וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדת המפתח הקפריסאית ש"שכחה": כך נפל תיק ליברמן

גלעד גרוסמן

13.12.2012 / 19:10

בפרקליטות הסתמכו על עדותה הראשונית של יועצת מס מקפריסין, שחשפה כי שר החוץ ממשיך לקבל כסף מחברות שונות בניגוד לחוק - אלא שזו חזרה בה בהמשך ואמרה כי מדובר ב"התרשמות"

גדעון צנטנר

ההחלטה לסגור את התיק נגד שר החוץ, אביגדור ליברמן, בפרשת "חברות הקש" נעוצה בעיקרה בעובדה שעדת המפתח נסוגה בה מהעדות נגדו. אותה אישה שלבסוף "הפילה" את תיק ליברמן היא דניאלה מורצי, יועצת מס אזרחית קפריסין, שהייתה בין העדים הבודדים שטענו עוד בתחילת החקירה כי ליברמן ממשיך להיות קשור לחברות שעל פי החשד הזרימו אליו מיליוני דולרים לאחר שכבר מונה לשר. "השיכחה" שעליה הצהירה ואשר מחלישה את עדותה הראשונה הייתה המסמר האחרון בארון של תיק החברות.

מאז 2006 החלה החקירה בפרשת "חברות הקש", שבמסגרתה נטען כי ליברמן המשיך לקבל סכומי עתק מחברות שהיו בשליטתו, חלקן גם בקפריסין – אף שכבר כיהן בתפקידים ציבוריים. העדה המרכזית שבאמצעותה ביקשה הפרקליטות לבסס את החשדות של הלבנת הון הייתה מורצי בת ה-66.

מורצי עבדה ב-20 השנים האחרונות בחברת עורכי הדין הקפריסאית אנדראס נאוקלאוס, שטיפלה בין היתר בחשבונותיו הפרטיים של ליברמן ובחשבונות של שלוש מהחברות המדוברות אשר נחקרו בפרשה, שהחלה להתגלגל עוד בשנת 2001. במשך שנים היא אף עמדה בקשר עם פרקליטו של ליברמן, עו"ד יואב מני.

מורצי נחקרה לראשונה בשנת 2008 וסיפרה באופן מפורט כי ליברמן היה קשור לאותן חברות, אף שלא היו רשומות כאלה על שמו. היא חשפה כי לדעתה מי שהיה רשום כבעלים של החברה היה מדומה, זאת כדי להסוות את מעורבותו האמיתית של ליברמן. עוד בעדותה הראשונה ציינה מורצי שמדובר ב"התרשמות בלבד". עם זאת, ונוכח חומרת הדברים, בחרו בפרקליטות לבנות את התיק על עדותה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא, שלאחר כשנה החלה מורצי לשנות את גרסתה ולהישמע פחות בטוחה. היא גם שלחה מכתב לרשויות בקפריסין ובו הבהירה כי לאחר שקראה את עדותה המקורית "ללא לחצים", הטענה שליברמן היה קשור לחברות היא רק בגדר השערה.
מכיוון שמרבית העדים בפרשה חיזקו דווקא את גרסתו של ליברמן על כך שניתק קשר מהחברות האמורות, ולאחר שעדים שהיו עשויים לסייע לפרקליטות נפטרו, נותרה מורצי עדת המפתח בתיק. לפיכך, החליט היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שיש לראיין אותה פעם נוספת. היא סירבה לבוא לישראל ובתחילה אף סירבה להיפגש עם נציגי הפרקליטות בקפריסין.

לפני כחודש טסו שלושה פרקליטים מטעמו של וינשטיין להיפגש עם מורצי בארצה. בחקירה שעברה הפתיעה מורצי והתקפלה בנוגע למרבית הפרטים שמסרה בתחילה. היא סיפרה כי בגילה קשה לה לזכור פרטים על החברות המדוברות. בפרקליטות הבינו כי עדותה של מורצי, אם בכלל יהיה ניתן להשתמש בה בבית המשפט, לא רק שלא תועיל להם – אלא עלולה לפגוע בסיכוי להרשעה. גם ניסיון של הפרקליטות להוכיח שהתכתבה עם פרקליטו של ליברמן, עו"ד יואב מני, במילות קוד בנוגע לליברמן, לא התאפשר ולא היה ניתן להוכחה. לאחר שהפרקליטים שבו לישראל הבין וינשטיין כי עדותה של מורצי לא מספיקה, והכף נטתה סופית לסגירת התיק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האישום נגד ליברמן: מרמה והפרת אמונים בפרשת השגריר

לאור האמור, הודיע היום וינשטיין על סגירת תיק החקירה המרכזי נגד שר החוץ. במקביל, הודיע וינשטיין על הכוונה להגיש נגד ליברמן כתב אישום בפרשת השגריר בבלארוס, בעבירה של מרמה והפרת אמונים. על פי טיוטת כתב האישום, העביר השגריר זאב בן אריה לידי שר החוץ פרטים על בקשת הפרקליטות לבצע חיקור דין בעניינו של ליברמן בנושא "חברות הקש", וזה בחר להמשיך ולקדם את מינויו למרות שידע שיש בכך פסול, תוך שהוא פועל בניגוד עניינים.

וינשטיין טרם הודיע האם יוכל להגן בבג"ץ על המשך כהונתו של ליברמן כשר החוץ, ומכאן שלא ברור האם יוכל להמשיך לכהן בתפקידו עד הבחירות - או לשמש כשר בממשלה לאחריהן. וינשטיין רמז כי ייתכן שלא יכריע כלל בעניין, באומרו: "זוהי אפוא ההחלטה בתחום הפלילי, הנתון לסמכותי. ביחס לתחומים האחרים - יקרא הציבור וישפוט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully