וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים ביו"ש: "המשפטנים קושרים לנו את הידיים"

יהושע בריינר

10.12.2012 / 15:27

אחרי שני המקרים בהם תועדו כוחות צה"ל נמלטים מפני המון פלסטיני המיידה אבנים, בלי לירות באוויר, טוענים חיילים כי הוראות הפתיחה באש מעורפלות. ישי קרא לקיים דיון בנושא

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

"ההוראות פתיחה באש שיש לנו מעורפלות, לא ברורות וברור לנו שעל כל כדור שנירה נצטרך אחר כך להגיע לעשרות תחקירים", כך מספרים היום (שני) חיילים ואנשי כוחות הביטחון המשרתים ביהודה ושומרון. זאת, על רקע שני הסרטונים שהופצו השבוע מהפרות סדר בחברון ובכפר קדום בו נראים חיילי צה"ל נמלטים מפני המון פלסטיני המיידה לעברם אבנים, מבלי לירות באוויר.

בשבועות האחרונים מזהים בפיקוד מרכז עלייה דרסטית במספר אירועי הפרות הסדר בכלל הגדה המערבית בחודש האחרון, עלייה שחלה בעיקר בשבוע בו התקיים מבצע "עמוד ענן" בעזה. העלייה החדה שנרשמה אז עדיין קיימת, אם כי מספר ההפגנות פחת. למרות זאת, בצה"ל מזהים עלייה כללית במספר העימותים של הפלסטינים מול כוחות צה"ל.

עימות בין חיילי צה"ל לפלסטינים בחברון, 6 דצמבר 2012. רויטרס
העימות השבוע בחברון/רויטרס

חייל מילואים ששירת באחרונה באזור חברון סיפר כי ההנחיות שקיבלו לפתוח באש היו לא ברורות וכי נאמר להם לירות אך ורק במקרה של סכנת חיים מיידית ומוחשית ולא במקרה של ידויי אבנים. "ראינו מה קרה לחיילים שפתחו בירי ואחר כך היו צריכים להסביר את עצמם בבית משפט למה הם בכלל השתמשו בנשק האישי שלהם כדי להגן על עצמם", סיפר החייל. "אתה צריך לקבל אישורים מהמפקדים כדי להשתמש בנשק או לעשות שימוש ברימוני גז. עשו הכל כדי שלא יהיו נפגעים פלסטינים בזמן שכל יום היו לנו הפגנות עם אבנים ובקבוקי תבערה מהבוקר עד הערב. התחושה היא שהמשפטנים קושרים לנו את הידיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"על החיילים לדעת כי יזכו למירב התמיכה"

יו"ר ש"ס אלי ישי אף קרא הבוקר לקיים דיון בקבינט על הוראות הפתיחה באש. "סיומם של האירועים האחרונים ללא נפגעים הינו בגדר נס, אך אל לנו לסמוך כי יתקיים גם בעתיד", כתב ישי לראש הממשלה, "על חיילי צה"ל לעשות שימוש מקסימלי בנשק העומד לרשותם בשעה שהם חשים בסכנת חיים ועליהם לדעת כי יזכו למירב התמיכה וההבנה מכלל הגורמים במידה ויאלצו לעשות כן".

גם בימין מאשימים את הגורמים המשפטיים בכך שהחיילים המשרתים ביהודה ושומרון חוששים מירי חי במהלך הפגנות סוערות של פלסטינים בשל האפשרות כי תפתח נגדם חקירת מצ"ח. במכתב ששלחו היום חברי תנועת קוממיות לרמטכ"ל, בני גנץ, נכתב כי "החשש להיות חשופים לרדיפה משפטית מטיל שלשלאות של ברזל על ידיהם של החיילים ומונעים מהם לשקול את המצב בשטח באופן מקצועי ולפעול כראוי. אנו מבקשים ממך לקיים דיון בעניין הוראות הפתיחה באש ולחדד את רוח המפקד הנכונה שצריכה להופיע בזירות הפרות הסדר וההתפרעויות את הגיבוי אל מול הרדיפות המשפטיות".

יו"ר ועד מתיישבי השומרון בני קצובר אמר בתגובה כי "מדינת ישראל צריכה לבקש סליחה היום מסא"ל שלום אייזנר (הקצין שהיכה פעיל שמאל זר בעזרת נשקו - י.ב.). בין פעולה נחושה להשבת הסדר לבין בריחה מבישה, אין ספק איזו תמונה עדיפה. על צה"ל להשיב לחיילים את יכולת ההרתעה מול פורעים ואוייבים".

בין היתר מפרסמים בוועד המתיישבים סרטון שצולם לפני שבוע בכפר חיזמא הסמוך לרמאללה בו נראים כעשרים פלסטינים מיידים אבנים אל עבר כלי רכב ישראליים, כאשר אחד הנהגים שואל כח מג"ב שהיה במקום מדוע אינו יורה באוויר. "לך יש מצלמה אחת", עונה לו השוטר, "להם יש עשר".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במסגרת אימון כניסה לתעסוקה מבצעית במרחב יהודה ושומרון עוברים מפקדי הכוחות הדרכה שנעשית על-ידי מפקדי החטיבות לגבי הוראות פתיחה באש בבסיס האימון הפיקודי 'לכיש', ואף ישנו תהליך שבוחן וממצה את הכרת ההוראות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully