וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג מולד עצוב בסוריה: "חוששים לצאת לחגוג"

ניר יהב

26.12.2012 / 10:45

בצל הקרבות המתחוללים בסוריה, נמנעו רוב תושבי המדינה הנוצרים לציין את החג. בזבדאני הוצב עץ אשוח עליו נתלו שמות ההרוגים מאש הצבא: "איך אפשר לחגוג כשהמוות קרוב?"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בזמן שהעולם הנוצרי מציין את חג המולד, הנוצרים בסוריה – המהווים כעשרה אחוזים מאוכלוסיית המדינה – לא יכולים לחגוג בשל מלחמת האזרחים שמתחוללת שם. על אף שרוב הנוצרים במדינה אינם לוקחים חלק בעימות בין המשטר הסורי לבין המורדים, גם הם חוששים לצאת לרחובות ולחגוג כפי שעשו בשנים עברו. רבים מהם גם טוענים שבגלל המצב הביטחוני הרעוע, האווירה הקשה ומראות ההרס שהולידה הלחימה – אין בכלל סיבה לחגוג את חג המולד.

"רוב הנוצרים במדינה לא רוצים חגיגות ואורות נוצצים ברחובות, משום שהמצב הביטחוני לא מאפשר זאת", הסביר צעיר נוצרי מאוכזב לכתבים סוכנות הידיעות הסינית בדמשק. הוא סיפר גם כי משפחתו אפילו לא הדליקה השנה את האורות שעל עץ האשוח המסורתי וכי הוריו לא קנו לו ולאחיו מתנות לרגל החג: "המשפחה שלי תקיים חגיגה צנועה וקטנה בבית", אמר.

נוצרים בסוריה חוגגים את חג המולד. דצמבר 2012. רויטרס
מיסת חג המולד בסוריה בצל מלחמת האזרחים/רויטרס

למרות החשש להימצא ברחובות, הכנסייה הקתולית בלב דמשק הייתה מלאה בערב החג ב-1,200 מאמינים נוצרים שיותר מכל התפללו לשלום בסוריה. אחד מהם, חוסאן חורי בן ה-51, סיפר לכתב סוכנות הידיעות הצרפתית בדמשק כי הוא לא חוגג: "איך אפשר לחגוג כשהמוות שלי אולי יגיע בקרוב? אני מגיע לכנסייה כדי להתפלל ואני מסתפק השנה בכך". ג'נט בת ה-65, הביעה תקווה כי "אלוהים יצליח לשים קץ למשבר במדינה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בובת סנטה עם דגל המורדים

על רקע חג המולד היו גם מי שניצלו את סמלי החג כדי להביע את מחאתם נגד הנשיא בשאר אסד. עשרות צעירים סורים השתמשו בבובת סנטה קלאוס במהלך ההפגנות, הניחו בידה האחת את שק המתנות וביד השנייה הציבו את דגל המורדים. ביחד עם "סנטה" הם קראו קריאות למען חירות ולשיקומה של סוריה. אחד הצעירים אמר כי הוא וחבריו קיוו לחגוג את השנה החדשה ללא משטר אסד, אך הוסיף כי הם אולי יצליחו לעשות זאת "עד חודש מרץ, כשנציין שנתיים לתחילת המהפכה שלנו". בעיירה זבדאני שבפרברי דמשק ירד בימים האחרונים שלג, שיכול היה ליצור אווירה מושלמת לחג המולד. אולם במקום לחגוג כיאות, העדיפו כמה תושבים להציב עץ אשוח גדול עליו תלו את שמות ההרוגים מאש משטר אסד.

אף שרבים מהנוצרים בסוריה, שמספרם מוערך ב-1.8 מיליון אזרחים, מקווים שמלחמת האזרחים תסתיים בקרוב, הם גם חוששים שנפילת המשטר תוביל לעלייה של שלטון איסלמי קיצוני שייפגע בחופש הדת – ממנו נהנו לאורך עשרות השנים שבהם שלטו אסד ואביו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully