וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: דיון בעליון על ההחלטה לפסול את זועבי

גלעד גרוסמן

27.12.2012 / 0:01

הרכב מורחב של תשעה שופטים בראשות נשיא בית המשפט העליון יחליט האם לאפשר לחברת הכנסת מבל"ד להתמודד בבחירות לכנסת, שבוע לאחר שנפסלה על ידי ועדת הבחירות

שבוע לאחר שוועדת הבחירות המרכזית החליטה לפסול את חברת הכנסת חנין זועבי מבל"ד מהתמודדות לכנסת ה-19, ידון הבוקר (חמישי) בית המשפט העליון בפסילה. הרכב מורחב של תשעה שופטים בראשות נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס הוא זה שיקיים את הדיון, ולפי ההערכה בית המשפט יהפוך את ההחלטה, ובסופו של דבר זועבי תוכל להתמודד.

כל הדיווחים, הניתוחים והסקרים - בוואלה! בחירות 2013

ועדת הבחירות קבעה: זועבי לא תרוץ לכנסת. גדעון צנטנר
טענה שלא ידעה על הכוונה לפגוע בחיילים. זועבי/גדעון צנטנר

מי שתמכו בהחלטה לפסול את זועבי, שהתקבלה ברוב של 19 תומכים אל מול 9 מתנגדים ונמנע אחד, היו נציגי סיעות הימין, קדימה והמפלגות החרדיות. מנגד, הרשימות הערביות, מפלגת העבודה, מרצ ו"התנועה" התנגדו לפסילתה. הפסילה הצפויה הגיעה לאחר שחלק ניכר מיום הדיונים עסק במתיחת ביקורת על השתתפותה של זועבי במשט לעזה לפני כשנתיים וחצי. מכיוון שמדובר בפסילה אישית, באופן אוטומטי הנושא עולה לדיון בבית המשפט העליון.

הרכב מורחב של 11 שופטי העליון, שהתייחס לסוגיית הפסילות לאחר שב-2002 נפסלו אחמד טיבי, עזמי בשארה ובל"ד, קבע מהם הקריטריונים לפסילת מועמדים. בית המשפט קבע, כי הסעיפים שמובילים לפסילתה של הרשימה צריכים להיות מרכזיים בפעילותה, מפורשים וחד-משמעיים, ויש צורך להראות שאותו מועמד או אותה רשימה פועלים למימוש המטרות.

ועדת הבחירות המרכזית, דצמבר 2012. עומר מירון
19 מחברי הוועדה הצביעו בעד הפסילה. מליאת ועדת הבחירות המרכזית/עומר מירון

"פסילה של רשימת מועמדים – ודומה לה גם פסילה של מועמד – צריכה אפוא להיות מושתתת על פעילות פוליטית, להבדילה מאידיאולוגיה תיאורטית. פעילות היכולה לשמש יסוד לפסילה חייבת להיות גלויה... האיזון הראוי, כאמור, מצדיק מניעה של שימוש בכנסת ובחברות בה כאמצעי לחתור תחת ערכי-היסוד של המדינה, אך אינו מצדיק פסילת מועמדות המבוססת על דעות נסתרות, שלא ניתן להן ביטוי פומבי ושאין חותרים להגשימן באמצעות פעילות פרלמנטרית", כתבה השופט דליה דורנר בפסק הדין שביטל את הפסילות.

זועבי טענה הן בוועדה והן בפני שופטי העליון, כי היא לא ידעה על הכוונה של פעילי טרור לפגוע בחיילים במהלך המשט וכי בכל מקרה מדובר בחלק מזערי מהפעילות שלה. עוד היא טענה כי הפסילה נובעת ממניעים גזעניים. גם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, שמתח ביקורת על זועבי אולם נמנע מלהעמידה לדין בפרשת ה"מרמרה" הודיע כי הוא אינו סבור שיש מקום לפסול אותה. כמו כן, שורה של ארגוני שמאל ומשפטנים בכירים חתמו על עצומת תמיכה בזועבי. בין החותמים גם פרופ' מרדכי קרמניצר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודית קרפ, פרופ' דוד אנוך, פרופ' אייל גרוס ופרופ' יובל אלבשן.

מנגד, חבר הכנסת אופיר אקוניס מהליכוד, שהגיש את הבקשה לפסול את זועבי, אמר כי הוא מקווה שגם בית המשפט העליון "יציב קו אדום ויקבע את מסגרת הכללים של הדמוקרטיה הישראלית. זועבי הפרה ברגל גסה את החוק כאשר השתתפה בפיגוע המרמרה ומי שמפר את חוק יסוד הכנסת, אין לו מקום בה".

לקריאה נוספת:
ועדת הבחירות פסלה את זועבי מהתמודדות לכנסת
זועבי אחרי הפסילה: בזה להחלטה, לא ישתיקו אותי
פרופ' קרמניצר: פסילת זועבי - קץ הדמוקרטיה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully