וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לקריאות במערב: הממשלה הקפיאה הסכם כלכלי עם הפלסטינים

טל שלו

28.12.2012 / 15:31

פרסום ראשון: ישראל ממשיכה בענישה על ההכרה בפלסטין באו"ם, ולא קידמה את ההסכם הכלכלי היחיד עליו חתמה ממשלת נתניהו עם הרשות, שאמור היה להיכנס לתוקפו ב-1 בינואר

בעוד הקהילה הבינלאומית שבה וקוראת לישראל להימנע מצעדי ענישה כלכליים כלפי הרשות הפלסטינית, הקפיאה ישראל את יישומו של ההסכם הכלכלי היחיד עליו חתמה עם הפלסטינים בארבע שנות כהונת ממשלת נתניהו - כך נודע לוואלה! חדשות. בסוף חודש יולי השנה חתמו שר האוצר יובל שטייניץ וראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד על הסכם ראשון מסוגו, שנועד להגביר את שיתוף הפעולה בתחום המיסוי והמלחמה בהברחות הון. יישום ההסדרים הכלכליים בהסכם היה אמור להתחיל ב-1 בינואר 2013, אך לוואלה! חדשות נודע כי מזה למעלה מחודשיים לא התקיים כל מפגש בין צוותי המומחים שהוקמו בשני הצדדים לצורך מימוש ההסכם, כחלק מצעדי הענישה של ישראל כלפי הרשות הפלסטינית בעקבות שדרוג מעמדה באו"ם.

שר האוצר יובל שטייניץ נפגש עם ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית, לשכת העיתונות הממשלתית
חותמים ומענישים. שטייניץ ופיאד בפגישתם ביולי השנה/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית

בסוף יולי האחרון חתם שר האוצר שטייניץ על הסכם עם ראש הממשלה פיאד, ובו שורה של הסדרים כלכליים בין ישראל והרשות בתחום הסחר והמיסוי, שנועדו להעמיק את הסחר בין הצדדים וליצור מנגנוני שיתוף פעולה במאבק בהברחות הכספים והעלמות מס. שטייניץ וראש הממשלה נתניהו בירכו אז על "שיתוף הפעולה הפורה" עם פיאד על הההסדרים, שהתקבלו גם בברכות בקהילה הבינלאומית, שכן הם צפויים לשפר את תשתיות מערכות המס של הרשות, ובכך להגביר את היקף הכנסותיה ולסייע לה במשבר הכלכלי החריף שהיא חווה בשנה האחרונה.

לפי ההסדרים, שגובשו בשנה של שיחות חשאיות בין אנשי האוצר בראשות מנהל רשות המסים, דורון ארבלי, והצוות הפלסטיני בראשו עמד שר האוצר הפלסטיני, נביל עסיס, רשויות המס של הצדדים היו אמורות להגביר את חילופי המידע והנתונים ביניהן לגבי מעבר סחורות; לצורך יישום ההסכם הוקמו שני צוותי עבודה מקצועיים בשני הצדדים שהיו אמורים להיפגש בחודשים האחרונים כדי להניע את התהליך. עם זאת, כפי שנודע לוואלה! חדשות, הצוותים לא נפגשו מאז תחילת נובמבר, ושר האוצר הורה להקפיא את המשך פעילותם בתגובה לפנייתו של אבו מאזן לעצרת הכללית של האו"ם, בדומה להחלטה על חילוט כספי המסים של הפלסטינים והעברתם לתשלום חובות הרשות בחברת החשמל הישראלית. גורמים במשרד האוצר אישרו כי יישום ההסכם הוקפא.

שורת תגובות ישראליות לשדרוג מעמד פלסטין באו"ם

לאחר שהתקבלה פנייתו של אבו מאזן לשדרוג מעמד הרשות בעצרת האו"ם הוחלט בישראל על שורה של צעדי ענישה כלפי הפלסטינים, כשבראשם - ההחלטה על האצת הבנייה בהתנחלויות וקידום הליכי התכנון והבנייה באזור E1 המחבר בין מעלה אדומים לירושלים. במקביל, הודיע שר האוצר על חילוט כספי המסים של הרשות הפלסטינית, והעברתם לתשלום חובות הרשות במקום לייעודם המקורי - לתשלום משכורות עובדי הרשות. לפי הסכמי פאריס, הנספח הכלכלי של הסכם אוסלו שנחתם ב-1994, ישראל גובה מדי חודש עבור הרשות מע"מ בגין רכישות פלסטינים בישראל ומכס בגין יבוא פלסטיני, ומעבירה אחת לחודש לרשות, המהווים חלק משמעותי מהתקציב הפלסטיני ומממנים משכורות לעובדי הרשות ולמנגנוני הביטחון בגדה.

בשבועות האחרונים הולכים ומתגברים סימני המצוקה הכלכלית בגדה, ובקהילה הבינלאומית מפעילים לחצים על ישראל שלא להמשיך בצעדי הענישה הכלכליים, מחשש לקריסתה של הרשות הפלסטינית. האיחוד האירופי שב והזהיר את ישראל בהצהרותיו בחודש האחרון מצעדי ענישה כלכליים, וקרא לישראל להמשיך להעביר את כספי המסים של הרשות: "כל פעולה שכזו תפגע במנגנוני שיתוף הפעולה הקיימים בין ישראל והרשות הפלסטינית ולכן תפגע בסיכוי לחידוש המשא ומתן", נמסר בהצהרת האיחוד. גם במערכת הביטחון מתנגדים לצעדי ענישה כלכליים, מחשש לפגיעה וערעור שיתוף הפעולה עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התגובה הישראלית המיידית: בנייה ב-E1 השנוי במחלוקת, שהביא לתגובות חריפות בעולם/מערכת וואלה!, צילום מסך

על רקע איומיו של אבו מאזן ב"החזרת המפתחות" לישראל ומיטוט הרשות לנוכח המצב הכלכלי המחריף ברשות, התייחס שטייניץ התייחס לנושא בתחילת השבוע בפתח ישיבת הממשלה, והבהיר כי "אין מקום לבחון מחדש את חילוט הכספים. אני מציע לרשות שתבחן את עצמה מחדש לפני שהולכת לצעדים חד צדדיים". שטייניץ הבהיר בעבר כי "מי שתקף באופן אגרסיבי זה הצד הפלסטיני ואנחנו לא יכולים להישאר אדישים. התגובה שלנו מתונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully