וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

די לגזענות במערכת הבחירות

רמי יעקב

9.12.2012 / 20:00

חלק מהפוליטיקאים רוכבים על השד הגזעני ומפחידים את הציבור מפני "האחר". לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי, רמי יעקב מזכיר שהרוב של היום יכול להפוך למיעוט של מחר

באחרונה הציע חבר מפלגת "יוביק" בהונגריה לערוך רשימות של כל יהודי הונגריה, ובכללם חברי פרלמנט יהודים, בטענה שהם מסוכנים ועלולים לפגוע בביטחון הלאומי של האומה ההונגרית. התגובה לא איחרה לבוא בדמות מחאה בינלאומית והפגנה של עשרות אלפי אנשים, שאמרו בפה מלא שלא יסכימו לחזור לתקופה האפלה בהיסטוריה.

בדומה למרבית אזרחי ישראל גם אני מתחבט בשאלה למי ראוי ורצוי להצביע בבחירות הקרובות. כדי להגיע לתוצאה מושכלת, אני דואג להקשיב, לשקול ולבחון את המועמדים ומצעם, שכן יש מועמדים אשר מציעים לשנות את שיטת הממשל, יש כאלה שרוצים לטפל בבעיית הפער החברתי, אחרים דורשים שוויון בנטל ועוד ועוד.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

נרטיבים מכוערים

אני, כרבים מהחברה הישראלית, רואה את הבחירות כמהוות רגע של התרוממות רוח של חזון ותקווה לעתיד. הן מאפשרות לנו - ולו לרגע קט אך משמעותי - לקחת את גורלנו בידינו ולהשפיע על מי שיעצב את חיינו בתקופה הקרובה. יום הבחירות מהווה יום של חשבון נפש ובד בבד חג לדמוקרטיה - יום האיש הפשוט, שבמהלכו הוא מעמיד למשפט את נבחריו בקדנציה האחרונה. "מי לחיים ומי למיתה" (פוליטית כמובן - ראו מקרה קדימה).

בשנים האחרונות אנו עדים למחלה קשה התוקפת את נבחרי הציבור - "מחלת הכיסאות" שמה. מרגע שהתיישבו על הכיסא וחיממו אותו, אין הם מתכוונים לפנותו, אף שפעמים רבות אין להם באמת מה להציע לבוחרים. במקום לפנות את מקומותיהם למי שיש מה להציע, פונים האחרונים בצעד של ייאוש לנרטיבים שליליים מכוערים ובלתי-מועילים כדי לקדם את עצמם באמצעות רכיבה על גבי השד הגזעני והפחדת ציבור הבוחרים מהשונה, מהאחר והבלתי-מוכר.

להצביע בתבונה

דרך ההפחדה האלימה והגזענית, בטווח הקצר, נראית כמשתלמת למתמודדים, שכן מרביתם מאמינים שאין כזה דבר פרסום שלילי. אבל היה מספיק לראות את המחאה אשר התרחשה בהונגריה נגד אמירותיו של חבר הפרלמנט ההונגרי, שהחזיר לרגע את הציבור ההונגרי כמה עשרות שנים אחורנית, כדי להבין שהדרך אינה דרך. שיתוף הפעולה עם אותם מפיצי השנאה והגזענות, יסכימו איתי גם אלה המתלבטים אם לבחור בהם, לא יוביל לפריחה לשגשוג ול"חזון אחרית הימים", מקסימום הם ייצרו שנאה ופילוג בקרב האוכלוסייה, שגם ככה בתקופות רגיעה אינה מאופיינת באחידות יתר.

אני מאמין שכאשר נותנים את הכוח לעם יש להשתמש בו בתבונה. אני מקווה שלפני שהבוחרים ישלשלו את הפתק לקלפי, הם ישקלו בכובד ראש את המצע של המפלגות השונות, את רשימותיהן, את רשימת הישגיהן והאם הן פועלות למטרת איחוד או פילוג האוכלוסייה. לא מעט מפלגות משתמשות באמירות גזעניות או אתניות ובסיסמאות פופוליסטיות כדי למשוך את קולות הבוחרים. אל תשכחו שזה סוג של גלגל: מי שהיום הוא רוב יכול בנקל להפוך למיעוט של מחר, ואם לא נשכיל לחנך לערכים של קבלת השונה והאחר - לא יהיה מי שיגן עליך, עלייך ועליי בעתיד.

הכותב, רמי יעקב, חבר ב"מטה למאבק בגזענות" ולוביסט בארגון "טבקה-משפט וצדק ליוצאי אתיופיה".

דעות נוספות בוואלה! בחירות:
ייצוג נשים – מעט מדי ומאוחר מדי
אברהם בורג: מות הדעות, קץ האידיאולוגיה
פרופ' יואב פלד: כלכלה הוגנת או כלכלת בחירות?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully