וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה מאריכה הפטור לחרדים: רק 1,300 יגויסו לשירות אזרחי

טל שלו

9.12.2012 / 13:54

הממשלה אישרה הסדר זמני שיאפשר את המשך גיוס 1,300 תלמידי ישיבות, שמאז שפקע חוק טל לא ניתן היה לגייסם. במערכת הפוליטית מתחו ביקורת: ”מכרו את הציבור בשביל ש”ס”

כלכלת בחירות: הממשלה אישרה בצהריים (ראשון) את הצעת שר הביטחון אהוד ברק והשר הממונה על השירות האזרחי-לאומי, דניאל הרשקוביץ, ל"שירות לאומי משמר", שנועד להסדיר את קליטתם של כ-1,300 צעירים חרדים במסגרת השירות האזרחי, לאחר שמאז ביטול חוק טל הופסקה קליטת מתנדבים חדשים במסגרת מינהל השירות האזרחי.

כזכור, לפני כמה חודשים קבע הרכב שופטי בג"ץ כי חוק טל אינו חוקתי, ודרש מהמדינה לחוקק לו חלופה. משלא נחקקה חלופה בזמן, קרי עד חודש אוגוסט, בוטל החוק, ותלמידי הישיבות, כמו כל אלו המגיעים לגיל שירות ביטחון, היו אמורים להתגייס, במידה ושר הביטחון היה מורה על כך. עם זאת, ההוראה למעשה משמרת את המצב לפיו מכסה מזערית בלבד של תלמידי ישיבות מתגייסת לצה"ל. על כן, זכתה ההחלטה לביקורת נרחבת בזירה הפוליטית, ומבקרי הממשלה טענו שמטרת ההחלטה לשרת את הצרכים הפוליטיים של ראש הממשלה נתניהו מול המפלגות החרדיות.

חרדים מגיעים להתגייס בבקו"ם יום אחרי פקיעת חול טל, בקו"ם, יולי 2012. יותם רונן
רק 1,300 יתגייסו, בינתיים/יותם רונן

מאז פקע חוק טל לפני יותר מארבעה חודשים הוקפא הגיוס של מינהלת השירות האזרחי, כאחד מהמסלולים שצעירים חרדים יכולים לבחור בהם, והשר הרשקוביץ גייס את תמיכת שר הביטחון ויו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת להבטיח את המשך פעילות המינהלת, כדי לשמר את מנגנוני המערכת המפעילה אותו, ואת אמון הציבור החרדי ומנהיגיו בהליך.

"עצם הפעלת השירות האזרחי כאמצעי לקידום הנשיאה בנטל הוכר כאפשרי וראוי על-ידי בית המשפט העליון, והממשלה מכירה בחשיבותו של השירות האזרחי כאחד האמצעים המרכזיים להגדלת השוויון של הנשיאה בנטל", נכתב בהצעת ההחלטה שאושרה היום, שמכשירה פטור אוטומטי משירות צבאי לכ-1,300 צעירים חרדים ומסדירה את התנדבותם במסגרת השירות הלאומי, אליו יכולים להתנדב בני 26 ומעלה ללא ילדים או בני 22 עם ילד אחד או יותר. עם זאת, בהצעה מודגש כי מדובר במנגנון זמני ופתרון ארעי "עד להסדרת הסוגיה בחקיקה ראשית", והוא יפוג בסוף אוגוסט 2013.

"הממשלה יורקת בפני הרוב הציוני"

השר הרשקוביץ הסביר את הצורך בהחלטת הממשלה ואמר: "בשנים האחרונות קלטנו במסגרת השירות האזרחי כל חרדי שחפץ להתנדב, בכפוף לגילו. למרבה האבסורד, דווקא ביטול חוק טל שנועד להגביר את השוויון בנשיאה בנטל מנע את המשך קליטת החרדים ונאלצנו לדחות רבים", אמר הרשקוביץ והוסיף כי "אסור לעצור את התנופה שהצלחנו להשיג בעמל רב, תוך שינוי דעת הקהל ברחוב החרדי. האינטרס הלאומי מחייב לאפשר לחרדים שרוצים לתרום למדינה להצטרף למערך השירות האזרחי-לאומי ולקחת חלק בנשיאה בנטל, ואני מברך על כך שהפרקליטות הסירה את התנגדותה".

בלשכת ראש הממשלה הדגישו כי לולא ההחלטה על השירות הלאומי המשמר, אלפי חרדים שרוצים להשתלב בשירות אזרחי במשטרה, מד?א, מכבי האש ועוד, לא היו יכולים לעשות זאת מאחר וחוק טל שהסדיר את הגיוס לשירות אזרחי פקע באוגוסט האחרון. כמו כן ציינו כי מהנתונים עולה כי 85% מהחרדים שהתגייסו לשירות אזרחי השתלבו לאחר מכן בשוק העבודה. לפני שלושה חודשים היו 2,026 חרדים בשירות אזרחי, הדגישו בלשכת נתניהו, אך בגלל שחוק טל לא הוארך ירד המספר ל-1,450, וההחלטה היום תאפשר להחזיר את המספר ליותר מאלפיים.

ההחלטה זכתה לתגובות סוערות ברחבי המערכת הפוליטית. יו"ר התנועה ציפי לבני אמרה כי "נתניהו מעדיף את שותפיו הטבעיים לממשלה על פני הנושאים בנטל. כוונת הממשלה לעקוף את בג"ץ ולהמשיך בהנצחת העוול ההיסטורי היא שערורייתית, לא ערכית ואינה עומדת במבחן בג"ץ". לדברי לבני, "ערב בחירות, בוחרת הממשלה לירוק בפניו של הרוב הציוני שמשרת בצה"ל, שמתגייס למילואים בכל פעם מחדש ושלא מוכן עוד לעבור לסדר היום על המחדל המתמשך הזה". לבני התחייבה "לפעול לשינוי המצב בתכלית ולאכיפת מצב בו חובת השירות חלה על כל שכבות האוכלוסייה, כולל חרדים וערבים. לא קיים צדק חברתי או שוויון אזרחי ללא שוויון מלא בנטל".

מחנה הפראיירים, שהוביל את המאבק למען הסדרת השוויון בנטל, טען שנתניהו מבקש לרצות את ש"ס על חשבון האינטרס הציבורי. "ממשלת נתניהו איבדה היום את מעט הבושה שעוד הייתה לה, עקפה את בג"ץ ובדיל מסריח עם ש"ס מכרה את טובת הציבור למען הישרדות פוליטית", אמרו היום בועז נול ועידן מילר, ראשי מחנה הפראיירים. "ביבי ממשיך לצפצף על כולנו", הוסיפו, "מיום ליום הממשלה הזו הופכת יותר ויותר אזרחים ל'פראיירים', אנשים טובים שאוהבים את המדינה ורוצים להמשיך ולתרום בכל דרך שיוכלו אך שאינם מסוגלים עוד לשתוק נוכח העוול המתמשך".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
חרדים מגיעים להתגייס בבקו"ם יום אחרי פקיעת חול טל, בקו"ם, יולי 2012. יותם רונן
"ממשלת נתניהו מאופיינת בחוסר יכולת לקבל החלטות מעמיקות"/יותם רונן

איציק שמולי, ראש מטה סטודנטים, חיילים ומילואימניקים במפלגת העבודה אמר כי "בניגוד לממשלת נתניהו המאופיינת לאורך כל שנות שלטונה באי עשייה ובחוסר יכולת לקבל החלטות מעמיקות, מפלגת העבודה הציגה כבר במושב הכנסת האחרון פתרון הוגן וריאלי המציג מדיניות אלטרנטיבית בנושא חוק טל". לדברי שמולי, "הצעת החוק של מפלגת העבודה, תבטיח כי בדומה למתווה אותו הציע בן גוריון, בכל שנה ינתן פטור לאחוז מסוים מהמגזר החרדי, צעד שנועד להבטיח גיוס אמיתי ולא ספינים אליהם רגיל נתניהו, המהווים רק מס שפתיים לכבוד הבחירות הקרבות".

"הממשלה דואגת לשמר את יחסי האמון עם החברה החרדית ולא טורחת לדאוג לאנטרסים של הציבור הרחב שנאנק תחת העול", הגיב להחלטה מנכ"ל התנועה המסורתית, עו"ד יזהר הס. לדברי הס, "המסר המתקבל הוא שפראיירים ימשיכו להתנהג ככאלו ואף יצביעו בבחירות לאלו שמזלזלים ומבטלים את זכויותיהם. האמירה שמדובר בפתרון זמני היא כבר ממש לעג לרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully