וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין אולמרט לליברמן

אורי הייטנר

16.12.2012 / 8:20

קיים דמיון רב בין החלטות בית המשפט המחוזי בעניין אולמרט לבין החלטות היועץ המשפטי בעניין ליברמן. במקרה של אולמרט, רה"מ לשעבר הורשע בפלילים בפרשה הקטנה יותר (מרכז ההשקעות) וזוכה מחמת הספק בפרשות הכבדות יותר (טלנסקי, ראשונטורס). העובדה שראש ממשלה לשעבר הוא עבריין שהורשע בפלילים אמורה להרעיד את אמות הספים של החברה הישראלית, אך מבחינה ציבורית חמורים יותר הדברים שנכתבו על אודותיו דווקא בסעיפי כתב האישום, שבהם זוכה מחמת הספק. סעיפים אלו אוששו את הנאמר בכתב האישום, גם אם המסקנה, השנויה במחלוקת, היתה שאין במעשי שחיתות ציבורית אלה כדי להרשיע אותו בפלילים.

במקרה של ליברמן - שר החוץ הואשם בפלילים בפרשה הקטנה יותר (השגריר), ובשל ספקות על אודות סיכויי הרשעתו לא הוגש נגדו כתב אישום בפרשה הכבדה יותר (חברות הקש). העובדה ששר החוץ נאשם בפלילים אמורה להרעיד את אמות הספים של החברה, אך מבחינה ציבורית חמורים יותר הדברים שנכתבו על אודותיו בדו"ח היועהמ"ש, דווקא בנוגע לחשדות שלא הבשילו לכתב אישום. הדו"ח מחזק את החשדות שהובילו להמלצות המשטרה והפרקליטות להגיש כתב אישום, גם אם מתוך המסקנה הסופית, השנויה במחלוקת, עולה ספק אם יש במעשי השחיתות הציבורית הללו כדי להרשיע אותו בפלילים.

תמהני מה גרם ליועץ וינשטיין לשנות את דעתו בנוגע לכתב האישום נגד ליברמן בפרשת החברות. שמא המתקפה המתלהמת על הפרקליטות לאחר משפט אולמרט - שהחלה בדרישה להתפטרותו של פרקליט המדינה (ואף להתאבדותו) ונמשכה במתקפה המרושעת של אולמרט על לדור בראיון טלוויזיוני בשבוע שעבר - היא זו שהילכה אימים על היועץ והשפיעה על החלטותיו?

פרשת ליברמן סוקרה כהגשת כתב אישום

אחת הסוגיות שעלו לדיון ציבורי בעקבות הפרשה היא טענת עינוי הדין. הטענה מוצדקת בחלקה, אלא שהיא מתעלמת מתרומתו של ליברמן למשיכת הזמן הזאת. עד כמה הביקורת הזו השפיעה על החלטתו של וינשטיין לא להגיש כתב אישום בפרשה המרכזית? ההחלטה עלולה לעודד חשודים עתידיים להפעיל פיליבסטר ולשבש את חקירתם, כדי שכתב אישום לא יוגש נגדם בגין עינוי הדין.

אחד ההבדלים בין פרשת אולמרט לפרשת ליברמן הוא הסיקור התקשורתי. בעוד החלטת ביהמ"ש בפרשת אולמרט סוקרה כזיכוי תוך כדי המעטה בערך ההרשעה, פרשת ליברמן סוקרה כהגשת כתב אישום בעוד אי הגשת כתב האישום בפרשה המרכזית תופסת מקום משני. הסיקור הראוי הוא של ליברמן, ואילו מה שהיה במקרה של אולמרט היה שערורייתי. בהתפטרותו עשה ליברמן את המינימום המתבקש, אולם הסיפור טרם נגמר. כתב אישום פלילי תלוי ועומד נגדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully