וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זועבי אחרי הפסילה: בזה להחלטה, לא ישתיקו אותי

ניר יהב ופנחס וולף

19.12.2012 / 20:00

שלל תגובות על ההחלטה לפסול חברת הכנסת מבל"ד מהתמודדות בבחירות. נציגי הליכוד: "הדמוקרטיה צריכה לדעת להגן על עצמה מפני אלה שמבקשים לחסלה מבפנים". חד"ש: "החלטה פסולה"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן דוד, קריינות: לירון בארי

בוז לצד ברכות: במערכת הפוליטית הגיבו הערב (רביעי) על ההחלטה של ועדת הבחירות המרכזית לפסול את חברת הכנסת חנין זועבי (בל"ד) מהתמודדות לכנסת ה-19. ההחלטה התקבלה ברוב של 19 תומכים אל מול 9 מתנגדים ונמנע אחד. בל"ד וחברת הכנסת זועבי הבהירו שלא ישתפו פעולה עם "הניסיונות להשתיק" אותה, במרצ וחד"ש גינו את ועדת הבחירות המרכזית, ואילו נציגי מפלגות הימין בירכו על ההחלטה לפסול את זועבי.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

ועדת הבחירות קבעה: זועבי לא תרוץ לכנסת. גדעון צנטנר
"רמיסת זכות בסיסית בדמוקרטיה". זועבי/גדעון צנטנר

חברת הכנסת זועבי אמרה לאחר הדיון בוועדת הבחירות המרכזית, כי "על ההחלטה מתנוסס דגל שחור של חוסר לגיטימיות, של עריצות הרוב ושל רמיסת זכות בסיסית בדמוקרטיה. ההחלטה היא פרי של נקמנות פוליטית וניסיון עלוב לפגוע בייצוג של הציבור הערבי. אני משוכנעת שהמאבק לשוויון מלא הוא הדרך האפשרית היחידה לדמוקרטיה. אני גאה במה שעשיתי. אני מרגישה בוז כלפי הפסילה. במקום לנהל ויכוח, רוצים להשתיק אותי וביחד איתי ציבור שלם. לא נשתף פעולה עם השתקה כזו".

יו"ר בל"ד, חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה, מסר כי "החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את חברת הכנסת חנין זועבי אינה אקט חוקי או דמוקרטי, אלא חלק מקמפיין הבחירות של הימין הקיצוני. מדובר בפגיעה קשה בציבור הערבי כולו, במטרה להחליש את כוחם הפוליטי של האזרחים הערבים בכנסת, ובכך להגדיל את כוחו של הימין. אנו תומכים באופן מלא בחברת הכנסת חנין זועבי ובכל פעולותיה ושבים ומדגישים כי אם בית המשפט העליון לא יהפוך את ההחלטה, רשימת בל"ד לא תתמודד בבחירות הקרובות לכנסת. כמו כן, אנו קוראים לבטל את סמכויות וועדת הבחירות לפסול פוליטיקאים, כי היא הפכה כבר מזמן למסגרת פוליטית, אינטרסנטית ולא דמוקרטית במקום ערכה שיפוטית בעלת משמעות".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ח"כ אופיר אקוניס בדיון ועדת הבחירות המרכזית, דצמבר 2012. עומר מירון
"לזועבי אין מקום בכנסת". אקוניס/עומר מירון

מנגד, חבר הכנסת אופיר אקוניס (הליכוד), שיזם את ההחלטה לפסול את זועבי, בירך את ועדת הבחירות על החלטתה. לדבריו, "ח"כ זועבי עברה באופן מובהק על חוק יסוד הכנסת כאשר השתתפה בפיגוע המרמרה, ועל כן - אין לה מקום בכנסת. הדמוקרטיה הישראלית צריכה לדעת להגן על עצמה מפני אלה שמבקשים לחסלה מבפנים. אני מקווה ומאמין שהפסילה תאושרר גם בבג"ץ".

גם חברת הליכוד מירי רגב הביעה סיפוק מפסילתה של זועבי. "שמחתי על ההחלטה, וזאת לאחר שפניתי הבוקר ליו"ר ועדת הבחירות בבקשה לפסול את מועמדותה בהמשך לפעילותה המסיתה נגד חיילי צה"ל ופעולות ששוללות את זכותנו למדינה יהודית", הצהירה רגב. "במהלך ארבע שנות כהונתי בכנסת פעלתי להסיר את חסינותה של זועבי באמצעות הצעת חוק שהגשתי, כמו גם מכתבים ליועץ המשפטי לממשלה. אני מקווה שהמסר הועבר לח"כים אשר פועלים בניגוד לחוק וכנגד המדינה שלנו".

חברת הכנסת ציפי חוטובלי אמרה כי החלטת ועדת הבחירות "חשובה ובעלת מסר ברור לחברי הכנסת הערבים, ובדגש על מפלגתה של זועבי. היא השתמשה בחסינותה ומעמדה כחברת כנסת כדי לתמוך בארגוני הטרור, לפגוע בבטחונה של ישראל ומעמדה בעולם. טוב יעשה ג'מאל זחאלקה אם יממש את איומו שמפלגתו לא תתמודד בבחירות הקרובות. בל"ד היא בית הגידול לא רק של זועבי, אלא גם של עזמי בשארה".

אריה אלדד ומיכאל בן ארי בדיון ועדת הבחירות המרכזית, דצמבר 2012. עומר מירון
"הליכוד והבית היהודי גמגמו". אלדד, בן-ארי ומרזל, היום/עומר מירון

סיעת עוצמה לישראל בראשות אריה אלדד ומיכאל בן ארי, שהציגה הבוקר בקשה לפסול את סיעות בל"ד - סיעתה של זועבי - ורע"מ-תע"ל, בירכה גם היא על פסילתה של חנין זועבי. "אין מקום לאויבים בכנסת ישראל", אמרו בסיעה. "הסיעה יכולה רק להצטער על כך שמפלגות המחנה הלאומי כמו הליכוד והבית היהודי גמגמו ונמנעו בהצבעה לפסילת המפלגות המיצגות את האויב הערבי בכנסת, מפלגות ששוללות את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ותומכות בארגוני טרור. את ההסבר הם יצטרכו לתת לציבור הבוחרים".

"הדמוקרטיה חייבת לנצח"

ואילו חבר הכנסת דב חנין (חד"ש) ביקר בחריפות את פסילת זועבי. לדבריו, "זו החלטה חמורה ופסולה מכל וכל. זהו טקס ידוע מראש שבו הימין הופך את ועדת הבחירות לזירה של הסתה והתלהמות נגד האוכלוסייה הערבית ומנהיגים שלה. כמו בעבר, יש לצפות שההחלטה תבוטל בבית המשפט העליון על בסיס ההלכות המשפטיות הקיימות: נגד ח"כ זועבי אפילו לא הוגש כתב אישום, וודאי שאין כל עילה לשלול ממנה את הזכות האזרחית הבסיסית לבחור ולהיבחר. בדיוק בשביל דברים כאלה הימין קידם חקיקה להשתלטות על בית המשפט העליון. ובדיוק בשביל דברים כאלה אני שמח שהצלחנו להכשיל את המהלך שלהם".

עיסאוי פריג, מספר חמש ברשימת מרצ לכנסת, מסר: "פסילת מועמדותה לכנסת של ח"כ חנין זועבי הינה מעשה אנטי דמוקרטי שפוגע ברקמה העדינה שמחברת בין הציבור הערבי בישראל לבין המדינה. אי הסכמה עם עמדותיה ומעשיה אינם עילה לפסילתה, ואני סבור שהדמוקרטיה חייבת לנצח ולאפשר ביטוי לכל הדעות הקיימות. בכוונתי להמשיך ולהיאבק על הזכות לעשות זאת".

לקריאה נוספת:
ועדת הבחירות פסלה את זועבי מהתמודדות לכנסת
פרופ' מרדכי קרמניצר: פסילת זועבי - קץ הדמוקרטיה
דעה: כנסת ישראל - טיהור אתני-פרלמנטרי

לפניות לכתב פנחס וולף: pinhas_wolf@walla.co.il
לפניות לכתב ניר יהב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully