וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להרתיע את המתעללים בחיות

מתי שמואלוף

16.12.2012 / 8:22

התחקיר של "כלבוטק" ביחס להתעללות בבעלי חיים במשחטות של תנובה מעורר זעם רב בציבור. צופים מזועזעים הכריזו על חרם צרכנים מיידי. עמותת תנו לחיות לחיות ועמותת אנונימוס הוציאו פנייה רשמית למנהל השירותים הווטרינריים לסגור באופן מיידי את בית המטבחיים "בקר תנובה".

בשביל הצמחונים והטבעונים ההתעללות היא חלק מטרגדיה שלמה של בעלי חיים המתחוללת בקרב האדם המודרני. אך בשביל אוכלי הבשר יש צורך בהסדרה של שחיטה חוקית, בריאה והומנית של בעלי החיים. במציאות של היום אין דרך לחזור למשק אוטרקי, שבו חיים בצורה עצמאית ומגדלים בחופשיות את בעלי החיים, מכיוון שכעת יותר ממחצית אוכלוסיית העולם עברה להתגורר בערים גדולות. לכן צריך לחשוב על הדרך שבה התעשייה מתייחסת לחיות. אין חובה מהותית שתעשיית ייצור המזון תפסיק לראות בבעלי החיים כבעלי נשמה, רגשות ובשר כמו בני האדם. כמו בתעשיות אחרות, אסור ששאלת הרווח תהפוך לסיבה להתנהגות לא אנושית ולרמיסת זכויות.

לא במקרה הדברים חוזרים פעם אחר פעם במשחטות. מערכת החוק כנראה עדיין לא מצליחה להגן בצורה נאותה על בעלי החיים. החוקים, הקנסות, ההרתעה, לא עובדים בצורה מספקת. סביר להניח שאין הבעיה אך ורק בתנובה. זאת הסיבה שאין צורך רק בחקירה והעמדה לדין. יש לדרוש מערכת חוק מותאמת לשחקנים הכלכליים הנמצאים היום בתוך השוק העסקי של הבשר. כמו כן, יש צורך במערכת אכיפה מתאימה. אסור להשאיר את האחריות לבדיקה ולתחקירים אך ורק בידי החברה האזרחית (עמותות דוגמת תנו לחיות לחיות ואנונימוס) והתקשורת (תחקירני "כלבוטק").

יש להגדיל את מספר הפקחים

אנו זקוקים למערכת אכיפה מתאימה מצד משרד הבריאות. יש להגדיל את מספר הפקחים - אחרי הכל מדובר במזון שלנו. אסור להשאיר את ייצור המזון שלנו, עיבודו ושיווקו בידי חברה עסקית שאין לה אחריות על עובדיה. משרד הבריאות צריך להעסיק חוקרים פרטיים ולהציב מצלמות ואמצעים אחרים כדי להבטיח את אכיפת החוקים בתחומו. מצד אחר, גם החברות הגדולות צריכות להיות שקופות בתהליכי עיבוד המזון.

אנונימוס הגישה תלונה למשטרה על עבירה על חוק צער בעלי חיים (תקנות הובלת בהמות), וביקשה ממשרד החקלאות לחקור את המקרה. אילו היינו מתמחרים את הכשלים, היינו בהחלט מגיעים למחיר גבוה. אך לא נראה שהחוק יכול לשלם עבור הכשל. התגובה של משרד החקלאות: "משרד החקלאות חקר את המקרה, ונמצא כי יש ראיות לעבירה, על כן הושת על מבצע העבירה (קרי הנהג במקרה זה) קנס בהתאם לעבירה על חוק צער בעלי חיים, הובלת בהמות. הקנס הנקוב בחוק לעבירה זו הוא 3,500 שקלים".

הקנס הזה הוא לא יותר מבדיחה עצובה. הוא בוודאי לא יכול להרתיע חברה ענקית דוגמת תנובה, וגם לא חברות אחרות. אך תארו לכם שהחוק היה קובע קנס גדול באלפי שקלים. האם חברה עסקית כלשהי היתה נותנת לעצמה להתנהג בצורה איומה כל כך כלפי בעלי חיים? אני חושב שלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully