וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי וישראל: סיכויים וסיכונים

יעקה אחימאיר

23.12.2012 / 8:19

אין ספק: הסנטור הדמוקרטי ג'ון קרי יחליק בקלות לנעליהם של קודמיו, מזכירי ומזכירות המדינה של ארה"ב. קרי, היום יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, הוא בחירה טבעית ביותר לתפקיד הרם. הוא ממש התמחה בתחום החשוב של יחסיה של ארה"ב עם יתר העולם. קרי לא יזדקק כמעט לתקופת השתלמות, חפיפה, לאחר כניסתו ללשכת מזכיר המדינה בקומה השביעית של בניין מחלקת המדינה. גם מליאת הסנאט, ולפניה ועדת החוץ, יאשרו את מינויו של קרי לכהן כיורשה של הילרי קלינטון.

ייתכן שאצלנו ממשלת נתניהו הייתה מעדיפה מועמד אחר לרשת את קלינטון, אבל אם מעיינים בפרוטוקול ההצבעות של קרי בענייני ישראל והאזור, הרי הוא לא החמיץ שום הצבעת "בעד" למען החלטה לרוחה של ישראל. ראוי להדגיש: בימים אלה, שבהם ארה"ב מחריפה את נימת התבטאויותיה כלפי הכוונה להרחיב את הבנייה בתחום שמעבר ל"קו הירוק", עלול קרי, כמזכיר המדינה, להחריף עוד יותר את הנימה הביקורתית כלפי פן זה של מדיניות ממשלת נתניהו. כך מעריך באוזנינו יודע דבר.

ברק אובמה הכריז על ג'ון קרי כמזכיר המדינה האמריקאי. רויטרס
אובמה מכריז על קרי כמזכיר המדינה/רויטרס

קרי תומך בישראל ובזכותה להגן על עצמה בגבולות מתוקנים משנת 67'. בתחום ההתנחלויות לא השתנתה מדיניות ארה"ב באורח מהותי, והשאר נותר בתחום הפומבי, שנימתו עלולה עוד להחריף. זאת ועוד, בירושלים מצביעים על מה שהיה נראה כחיזוריו של קרי אחר הנשיא אסד לפני תחילת ההתקוממות בסוריה. קרי הקפיד להיפגש תכופות עם אסד, החמיא לו, כינה אותו "נדיב לב" והחמיא לחשיבות מעמדה של סוריה באזור. זאת, עד כי היו מי שאמרו שהסנטור מוושינגטון, הפוקד תכופות את לשכת הנשיא בדמשק, ממש "החניף" לאסד. היום מתגלה אסד בשיא שפלותו, כרודן צמא דם.

בנוגע למדיניותה הגרעינית של אירן, חותם קרי על כל ניסוח של הנשיא אובמה: בעדיפות ראשונה, מיצוי משטר הסנקציות, ובעדיפות נחותה בהרבה - פעולה צבאית נגד מתקני הגרעין. כלומר, התנגדות נחרצת של קרי ל"אירן גרעינית", אבל קודם עדיפה מדיניות של צעדים מדיניים לפני מבצע צבאי, שייוותר תחילה "על השולחן". והיה אם ימונה ואף יאושר גם מינויו של הסנטור לשעבר צ'אק הייגל לתפקיד מזכיר ההגנה, יתפקד אובמה במחיצתם של שני בכירי ממשלו שלא יזדרזו לשגר טילים להשמדת מתקני הגרעין באירן. אובמה טרם הודיע רשמית מיהו מועמדו לתפקיד מזכיר ההגנה, אף על פי שהכל סבורים כי הייגל הוא הוא המועמד המוביל. היש לאובמה הרהור שני כלפי מועמדות הייגל, אולי עקב הביקורת שהוטחה במועמדותו? איננו יודעים. אבל עד כה החליט אובמה על איוש מרשים של משרת מזכיר המדינה, של קרי - קתולי אך עם שורשים משפחתיים יהודיים.

קרי, שעשה בשליחויות אובמה לאפגניסטן, לפקיסטן ולנקודות חיכוך נוספות של ארה"ב, אינו מועמד מפתיע: הוא לא נמנה עם החוג האינטימי, הסגור, של אובמה, אבל הנשיא אינו שוכח את התמיכה שהעניק לו קרי במירוצו לבית הלבן. קרי עצמו הפסיד במירוץ הזה לבוש בשנת 2004. והיה אם נתניהו ייבחר שוב לראש ממשלה, נראה כי לקרי, מזכיר המדינה החדש, יהיה מה לומר לישראל, והרבה, בתחום הבנייה מעבר ל"קו הירוק".

  • עוד באותו נושא:
  • ג'ון קרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully