וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלגות השמאל-מרכז: "על ליברמן להתפטר מיד"

טל שלו ופנחס וולף

13.12.2012 / 20:30

מפלגות העבודה, יש עתיד ומרצ קראו לשר החוץ להתפטר מתפקידו. גלאון הודיעה כי תעתור לבג"ץ כנגד השר המואשם במרמה והפרת אמונים. השר סער: "מברך על סגירת התיק העיקרי נגדו

צילום: אבי כהן, עריכה: מיכאל ברגמן

מפלגות השמאל-מרכז קראו היום (חמישי) לשר החוץ אביגדור ליברמן להתפטר באופן מיידי מתפקידו כשר החוץ. זאת בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה להעמידו לדין באשמה של מרמה והרפת אמונים בפרשת השגריר מבלרוס. במקביל, החליט היועץ לסגור את התיק המרכזי שהתנהל נגד ליברמן בפרשת חברות הקש, בגין היעדר ראיות מספיקות.

מפלגת העבודה כינסה מסיבת עיתונאים בנושא בהשתתפות יו"ר המפלגה שלי יחימוביץ', והמועמדים משה מזרחי ומיקי רוזנטל - ראשי המטה למאבק בשחיתות במפלגת העבודה. "הון שלטון עולם תחתון זו לא ססמה בבהפגנות אלא הכותרת שהכי מתאימה למה שקרה כאן", אמרה יחימוביץ'. "אביגדור ליברמן צריך להתפטר מכהונתו בדקות האלה ממש. אם הוא לא יעשה זאת אני קוראת לראש הממשלה לפטר אותו לאלתר וגם להציב מועמד אחר במקומו כמספר שתיים במפלגת הליכוד ביתנו. ואם לא אז היועץ המשפטי לממשלה צריך לחייב את ראש הממשלה לעשות זאת. זה המינימום שהוא יכול לעשות אחרי התפקוד הבעייתי שלו בכל הפרשה הזו. בשנה וחצי שחלפו מאז ההודעה על כתב האישום היה אפשר לעשות הכל כדי לשבש את החקירה, רק לפני חודש עדת התביעה האחרונה שנותרה חזרה בה מעדותה. הדו"ח, על שני חלקיו, הוא דו"ח חמור ביותר ואסור חוקית, מוסרית, ציבורית ונורמטיבית שאביגדור ליברמן יישאר בתפקידו, אפילו דקה אחת נוספת".

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות בוואלה! בחירות 2013

מפלגת ישראל ביתנו מציגה את הרשימה לכנסת, דצמבר 2012. עומר מירון
יוכל לכהן כשר בממשלה הבאה? ליברמן/עומר מירון

לדברי יחימוביץ', "גם בעניין הזיכוי היה מנגנון של הזרמת מיליוני שקלים דרך חברות קש. יש אמנם קשיים עם עדי התביעה, אבל התמונה היא מושחתת ביותר - ליברמן הוא אדם מושחת וחסר מעצורים שהשתמש במדינה כמסחטת כסף". היא קשרה בין התבטאויותיו מהימים האחרונים לבין ההחלטה המשפטית בעניינו. "עכשיו אפשר להבין את ההתפרעות של ליברמן בימים האחרונים, היא נועדה להסיח את הדעת", אמרה, "אני רוצה לבקש מהציבור להיות יותר ביקורתי כלפי הנבחרים שלו.

משה מזרחי, לשעבר ראש אגף חקירות במשטרה שפיקד על אחת מחקירות ליברמן אמר במסיבת העיתונאים כי "החקירה שהסתיימה עכשיו לא נוגעת לי, אני טיפלתי בחקירה אחרת לגמרי, למרות שבחקירה ההיא הייתה אותה שיטת פעולה. גם בחקירות ההן נעשו ניסיונות שאנחנו מכירים מעולם אחר לשבש ולסכל את החקירה". הוא שיבח את עבודת המשטרה וציין כי נתקלה "בניסיונות להכשיל את החקירה, עדים שהתאדו תוך כדי חקירה, שעזבו את הארץ, עד שירה לעצמו בראש במולדביה. השיטות האלה צריכות להטריד כל אזרח". רוזנטל התייחס גם הוא לאישום. "הפוליטיקה שלנו סובלת מאנשים כמו ליברמן מצד אחד וכמו אולמרט מצד שני", אמר, "מאידך, אנחנו נפטרים מהם בזה אחר. זה צריך להצדיע לפרקליטות ולמשטרה על כך".

יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד, קרא לליברמן להתפטר לאלתר מהממשלה. לדבריו, "לא ייתכן שאדם, שלדברי היועץ המשפטי לממשלה פגע מהותית בציבור ופעל בניגוד עניינים חמור מול חובותיו לציבור, ימשיך לכהן בממשלה ולייצג את ישראל בעולם".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ראש היחב"ל לשעבר, משה מזרחי במסיבת עיתונאים של יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' בתגובה לפרשת ליברמן, דצמבר 2012. יותם רונן
"המשטרה נתקלה בשיטות לשיבוש חקירה שצריכות להטריד כל אזרח". מזרחי/יותם רונן

עוד בטרם הכרזת היועץ המשפטי לממשלה, הודיעה יו"ר מרצ, זהבה גלאון, כי בכוונתה לעתור לבג"ץ אם ליברמן לא יתפטר מתפקידו. "אעתור לבג"ץ ואכפה זאת עליו", אמרה גלאון. "בג"צ קבע כי על שר בממשלה לנהוג על פי כללי יושר ומוסר, אבל ליברמן הפגין שחיתות ובריונות ומעל באמון הציבור. השתלחויותיו בימים האחרונים נגד הקהילה האירופית, שנועדו להסיח את הדעת מכתב האישום נגדו, מעידות שכל יום נוסף שהוא מכהן בתפקידו גורם נזק בלתי הפיך למדינת ישראל". לאחר שהודיע ליברמן כי הוא אינו מתכוון להתפטר מתפקידו, הודיעה גלאון תגיש עתירה לבג"ץ מחר בבוקר.

גם בסיעות הימין שבאופוזיציה תקפו את שר החוץ. ח"כ אריה אלדד, יושב ראש מפלגת עוצמה לישראל ויושב ראש השדולה למאבק בשחיתות אמר כי "ליברמן חמק מכתב אישום חמור כיוון שבידי הפרקליטות היו רק ראיות נסיבתיות. פרשת האי היווני של שרון לימדה אותנו שחשדות פליליים נגד אישי ציבור יכולה להיות בעלת משמעות גורלית למדינת ישראל". הוא הזהיר מפני כי האישום עשוי להיות פתח לסחיטה של שר החוץ והשפעה על מדיניותו. "לעולם לא נוכל לדעת אם שינוי פתאומי במדיניותו המעורפלת של ליברמן ביחס למדינה פלסטינית נובעת מתפיסה מדינית אמיתית או שהוא נתון באותה עת ללחץ וסחיטה מידי מי שיחזיק בראיות ממשיות ולא רק נסיבתיות נגדו".

"דרוש בדק בית"

מנגד, שר החינוך גדעון סער בירך את חברו לרשימת הליכוד ביתנו, בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה לסגור "לאחר למעלה מעשור של עינוי דין, את תיק החקירה העיקרי שהתנהל בעניינו". סער מסר כי "ביצוע ראוי של תפקיד ראש התביעה הכללית ושיקול הדעת הנתון לו מחייבים לקבל החלטות מושכלות על בסיס התשתית הראייתית ושיקולים מקצועיים". עוד אמר סער כי "מצערת העובדה כי השר ליברמן יועמד לדין בגין ספיח שולי יחסית של תיק החקירה העיקרי שנסגר, ושעליו קיימים חילוקי דעות בקרב משפטנים".

גם חברת הכנסת דליה איציק, יו"ר סיעת קדימה, יצאה להגנת ליברמן ומתחה ביקורת על הפרקליטות. בשיחה עם וואלה! חדשות אמרה איציק: "השאלה המהדהדת היא מדוע החלטה כזו התקבלה במועד זה. מה יודעים היום שלא ידעו לפני ארבע וחמש שנים? 16 שנים האיש הזה נחקר. מה לא אמרו לנו עליו? עכשיו מי יחזיר לו ולמשפחתו את הסבל המיותר? אפילו הפרקליטות עצמה אומרת שאין בסיס לכתב אישום בתיק העיקרי. היועץ המשפטי לממשלה נתן הנחיה לעובדי מדינה להימנע מקבלת החלטות עם השלכות על מערכת הבחירות. מדוע הם לא דורשים מעצמם מה שהם דורשים מאחרים? הרי ודאי שזה משפיע על הבחירות"

איציק הוסיפה: "זה מזכיר לי מה שעשו לאולמרט - מה לא אמרו עליו? ובסוף זה הסתיים בהאשמה קטנה בהרבה. הפרקליטות עושה טעויות איומות שנראות רע מאוד. למה זה צריך להיות עכשיו? הרי זה לא העבירות החמורות שדיברו עליהן. למה לא יכלו להמתין חודש וחצי. יש מראית עין ודפוס עבודה שחוזר על עצמו. צריך לעשות בדק בית במערכת המשפט"

"דווקא כמי שמאמינה גדולה בשלטון החוק במדינת ישראל, יש פה התנהלות בלתי נסבלת והתערבות במערכת הבחירות. מי שרוצה להתעמת עם ליברמן והליכוד שיתעמת איתם בשדה הציבורי. מעלים האשמות כבדות על איש ציבור, ובסוף מסיימים עם איזה אישום איזוטרי, שברור שלא היתה נפתחת חקירה על דבר כזה. איך איש ציבור יכול לתפקד בצורה כזאת?"

עוד בנושא
ליברמן יואשם במרמה והפרת אמונים, התיק המרכזי נסגר
יחימוביץ': "נתבע התפטרות ליברמן לאלתר"
ליברמן: "ביקשתי שחסינותי תוסר, אחליט בהמשך אם להתפטר"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully