וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות בגדה: פלסטינים השליכו בקבוקי תבערה על צה"ל

אלפים משתתפים בהפגנות לציון 25 שנה לחמאס. בצה"ל חוששים מהפרות סדר ונערכים באופן נרחב, אך עד כה לא נרשמו אירועים אלימים במיוחד וכוחות הביטחון הפלסטינים שלטו במתרחש

צילום: 'בצלם', עריכה: מיכאל ברגמן

תיעוד: הרגעים הראשונים אחרי תקרית הירי בחברון

בעקבות המתיחות בימים האחרונים מול הפלסטינים, במערכת הביטחון נערכים היום (שישי) בכוחות מתוגברים מחשש להפגנות ולהפרות סדר של פלסטינים ברחבי הגדה, בעיקר בתום תפילות יום השישי. עיקר ההיערכות היא באזור העיר חברון ובסמוך למחסומים במקום, זאת על רקע מותו של הצעיר הפלסטיני בעיר ביום רביעי בערב, שנהרג לאחר שתקף לוחם מג"ב, ופציעתו של צעיר פלסטיני אחר באורח קשה אמש לאחר שניסה להשליך בקבוק תבערה על כוח צה"ל.

עד עתה לא נרשמו אירועים אלימים במיוחד, כשבצהריים יידו פלסטינים אבנים לעבר כלי רכב ישראליים סמוך למעלה שומרון. לשלוש מכוניות נגרם נזק אולם לא היו נפגעים; בקדום התפזרה ההפגנה ללא הפרעות מיוחדות ולא נרשמו חיכוכים חוץ מכמה צמיגים בוערים והשלכת בקבוק תבערה לעבר רכב, שגרם לנזק. מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל חגי מרדכי, נכח במקום; בנעלין יידו כ-30 פלסטינים אבנים וזרקו בקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל וגדר ההפרדה במקום. לא נגרם נזק ולא היו נפגעים, וכן לא היה שימוש של צה"ל באמצעים לפיזור הפגנות; בבילעין הייתה התקהלות קטנה של כ-20 פלסטינים שיידו אבנים לעבר כוח צה"ל, שהשתמש בגז מדמיע, מבלי לגרום לנפגעים; גם בקבר רחל נזרקו אבנים לעבר מתחם הקבר, לא היו נפגעים; בקלנדיה היו יידויי אבנים לעבר עמדת צה"ל במקום, ללא נפגעים וללא נזק; סמוך לקדומים נזרקה אבן לעבר רכב שנפגע; בבילעין הייתה התקהלות מצומצמת של כ-20 פלסטינים שיידו אבנים לעבר כוח צה"ל במקום, שהשתמש בגז מדמיע מבלי לגרום לנפגעים. עד עתה שלטו מנגנוני הביטחון הפלסטינים ביד רמה על הניסיונות לבצע התפרעויות.

מהומות בחברון. 13 בדצמבר 2012. רויטרס
בצה"ל חוששים מהפגנות אלימות ברחבי הגדה. יידויי אבנים בחברון, אתמול/רויטרס

כמו כן, אלפי תומכי חמאס יצאו בצהריים לעצרות ברחבי הגדה המערבית לציון 25 שנה להקמת ארגון חמאס. העצרת הגדולה ביותר נערכה בחברון, שם השתתפו לטענת הפלסטינים כ-8,000 בני אדם. בעצרת בחברון לקח חלק גם יו"ר הפרלמנט מטעם חמאס, ד"ר עזיז דוויכ. ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה, אסמעיל הניה, נשא נאום דרך הטלפון שבו אמר: "אתם כותבים היום מחדש את ההיסטוריה".

במקביל ממשיכים הכוחות להיערך גם להפרות סדר במקומות נוספים בגדה, בהם מתקיימות הפגנות קבועות. אלוף פיקוד מרכז, ניצן אלון, הנחה להגביר את רמת הערנות לקראת תפילות יום השישי והאפשרות של התגברות האלימות במוקדי החיכוך. החשש בפיקוד מרכז הוא שגורמים קיצוניים מארגון חמאס ינסו לנצל את התפילות במסגדים להסתה נגד חיילי צה"ל ואזרחי ישראל ויקראו להפגנות אלימות.

בצה"ל נערכים באמצעים לפיזור הפגנות

המוקד העיקרי בו צפה צה"ל אירועים אלימים הוא כפר קדום, לאחר שבשבוע שעבר נראו חיילי גדוד האב"כ של חיל ההנדסה נמלטים מאימת מיידי אבנים. הפלסטינים, מעודדים מתמונות ההפגנה הזו מתכוונים להמשיך גם היום, ובצה"ל ייערכו גם מחר בכוחות מתוגברים ובאמצעים לפיזור הפגנות, גם של פעילי שמאל זרים. כמו כן צפויה להימשך ההיערכות המוגברת באזור הכפרים בילעין, נעלין וכן בסביבות העיירה בית אומר צפונית לחברון, שם נרשמו בשבועות האחרונים מספר רב של יידויי אבנים מתוך הפגנות סוערות בסמוך לכביש 60. עד כה, כאמור, האירועים היו רגועים מהצפוי.

ממצאי התחקיר הראשוני של חטיבת השומרון על אירועי כפר קדום, הופצו בקרבת החטיבות המרחביות באוגדת איו"ש. התחקיר העלה כי החיילים לא ברחו ולא היו בעיות ערכיות בביצוע המשימה, וכי ההיערכות של הכוח בכל הרמות הייתה בעייתית ונשקלת אפשרות פיקודית נגד מפקד הפלוגה.

גם בירושלים נרשמת היערכות לקראת תפילות יום השישי. המשטרה נפרשה מסביב להר הבית כדי למנוע הפרות סדר והתפרעויות בעת התפילה או לאחריה. עם זאת, הוחלט לאפשר לכל המתפללים להיכנס להר הבית, למרות המתיחות.

לקריאה נוספת:
רויטרס: "חיילי צה"ל הכו שני צלמי עיתונות בחברון"
הפלסטינים: בן 17 נפצע קשה מירי צה"ל בחברון
תחקיר האירוע בקדום: היו כשלים, אך הכוח לא ברח

השתתף בהכנת הידיעה - ניר יהב

לפניות לכתבים:
אמיר בוחבוט amir.bohbot @walla.com
יהושע בריינר joshjosh@walla.com

(עדכון ראשון: 11:09)
(עדכון שני: 12:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully