רגע האמת בקלפי. מי שנותן שוב כוח לוועדי העובדים, לדוגלי ההלאמה למיניהם ולשאר הצעקנים, רק כובל את הממשלה הבאה ביכולתה לטפל ברצינות בבור בתקציב, וסופו שיקבל על עצמו גזירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully