וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמחון: "לא מתחרט על עזיבת מפלגת העבודה"

טל שלו

12.12.2012 / 10:01

שר התמ"ת, שפרש מהפוליטיקה לפני כשבוע יחד עם סיעת העצמאות, מספר לוואלה! חדשות מדוע צריכה שלי יחימוביץ' להצטרף לממשלה וכיצד איכזב אותו אהוד ברק בהודעת הפרישה. ראיון

"העצמאות הייתה אמורה להיות הפתעת הבחירות האלה", כך אומר שר התעשייה והמסחר, שלום שמחון, כשישה ימים אחרי שהודיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים, ועל פירוק מפלגת העצמאות. כמעט כשנתיים אחרי שפילג עם אהוד ברק את מפלגת העבודה, שמחון שלם ושבע רצון מההחלטה ההיא, וגם מההחלטה לפרוש מהחיים הפוליטיים. "אני מרגיש טוב, זו הקלה גדולה. במשך 17 שנים אני מייצג את המגזר ההתיישבותי, לא משנה איפה אני נמצא. זה לא דבר פשוט מבחינת האנשים וזה אחד המגזרים היותר מורכבים לייצג במשק, ולכן זו הקלה גדולה שיורדת ממני האחריות הלא פשוטה", אומר שמחון בוואלה! חדשות, אך מדגיש כי הוא סבור כי חסרונה של העצמאות עוד יורגש: "ההחלטה של אהוד איכזבה אותי במובן הזה שכבר החלטנו שנשארים, וראינו עלייה בסקרים. אהוד לא הצליח לראות את מה שאנחנו כן ראינו - התחלה של שינוי ביחס אליו. לא רק אחרי עמוד ענן. גם די ברור היום, יותר מתמיד, שהנחיצות שלו היא נכונה. גם כשאתה חושב על הרכבת הממשלה הבאה - לא יהיה מי שיאזן".

כל הדיווחים, העדכונים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"רציתי לתת תחושה לחברים בעצמאות שאנחנו ממצים את האפשרויות. לכן חיכינו עד הרגע שהיה נכון לחכות". שמחון עם חברי הסיעה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז הודיע שר הביטחון על פרישתו לפני כשבועיים ועד הודעת הפרישה של שמחון וההחלטה על התפרקות הסיעה עברו עשרה ימים. לדברי שמחון, "רציתי להודיע על הפרישה עוד ביום שאהוד עזב אבל הוא ביקש שאחזיק את המפלגה ואנסה לראות אם אפשר לדאוג לחברים שלה ואיפשרתי את הבדיקה. כמעט בכל המפלגות רצו שאחבור, וגם הסקרים הביאו לידי ביטוי את הכדאיות", אומר שמחון על המגעים, שהתנהלו בעיקרם מול מפלגת העבודה ונציגי ההתיישבות, הקיבוצים והמושבים שביקשו לבחון את העמדתו של שמחון בראשות רשימה סקטוריאלית. "אבל בכל מקום שהייתי איתו בקשר תמיד דיברו בעיקר עליי ולא על המפלגה, ולא רציתי להיות חרב להשכיר. לא רציתי לדאוג לעצמי לסידור עבודה - זה פחות עניין אותי אחרי 12 שנים כשר. רציתי לתת תחושה לחברים בעצמאות שאנחנו ממצים את האפשרויות. לכן חיכינו עד הרגע שהיה נכון לחכות. זה היה נכון לעשות את זה. ההתמסחרות לא היתה טובה לאף אחד מאיתנו. גם הפידבקים להודעת הפרישה שלי היו מצוינים – בפייסבוק, בהודעות ובטלפונים. אפילו התקשורת באופן יחסי מפרגנת. כנראה שזה נעשה נכון".

פדרציה של מגזרים שונים

לדברי שמחון, הוא שלם עם ההחלטה שקיבל לפני כשנתיים לעזוב את מפלגת העבודה, ולמרות החיבה הגדולה שהוא רוחש ליחימוביץ' הוא מבהיר כי "מפלגת העבודה היום זה משהו אחר. אני באתי למפלגת העבודה כנציג של תנועת המושבים. זו היתה פדרציה שהרכיבה בתוכה מגזרים שונים בחברה הישראלית, ונתנה לכל אחד את המקום שלו ואת הביטוי שלו. אחד הקרבות הגדולים שניהלתי בשנים שלי בציבוריות ישראלית זה הקרב על הזכויות בקרקע של המתיישבים. נראה לך הגיוני שאשב באותה רשימה לכנסת עם מי שנגדו נאבקתי, אחד מראשי הקשת המזרחית, פרופ' יוסי יונה?"

אתה רואה ביחימוביץ' מועמדת ראויה לראשות הממשלה?

"אני חושב שכן. הניסיון להגיד שהיא לא עשתה שום תפקיד ולכן לא יכולה להיות ראש ממשלה אינו מוצלח. זה נכון שיהיה לה פחות ניסיון בתור ראש ממשלה ממי שהיה כבר ראש ממשלה - אבל יש רק אחד כזה בכל הארץ שמתמודד - ראש הממשלה בעצמו. אין ספק שיש לו יותר ניסיון ממנה, אבל זה לא עושה אותה פחות מתאימה להיות ראש ממשלה. בסוף השאלה היא איך היא עובדת. מתוך היכרות אישית עם שלי - גם אם אני לא מסכים עם דרכה - היא יודעת להפעיל מערכות טוב מאחרים שאני מכיר בפוליטיקה הישראלית", אומר שמחון. "האם היא תהיה ראש ממשלה? היא לא תהיה ראש ממשלה. לא צריך להיות גאון כדי להבין את זה. גם אם היא תגיד את זה כל בוקר - זה לא יעשה אותה ראש ממשלה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
שלי מציגה את התוכנית הכלכלית , דצמבר 2012. דרור עינב
"השאלה אם אתה באמת רוצה להשפיע או לא. אני מקווה בשבילה שיהיה לה את האומץ להגיד כן, ולהיכנס לממשלה". יחימוביץ'/דרור עינב

לדברי שמחון, מבחן המנהיגות של יחימוביץ יהיה בהצהרה על רצונה לשבת בממשלה הבאה. "זאת השאלה הכי אמיצה של מערכת הבחירות הקרובה - שיבוא מישהו בסדר הגודל של העשרה מנדטים פלוס ויאמר שעם כל הקושי הציבורי הוא נכנס לממשלה ויאמר שהוא יודע לאיזו ממשלה הוא נכנס – ממשלה שהיא במרביתה ימנית - גם מדינית וגם כלכלית. זה הרבה יותר אמיץ מלהגיד אני אהיה או לא אהיה ראש ממשלה. זאת שאלת האומץ. לברק היה את האומץ ואין את זה את לאחרים. לברק היה אומץ להגיד שהוא שוחה נגד הזרם כי זה מה שצריך לעשות עכשיו. אני בטוח שאם ברק לא היה בממשלה הנוכחית מצבנו היה יותר רע".

"חבל שהתעסקו בגודל הדירה של ברק"

"סביר להניח שאם העבודה תשב בפעם הבאה באופוזיציה, בסטטיסטיקה חלקה של שלי בחוקים בכנסת הבאה יהיה נמוך יותר", מוסיף שמחון. "אם היא תשב באופוזיציה כראש המפלגה הגדולה אין ספק שלא יתנו לה לזוז מילימטר. השאלה אם אתה באמת רוצה להשפיע או לא. אני מקווה בשבילה שיהיה לה את האומץ להגיד כן".

העובדה שיחימוביץ' בוחרת להתרחק מהאג'נדה המדינית תפגע בה?

"בטווח הקצר זה לא יפגע בה, בטווח הארוך ייתכן שכן. זה האבסורד. דווקא הגוש שזקוק לאג'נדה מדינית שתייצג אותו בציבוריות הישראלית, בכנסת ובממשלה - ממשיך לא לעסוק במה שהכי חשוב. החלק המדיני מאוד חשוב. מה שהעסיק את המרכז שמאל אצל ברק היה באיזה קומה הוא גר וגודל הדירה שלו. זה סתם חבל".

הקיאו את נציגי ההתיישבות

כאמור, בין שלל המחזרים של שמחון והמשאבים של סיעת העצמאות היו גם נציגי הקיבוצים והמושבים, שביקשו להעמיד בראשות רשימת אנשי התיישבות את שמחון. "ההתיישבות היתה מוכנה להתאבד שארוץ בראשם, כדי להיכנס לכנסת ולעבור את אחוז החסימה. זה היה אפשרי אם זה היה ממוקד אבל זה לא היה כדאי בזמן קצר, ויכול להיות שגם אני הייתי כבר במקום אחר", אומר שמחון, אך הוא מצטרף לאכזבת בוחריו על הייצוג הדל של הקיבוצים והמושבים ברשימות לכנסת, ועל כך שלראשונה תכהן כנסת בלי נציג מובהק של ההתיישבות.

"כל המפלגות הגדולות הקיאו את נציגי ההתיישבות החוצה, שלא בצדק ולדעתי בקצרות רואי. איך שזה נראה עכשיו, לא יהיה נציג משמעותי להתיישבות בכנסת. יכול להיות שיהיה שם מישהו מהיישוב. בסוף זה לא מי שרשום בקיבוץ אורי ובמקרה הגיע לרשימה אלא מישהו שמתעורר בבוקר והסדר יום שלו בנוי מההתיישבות. אני רואה את הסקרים הממוקדים ואתה רואה שיש פוטנציאל בוחרים שמעוניין. זה 8% מהאוכלוסיה בישראל - זו אוכלוסיה גדולה ומשמעותית שאי אפשר להתעלם ממנה".

זה סוף פסוק או פסק זמן?

"אני פרשתי. באתי ממקום מסוים - באתי לכנסת כיו"ר מועצת המנהלים של תנובה. אני אחזור למגזר העסקי אם בדרך הפרטית או בדרך הציבורית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully