וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל לשעבר רפי פלד הורשע במרמה והפרת אמונים

גלעד גרוסמן

26.12.2012 / 11:11

פלד הורשע בכך שבאמצעות קרן השקעות שבראשה עמד, הזרים כספים מחברות יציבות בבעלותה לחברות כושלות ואף פרטיות, והותיר חוב של 800 מיליון שקלים. "לא חשב על טובת הקבוצה"

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע הבוקר (רביעי) את מפכ"ל המשטרה לשעבר, רפי פלד, בעבירות של מרמה והפרת אמונים בתאגיד והטעיית משקיעים, במסגרת פרשה שזכתה לכינוי "פרשת פלד-גבעוני". אנשי העסקים אריה גבעוני, דוד הבי וטל יגרמן הורשעו גם בעבירה של גניבה בידי מנהל ועבירות מנהלים שונות.

ביולי 2005 הוגש כתב אישום נגד המעורבים בפרשה, בו נטען כי קבוצת משקיעים, שבראשה עמד פלד, רכשה קבוצה של חברות ציבוריות בשנת 2001, שהמרכזית בהן היתה פויכטונגר תעשיות. גבעוני, הבי ופלד כיהנו כנושאי משרה בכירים בפויכטונגר תעשיות, אפקון אלקטרומכניקה ומשב תעשיות קירור, והיו גם בעלי שליטה בהן ובפויכטונגר השקעות. יגרמן שימש כיועצם הפיננסי. באוגוסט 2002 החברות קרסו, והקבוצה נותרה עם חובות של כ?800 מיליון שקל. בעקבות הקריסה נפתחה חקירה של הרשות לניירות ערך, שהובילה לכתב האישום. לפי האישום, הנאשמים משכו כ-60 מיליון שקל מהחברות הציבוריות היציבות לחברות ציבוריות חלשות ולחברות פרטיות שבבעלותם, וכך גרמו לקריסת הקבוצה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פלד עם הנשיא המנוח עזר ויצמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

השופט חאלד כבוב כתב כי הקשר בין בעלי החברות ליגרמן, שנקלע לקשיים כלכליים, הוביל לעסקאות על רקע אישי. "קשייו הכלכליים עמדו לנגד עיניהם יותר מטובת הקבוצה", קבע. הוא הוסיף שמתוך רצון לנהל חברות מצליחות, הם "לא בחלו באמצעים והעבירו עשרות מיליוני שקלים תוך הותרת בעלי המניות מהציבור מחוץ למעגל מקבלי ההחלטות".

ב-2007 הורשעו שלושה דירקטורים בחברת אפקון מקבוצת גבעוני?פלד, רחל טולדנו, רמי לוי והעיתונאי יגאל גלאי, לפי הודאתם באחריות לאי?פרסום דו"חות החברה לרבעון הראשון של 2002. בית המשפט הטיל עליהם קנסות שנעו בין 15 אלף ל?25 אלף שקל.

פרקליטו של פלד, עו"ד גיורא אדרת אמר לאחר הדיון כי יקרא את הכרעת הדין ואז הוא יוכל להגיב. עם זאת הוא הוסיף כי "בכל הנוגע לרפי פלד, מדובר בעבירות של מנהל בתאגיד ולא עבירות גניבה. בית המשפט אמר את זה בצורה מפורשת".

מפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), מחלקת ניירות ערך נמסר כי "הפרקליטות שבעת רצון מהמסר שיצא היום מבית המשפט הכלכלי, המדגיש את החשיבות בהתנהלות ראויה בחברות ציבוריות והיא רואה בחומרה ניצול משאבי חברה ציבורית לטובת אינטרסים פרטיים, זאת גם בתקופות משבר עסקיות". עוד נמסר מהפרקליטות כי "הכרעת הדין מתייחסת לפרשה מורכבת שראשיתה הקמת קבוצה עסקית, במהלך עסקי יומרני, עתיר סיכונים, שהסתמך על אשראי נדיב, אשר הושג במידה רבה בזכות המוניטין החיובי של היזמים, ורפי פלד בראשם. בין חברות הקבוצה (שכללה שמונה חברות ציבוריות וחברות פרטיות) נטוו קשרי אחזקה צולבים, הלוואות וערבויות, אשר יצרו יחסי תלות מכבידים וגרמו לאפקט דומינו בעת קריסתן. משאבי החברות הציבוריות נוצלו על ידי הנאשמים לטובת קבוצת החברות כולה ובכלל זה חברות פרטיות בבעלותם".

  • עוד באותו נושא:
  • רפי פלד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully