וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם למ"פ שזוכה מאשמה: "ראית בבני ציוד מתכלה"

24.12.2012 / 11:04

השופטים זיכו מגרימת מוות ברשלנות את המ"פ של אסף וקסמן שנהרג בתאונת אימונים ב-2007, והרשיע את המג"ד וראש מטה העוצבה בהתרשלות. אביו של וקסמן: "כך לא מתנהג קצין"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאל

בית הדין הצבאי המיוחד הכריע היום (שני) את דינם של שלושה ממפקדיו של רב סמל (מיל') אסף וקסמן, שנמחץ למוות תחת נגמ"ש בתאונת אימונים ברמת הגולן ב-12 בנובמבר, 2007. הרכב השופטים החליט לזכות את המ"פ, רב סרן דודי קלנר, מגרימת מוות ברשלנות; ראש מטה עוצבת "המפץ" לשעבר, אל"מ (מיל') שלומי כהן והמג"ד, סא"ל (מיל') אסף רפלד, הורשעו בהתרשלות ולא בגרימת מוות ברשלנות, ועונשם ייגזר בחודש ינואר. על מפקד הנגמ"ש בו נהג וקסמן; סמל ראשון (מיל') יפתח ניב, נגזרו חודשיים של עבודות שירות לפני מספר חודשים.

לאחר הדיון יצאה אמו של וקסמן מפתח האולם ולפתע ניגש אליה המ"פ קלנר ולחץ את ידה. היא לא היססה והטיחה בו: "התייחסת לבן שלי כאל ציוד מתכלה. אם ידעת שהוא איננו כשיר מדוע שלחת אותו לנהוג בנגמ"ש? אני מבינה, אם זו הייתה מלחמה, אבל זה היה בסך הכל אימון. מדוע התייחסת אליו כך?". המ"פ נותר חתום פנים וסירב להגיב לטענות האם. האב מתח בפניו ביקורת קשה ואמר: "זה לא מה שמצופה מקצין". עוד אמר האב, לאון וקסמן: "כל המשפט נערך בלחץ של קצינים בכירים בצבא ופורום מג"דים כאילו היה זה איגוד עובדי צה"ל. נמצאו סתירות מהותיות בין הפרטים שהועלו בוועדת החקירה של האירוע לבין העדויות שנאמרו באולם הדיונים".

רפרודוקציה של רב-סמל אסף וקסמן. דובר צה"ל
רב סמל/דובר צה"ל

בית הדין מצא כי אל"מ (מיל') שלומי כהן התרשל באופן ממשי בתפקידו, לא עמד בחובתו הממשית ואישר תיק תרגיל (בו נכתבים מהלכי התרגיל ומאושרים על ידי דרגים שונים, כולל נהלי בטיחות. א.ב). עם סתירות. לדברי השופטים, בדיקתו של תיק התרגיל הייתה "כושלת", וכי היה עליו לבדוק את בסיס הידע של המילואים ומה הפערים שלהם. "אנו דוחים את טענותיו לפיהן הוצגו בפניו פערי ידע. חובתו של כהן הייתה בולטת לעין והוא לא הכין שום הוראת בטיחות מפורטת והחטיא את תפקידו".

בנוסף, הרכב השופטים קבע כי המג"ד (מיל') אסף רפלד "היה צריך לנקוט בצעדים לצמצום מצב שהו וקסמן ומפקד הנגמ"ש היו חסרי ניסיון במשימה זו". עוד נטען כי "הוא לא למד בעצמו נהלי בטיחות ולא דאג שאחרים ילמדו. זו עצימת עיניים, הוא אפילו לא סייר בשטח לפני התרגיל והסתפק בסיור של אחד המ"פים". כמו כן, ההרכב מתח ביקורת קשה על רס"ן קלנר ואמר כי הוא התרשל בתפקידו "ולא בדק את כלל ההוראות הרלוונטיות למרות שמונה כקצין הבטיחות של פלוגתו". בעת הקראת הכרעת הדין נשמעה ביקורת על כך שווקסמן התריע כי לא נהג בנגמ"ש מאז שירותו הסדיר, וכי המפקדים התעלמו ושלחו אותו לרענון קצר ללא תיק תרגיל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

ננקטו צעדים פיקודיים נגד גורמים שהיו מעורבים בתרגיל

רס"ל וקסמן, 28, נהרג במהלך תמרון בתוך נחל בתרגיל ברמת הגולן, לאחר שהנגמ"ש בו נהג התהפך והוא נמחץ תחתיו. בתקרית נפצעו שישה חיילים נוספים. התאונה נחקרה על ידי ועדת חקירה צבאית, שממצאיה הוצגו גם בפני הרמטכ"ל. בעקבות עבודת ועדת החקירה, ננקטו צעדים פיקודיים נגד שורה של גורמים שהיו מעורבים בתרגיל. בנוסף, בהתאם לפקודות בצה"ל, נחקרה התאונה. תחקיר התאונה העלה כי וקסמן נאלץ לשמש כנהג בנגמ"ש בשל מחסור בנהגים ולמרות ניסיונו הדל, לא הסכימו מפקדיו לשחררו מהתפקיד. בעקבות התאונה החליט אלוף פיקוד הצפון דאז, גדי אייזנקוט, למנות ועדת חקירה בנוסף לתחקיר המבצעי בשטח.

בניגוד לדעתו של אייזנקוט, לפיה אין להטיל את האשמה על מפקדי התרגיל, החליטה הפרקליטות הצבאית לפתוח בחקירת מצ"ח ולהגיש כתב אישום פלילי נגד ארבעת המפקדים. במהלך המשפט התקיימו יותר מ-70 דיונים, שבכולם נכחו בני משפחת וקסמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully