וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בירך על מינוי קרי: "תומך בביטחון ישראל"

טל שלו

22.12.2012 / 15:30

סגן שר החוץ בירך את הסנאטור האמריקאי, הידוע כמתנגד לבנייה בשטחים, על מינויו הצפוי למזכיר המדינה: "נשמח לראותך בירושלים". לבני: "יודעת כמה יחסי המדינות חשובים לך"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך הערב (שבת) על מינויו של ג'ון קרי לתפקיד מזכיר המדינה האמריקאי, שעליו הודיע אתמול נשיא ארצות הברית ברק אובמה. "קרי עתיר הניסיון הוא תומך ידוע בביטחונה של מדינת ישראל", אמר נתניהו. הוא הדגיש כי "קרי ואני חברים כבר הרבה שנים, והערכתי מאוד את העובדה שלפני חצי שנה, אחרי פטירתו של אבי, הוא הגיע לבקר אותי בזמן השבעה. אני מצפה לעבודה המשותפת אתו".


מוקדם יותר היום שיגר סגן שר החוץ דני אילון ברכות לקרי, שצפוי להחליף את מזכירת המדינה הנוכחית, הילרי קלינטון. זאת לאחר הכרזת אובמה אמש על קרי, הסנאטור הבכיר ששימש יו"ר ועדת החוץ בסנאט, כמועמד למשרה. "בכל שיחותינו ופגישותינו הערכתי את חוכמתך וחזונך", כתב אילון לקרי. "אני מאחל לך הצלחה רבה בתפקידך, במיוחד לאור האתגרים המורכבים העומדים בפנינו. אשמח לקבל את פניך בירושלים, בעתיד הקרוב". קרי נחשב למחוקק פרו-ישראלי מובהק בסנאט, שהוביל מהלכי חקיקה בנושאים הקשורים לחמאס, חיזבאללה ואירן, ונחשב לתומך בולט וקולני בעד זכותה של ישראל להגן על עצמה. עם זאת, הוא מתנגד נחרץ לבנייה בהתנחלויות ובעבר ביקר בתקיפות את המדיניות הישראלית בנושא הפלסטיני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קרי ולבני בפורום סבן בתחילת החודש/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם יושבת ראש מפלגת "התנועה", ציפי לבני, שלחה הבוקר איגרת לסנאטור הוותיק, שאף היה מועמד לנשיאות ארצות הברית ב-2004. לבני בירכה את קרי על המינוי הצפוי ואיחלה לו הצלחה. "אני יודעת עד כמה ביטחון ישראל והיחסים בין ארצות הברית לישראל חשובים עבורך", כתבה לבני לקרי. "אנחנו חלקנו בשיחותינו הרבות את הדאגה לעתיד ישראל ואת הצורך בקידום השלום בין ישראל לפלסטינים, כדרך היחידה לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". בהמשך כתבה לבני: "אין ספק שהתפקיד שקיבלת על עצמך הוא המשמעותי ביותר בקביעת הכיוון בו ילך האזור כולו בתקופה מאוד מורכבת".

ברק אובמה הכריז על ג'ון קרי כמזכיר המדינה האמריקאי. רויטרס
אובמה מכריז על מועמדתו של קרי, אמש/רויטרס

גם ארגון ג'יי סטריט, שדולת השמאל היהודי האמריקאי בוושינגטון, פרסם הודעה ובה בירך את קרי על המינוי הצפוי. בארגון הדגישו כי קרי "הוא בחירה מצוינת" ו"האדם הנכון להוביל את מדיניות החוץ של ממשל אובמה בכהונה השנייה". ג'יי סטריט, ששמה לה למטרה את קידום פתרון שתיה מדינות, הדגישה כי "קרי מתאים להיות שחקן מרכזי בתהליך לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא מבין ששלום איננו הכרחי רק להישרדותה של ישראל אלא גם חיוני לאינטרסים של ארצות הברית".

עוד נמסר כי "לאורך כל הקריירה שלו, קרי עבד לחיזוק הברית הישראלית-אמריקאית, ותמך בהטלת סנקציות קשות על אירן על מנת למנוע ממנה התחמשות גרעינית". עוד נאמר כי "עם תחילת כהונתו השנייה של הנשיא אובמה, נפתח חלון הזדמנויות נוסף למנהיגות אמריקנית אמיצה בסכסוך הישראלי-פלסטיני. אנו תקווה כי קרי יקבל עליו את האתגר ויסייע להביא סוף לעימות המתמשך בין הצדדים".

אזכורים שנויים במחלוקת בוויקיליקס

גם בליגה נגד השמצה בירכו על המינוי של קרי: "לאורך כל הקריירה שלו בסנאט, היה קרי תומך יעיל ועקבי של ביטחון ישראל באזור מסוכן, והפגין את המחויבות שלו להילחם באנטישמיות בכל העולם", נמסר בהודעה מהארגון, אחד המובילים ביהדות ארצות הברית. לדבריו הארגון, "קרי ביקר בישראל הרבה מאוד פעמים, וביקורו הראשון היה בשנת 1986 במסגרת משלחת של הקונגרס מטעם הליגה למניעת השמצה".

במהלך כהונתו בת 27 השנים בוועדת החוץ של הסנאט, שבה שימש יו"ר מאז 2009, "דילג" קרי אינספור פעמים ברחבי העולם. במהלך מסעותיו, נפגש קרי עם בכירים רבים ודן עמם בנושאים רגישים. ממסכמים שחשף אתר "וויקיליקס" עולים פרטים על ביקוריו של בסין, פקיסטן וסוריה. הדיפלומטיה של קרי באה לידי ביטוי במיוחד בביקוריו בעולם הערבי. בין היתר סייע בחקירת ההתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק חרירי ב-2005, ואף נועד עם נשיא סוריה, בשאר אסד.

אחד האזכורים השנויים במחלוקת של קרי במסמכים נוגע במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. מהמסמכים עולה כי ב-2009 אמר קרי לנשיא לבנון, מישל סולימאן, כי "השעון מתקתק" במסגרת התהליך. עוד עולה מהמסמכים כי קרי שיגר הבטחות חסרות-כיסוי לסוריה, על מדיניות ארצות הברית ביחס להתנחלויות בישראל, ואף שרטט מתווה להסכם פוטנציאלי שלפיו מזרח ירושלים תשמש כבירת המדינה הפלסטינית, ועל כך אף זכה לביקורת, בעקבות הדלפת המסמכים.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully