וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורבים לשופט אדמונד לוי: "עושים לו עוול"

יהושע בריינר

11.12.2012 / 18:06

בעקבות חשיפת וואלה! כי השר שלום אמר ששופט העליון לשעבר מונה לוועדה לבדיקת חוקיות המאחזים מטעמים פוליטיים, יוצאים חבריו של לוי להגנתו. "הוא עשה עבודה משפטית נטו"

צילום: גדעון צנטנר, שי מכלוף, לע"מ; עריכה: גדי וינסטוק

(האזינו לדברי השר שלום על מינוי שופטי הוועדה)

"הוא לא מתעסק בפוליטיקה קרוב ל-40 שנה. ביקשו מהם לתת חוות דעת על שטחים שחלק רואים ככבושים וחלק רואים אותם אחרת וזה הכל. פשוט עושים לו עוול", כך אמרו היום (שלישי) מקורבים לשופט העליון לשעבר אדמונד לוי.

חרף הסערה שיצרו דבריו של השר סילבן שלום, שהובאו אתמול בוואלה! חדשות, במסגרתם אמר כי שופט העליון לשעבר מונה לעמוד בראש הוועדה לבדיקת המאחזים ביהודה ושומרון בשל היותו איש ליכוד בעברו, לוי עצמו שומר על שתיקה. להגנתו ולהגנת הדו"ח יוצאים חבריו, שמביעים בו תמיכה.

"ביקשו ממנו ומשאר חברי הוועדה לעשות עבודה משפטית על נושא השטחים לאור המשפט הבינלאומי וזה מה שהם עשו", אמר אחד המקורבים, "הם הפכו כל אבן, כל פסיק וכל נקודה בפסקי דין ומשפט הבינלאומי והגיעו למסקנות ולהמלצות. אם הממשלה תרצה בכך היא יכולה לאמץ את הדו"ח, אבל כל חברי הוועדה והשופט בדימוס עשו עבודה משפטית נטו. על מה ולמה תוקפים אותו?".

לוי נחשב לשופט שקידם סוגיות חברתיות רבות

יצוין, כי אף שהשר שלום קשר בין בחירתו של השופט לוי לבין עברו כסגן ראש עיריית רמלה מטעם הליכוד בשנות השבעים - הקריירה הפוליטית של לוי לא האריכה ימים. כבר בשנת 1979 התמנה לשופט שלום בכפר סבא ומשם התקדם עד למינויו לשופט בית המשפט העליון ב-2001.

רבים זוכרים ללוי את דעת המיעוט שלו בפסק הדין בעניין ההתנתקות בו הצביע נגד ביצוע את החוק, ואולם הוא עצמו נחשב לשופט שקידם סוגיות חברתיות רבות. ולראייה, למרות דעותיו בעניין פינוי יישובים, זכורה קריאתו לבטל את התקנה האוסרת על איחוד בין בני זוג פלסטינים וישראלים. גם במקרה הזה נותר לוי בעמדת מיעוט.

החשש כי חברי הוועדה יספקו "דו"ח מטעם" עלה כבר עם ההודעה על הקמתה. תנועת "שלום עכשיו", באמצעות עורכי הדין שלומי זכריה ומיכאל ספרד, שיגרה בחודש פברואר בקשה שלא לאפשר למשפטן אלן בייקר לשבת בוועדה בעקבות חוות דעת משפטית שהגיש לפיה ניתן להימנע מפינוי המאחז מגרון.

ממכתב התגובה שנשלח מנציג מחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים ניתן ללמוד כי לפני שמונו שלושת חברי הוועדה הם מילאו שאלונים הנוגעים לעברם אשר הועברו לבדיקת הלשכה המשפטית במשרד ראש הממשלה לצורך מתן חוות דעת על המינויים. בייקר עצמו לא נפסל לאחר שהובהר כי לא הועסק על ידי נציגי המתנחלים וכי חוות הדעת לא עסקה באופן ספציפי במגרון.

ההחלטה שלא לפסול את בייקר התקבלה על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ואולם בסיום המכתב נכתב כי "יצוין כי המלצות הצוות כפופות לחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, שהוא הגורם המוסמך לייעוץ לממשלה מתוקף תפקידו".

בינתיים, נמנע ראש הממשלה מלהביא את דו"ח לוי לאישור בישיבת הממשלה בעיקר בשל התנגדותו של וינשטיין למסקנותיה ולהמלצותיה. למרות זאת, בימין ממשיכים ללחוץ על נתניהו לאשר ולו חלק ממסקנות הוועדה בין היתר על רקע הצעדים החד צדדיים שנוקטים הפלסטינים כדוגמת ההצבעה באו"ם בחודש שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully