וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי חינוך בירכו - והזהירו: "ציונים זה לא הכל"

11.12.2012 / 18:25

מנהלי בתי ספר בירכו על הזינוק בהישגי התלמידים במבחנים הבינלאומיים, אך הזהירו: "להימנע ממצב בו הציונים הם חזות הכל". מומחה למדידה חינוכית: ההישגים לא משקפים היכולות

אנשי חינוך בירכו בצהריים (שלישי) על תוצאות המבחנים הבינלאומיים פירלס וטימס שפורסמו היום, מהם ניכר זינוק משמעותי בהישגי תלמידי ישראל. עם זאת, לצד הברכות, הבהירו כי אין להתעלם מהפערים בציונים שבין יהודים וערבים וכי צריך לחדול מהעיסוק האובססיבי במספרים במקום בערכים.

מהנתונים המפתיעים שהציג היום שר החינוך, גדעון סער, עולה כי תלמידי ישראל נמצאים במקום השביעי בעולם בהישגים במתמטיקה לכיתות ח', במקום ה-13 במדעים ובמקום ה-18 בהבנת הנקרא לתלמידי כיתות ד'.

גדעון סער במסיבת עיתונאים במשרד החינוך, דצמבר 2012. יותם רונן
שר החינוך סער מציג את התוצאות/יותם רונן

"ההישגים שהפגינו התלמידים הם תוצר של עבודה קשה של התלמידים ושל מוריהם, והם מהווים מקור גאווה למדינת ישראל כולה", אמרו היום במועצת התלמידים והנוער הארצית. "יש לציין כי התוצאות נובעות באופן ישיר מתהליכים ארוכים שמבצע משרד החינוך זה שנים רבות, ושאנו זוכים להשתבח בתוצאותיהם כעת. המדד היחיד שנותר לנו להשתפר בו הוא הפער בין הישגי התלמידים היהודים לחבריהם הערבים, שנותר בעינו. אין לנו ספק שהמשך העבודה הקשה שמושקעת היום בצמצום הפערים יישא פרי".

חילי טרופר, מנהל תיכון "ברנקו וייס" ברמלה בעבר, ומתמודד ברשימת מפלגת העבודה לכנסת הקרובה אמר כי יש לברך את משרד החינוך ובעיקר את המורים והתלמידים על השיפור המשמעותי. "עם זאת, חשוב להבחין בפערים ברמת ההישגים בין תלמידים ממגזרים ושכבות שונות. הדבר מחדד שוב את הצורך והמחויבות הערכית לפעול לצמצום הפערים בין ילדי ישראל כך שכולם יצליחו בלי לקשר לעדה, מקום לידה או מגזר. מעבר לכך, יש לזכור כי המדדים הבינלאומיים אינם מהווים האינדיקציה היחידה לטיב החינוך, ועלינו להיזהר ממצב שבו הציונים והמדדים יהפכו לחזות הכול", אמר. טרופר הוסיף כי אסור להתייחס לתחום החינוך בתור עסק, ולקדש תחרויות ציונים על פני העיסוק הערכי והחינוך להיות בני אדם טובים יותר.

"במבחנים לא השתתף המגזר החרדי"

לדעה זו הצטרף גם מנהל התיכון הישראלי למדעים ולאומנויות בירושלים, איתי בנוביץ'. "מידי שנה נודדת שנתם של קברניטי משרד החינוך ערב פרסום הנתונים. האם נעבור את קפריסין? האם אוזבקיסטן עקפה אותנו? די לעיסוק האובססיבי בהשוואת ילדי ישראל לילדי העולם שמסית את הדיון מדיון ערכי בנושאים של חינוך ומדדי הצלחה לדיון שעוסק במספרים", אמר. בנוביץ' העיד כי ילדי ישראל הם "מהמצוינים שיש", ולדבריו בתי הספר מוכיחים זאת על ידי השקעה בחינוך טוב. "שנתם של קברניטי משרד החינוך צריכה לנדוד מכך שלא כל ילדי ישראל זוכים לחינוך לו הם ראויים", אמר.

נשיאת מכללת לוינסקי לחינוך פרופ' לאה קסן, טענה כי כדי להמשיך לראות הישגים טובים יש להגדיל את המשאבים גם למכללות להוראה שמכשירות את המורים. "אני מברכת על התוצאות ומקווה כי הן מצביעות על מגמה שתמשיך ותגבר. יש לזכור כי התוצאות לא באות יש מאין - הן תוצר של מורים טובים, של השקעה במורים בישראל", אמרה. קסן הדגישה כי על מנת להתגבר על הפער בין יהודים לערבים יש להפנות יותר משאבים לגיל הרך וכך ליצור בסיס התחלתי שוויוני יותר.

מועצת התלמידים והנוער הארצית בירכה על תוצאות המבחנים: "ההישגים שהפגינו התלמידים הם תוצר של עבודה קשה של התלמידים ושל מוריהם, והם מהווים מקור גאווה למדינת ישראל כולה", נמסר מהמועצה. "יש לציין כי התוצאות נובעות באופן ישיר מתהליכים ארוכים שמבצע משרד החינוך זה שנים רבות, ושאנו זוכים להשתבח בתוצאותיהם כעת. המדד היחיד שנותר לנו להשתפר בו הוא הפער בין הישגי התלמידים היהודים לחבריהם הערבים, שנותר בעינו. אין לנו ספק שהמשך העבודה הקשה שמושקעת היום בצמצום הפערים יישא פרי".

לעומתם, פרופ' סורל קהאן מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, שמשמש מומחה למדידה חינוכית ולמבחנים בין לאומיים, צינן את ההתלהבות: "במבחנים לא השתתף המגזר החרדי, שלא לומד לימודי ליבה ושחלקו באוכלוסייה גדל עם השנים. לכן ההישגים אליהם הגיעה ישראל לא באמת משקפים את יכולותיהם של כלל התלמידים בארץ". פרופ' קהאן הוסיף כי "אני חושב שאילו היה נערך מבחן אליו לא היו מכינים מראש את התלמידים, היינו יכולים לקבל תמונת מצב מדויקת יותר באשר ליכולות האמיתיות של תלמידינו ביחס לעולם".

לפניות לכתבת michalresh@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully