וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרפאה: מה עושים עם ארנב שאוכל את קירות הבית?

דר' איל נחמיאס

19.12.2012 / 8:30

ד"ר אייל נחמיאס, וטרינר הבית של וואלה! בעלי חיים, עונה על שאלות גולשים: איך יודעים שהכלבה מיוחמת? ומה עושים עם כלבה קטנה שלא מפסיקה להשתעל?

כלב לבוש סוודר סרוג. ShutterStock
החורף מביא איתו בעיות בדרכי השתן. כלבה מוכנה לעונה הקרה/ShutterStock

יש לי כלבה מתוקה קטנה שהזדקנה אצלי, וכעת אנו בבעיית איבוד שתן. היא מקבלת תרופה, ועדיין, בתקופת החורף אני דואגת שהיא תרטיב לי את השטיחים. מה אפשר לעשות?

תשובה: אפשר לרכוש סדיניות של מבוגרים בצורת שטיחונים הסופגים כמו טיטול. במרפאה אנו נוהגים לאשפז על מצע כזה. יש אפשרות גם לברר מה הסיבה לבריחת השתן, לעיתים מדובר בבעיה הורמונלית או אפשרויות אחרות כמו חוסר שליטה על רקע פגיעה עצבית , בעיית שתיה והשתנה מרובה על רקע של בעית כבד או כליה או אפילו סתם דלקת בנאלית בדרכי השתן. לכל אלו יש פתרונות טובים מאד היום.

יש לי כלב מסוג פקינז מעורב ואתמול גיליתי שיש לו כתם ורוד שנראה רטוב כמו פטריה על האשכים. מה זה יכול להיות ?

כלב מלקק וטרינר בחלוק לבן. onika Wisniewska, ShutterStock
בשנת 2013 האגרה לכלב לא מסורס עולה/ShutterStock, onika Wisniewska

תשובה: כלב נוהג לשבת על הקרקע בדיוק באיזור הזה . יתכן ופשוט מדובר בריאקציה של חיכוך במקום שבו הגוף פוגש ראשון את הקרקע. לעיתים אין צורך בטיפול אלא במקרה שמדובר במקור לזיהום או גרוי המפריע לכלב. כמובן שסירוס פשוט יעזור להקטין את נפח שק האשכים ויפתור את הבעיה הזו ועוד בעיות אחרות חשובות הנפוצות בגזע כמו :
דלקת ואבנים בדרכי השתן, הגדלת פרוסטטה שפירה (בלוטת הערמונית), דלקות, גידולים בפרוסטטה ואשכים ועוד.

חשוב לזכור, שבתחילת שנת 2013 יחסוך לכם הסירוס של הכלב כל שנה מעל 300 ¤ באגרת רישוי הכלבת.

קנינו ארנב וכל פעם שהוא מסתובב בבית הוא אוכל את הקירות. האם זה תקין וכיצד אפשר למנוע את זה?

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ארנב, ארנבים. Eric Isselée, ShutterStock
איזה ארנב הורס/ShutterStock, Eric Isselée

תשובה: נראה שהארנב קצת משועמם ולא בהכרח עם חוסר תזונתי. יש צעצועי לעיסה גם לארנבים. בכל מקרה חשוב לדעת כי התזונה של ארנבים הינה מבוססת בראש וראשונה על מזון גס, כלומר לא כופתיות ומזון מרוכז אלא בעיקר חציר – רצוי של אספסת. החציר נחוץ להתפתחות חיידקי המעיים ושמירה על בריאותו של הארנב. ללא החיידקים הארנב ירגיש מחסור ולעיתים יבוא לידי בטוי בחוסר סיפוק ממזונו ואולי אף התנהגות כזו של כרסום ו"נזק".

יש לי כלבת פאקינז כבת 10 לערך. בחורף היא מתחילה להשתעל כאילו תקוע לה משהו בגרון והיא מנסה להוציא אותו. האם יש פתרון? (הווטרינר לא ידע להגיד לי ממה זה נובע) שנית, המליצו לנו אצל הוטרינר שכדאי לעשות לה ניתוח בקפל של האף כי מדי פעם זה מזדהם וצריך לפתוח לה את המקום. האם יש פתרון אחר חוץ מניתוח?

תשובה: שיעול אינו קשור כלל לחללי האף, השיעול נובע מגירוי של קנה נשימה , מקרים בהם יש תופעה כזו בגזע הזה הם:
1. הגדלת לב ובעיקר עליה שמאלית – דרך לאבחן על ידי צילום חזה בעיקר.
2. קנה נשימה פחוס –בעיה מוכרת בגזע ושוב אבחון על ידי צילום חזה או אנדוסקופיה.
3. שעלת מכלאות
4. דלקת אלרגית או גרוי של קנה הנשימה

אך גם אפשרויות אחרות כמובן באות בחשבון. התופעות שתיארתי נפוצות במיוחד בגזע ובכל מקרה לא מתאימות לניתוח מלבד קנה פחוס אלא שלא ניתוח של חללי האף או הנחיריים.

כלב פקינז על רקע אדום. ShutterStock
גזע עם אף פחוס. כלב פקינז/ShutterStock

יש לנו כלבת פקינז בת שלושה חודשים שנפגשת ומשחקת רבות עם כלב פקינז זכר של חברים . מכיוון שנמסר לי מידע שאסור לכלבה להיכנס להריון לפני גיל שנה וחצי רציתי לדעת מתי הכלבה תהיה מיוחמת על מנת שלא אפגיש אותה בתקופת הייחום עם הזכר (אינני מעוניינת לעקר אותה אך אני לא רוצה שהיא תהיה בהריון בזמן שמזיק לה)

תשובה: יחום בכלבות מופיע לרוב לא לפני גיל חצי שנה , רוב הכלבות מראות את סימני היחום הראשון בערך בגיל 9-10 חודשים. אין סיבה לדאוג , את הסימנים אפשר לזהות בקלות על פי ההפרשה הדמית מפתח איבר המין , נפיחות של שפתי הנרתיק וגם התנהגות שונה לגמרי. בוודאי שגם הזכר יבחין בכך ותצפו התנהגות שונה אצלו. כך אין סיבה לדאוג, אך אפשר לחשוב עך פיתרון מתאים מבעוד מועד להפרדה ביניהם כמו למשל פנסיון או חברים שישמרו על אחד מהם.



עוד שאלות ותשובות של וטרינר וואלה!

המרפאה: מה עושים כשהכלב אוכל קקי של כלבים אחרים?
המרפאה: איך מטפלים במחלות החורף של חיות המחמד?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully