וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונת מחזור: קדימה - איפה הם היום

אמיר שילה

8.12.2012 / 22:00

28 ח"כים נבחרו לכנסת ה-18 מטעם קדימה, ובסך הכל כיהנו מטעמה 35. ארבע שנים בלבד חלפו, והם התפזרו לכל עבר. כך זה נראה, כשהדבק היחיד שמחבר מפלגה יחדיו הוא תאוות השלטון

הם היו עשרים ושמונה. ב-11 בפברואר 2009, יום אחרי הבחירות לכנסת ה-18, דיברו בקדימה על ניצחון. הם היו המפלגה הגדולה בכנסת, עם מנדט אחד יותר מהליכוד, ועם גישה של מי שהייתה מפלגת השלטון בשלוש השנים שקדמו, ורבים מחבריה כיהנו בתפקידים בכירים עוד לפני כן, בימיהם ב"מפלגות האם" שלהם, הליכוד והעבודה. הם היו מוכנים לעוד ארבע שנים בשלטון, ומאוחדים למען המטרה.

וואלה! בחירות 2013 - כל הכותרות:
הרשימות הוגשו, הבחירות יוצאות לדרך: הכירו את 34 המפלגות
קולות מבוזבזים או הישג מדהים? תלוי באחוז החסימה
הבוחרים הצעירים: באיזו מפלגה תומכים בני הנוער?
סקר אחרי עריקת פרץ: "התנועה" מטפסת, היריבים יורדים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסוף ידוע. משימת הטלת הממשלה הוטלה בסופו של דבר על בנימין נתניהו, ואת רוב הקדנציה האחרונה בילו חברי קדימה בצעקות וגימיקים מספסלי האופוזיציה (למעט הרפתקאה קצרצרה של שאול מופז בממשלה במהלך השנה האחרונה, שלא עלתה יפה) - כל זאת תוך מאבקים פנימיים בלתי פוסקים, מחנאות, נסיונות עריקה, תככים ומזימות. הישיבה באופוזיציה, בלשון המעטה, לא היטיבה עמם.

אט אט, התפרקה המפלגה מרוב נכסיה הפרסונליים והאידאולוגיים, איבדה את אמינותה בעיני הציבור, והגיעה עד מצב בו סקרי השבועות האחרונים חוזים לה מאבק לא קל (אולי אבוד?) לעבור בבחירות הקרובות את אחוז החסימה. אנו עומדים בפני מצב חסר תקדים, שבו המפלגה הגדולה בבית המחוקקים תימחק לחלוטין: מ-28 מנדטים לאפס בקדנציה אחת (ומ-29 לאפס בשתי קדנציות).

שאול מופז מציג את קמפיין הבחירות,אוקטובר 2012. נמרוד סונדרס
שאול מופז משיק את קמפיין הבחירות של קדימה, בחודש שעבר/נמרוד סונדרס

במהלך הקדנציה, הספיקה קדימה להחליף יו"ר ולהשביע לא פחות משבעה ח"כים חדשים - רבע מחבריה. יוליה שמאלוב-ברקוביץ', נינו אבסדזה, דורון אביטל, אבי דואן, יובל צלנר, אכרם חסון ואחמד דבאח החליפו בזה אחר זה שבעה ח"כים אחרים שעזבו את הכנסת בנסיבות שונות ומשונות. בחלק מהמקרים היו אלו נסיבות מצערות - מותם של חברי הכנסת זאב בוים וגדעון עזרא; היו"ר ציפי לבני פרשה לאחר שהפסידה בפריימריז המפלגתיים לשאול מופז, רק כדי לחזור לפוליטיקה בראש תנועה חדשה; חיים רמון פרש מהכנסת חודשים ספורים אחרי השבעתו (ובתום 26 שנות כהונה) כדי להתמנות ליו"ר מועצת המפלגה - רק כדי לפרוש ממנה לאחר מכן לתפקיד דומה ב"תנועה" של ציפי לבני; צחי הנגבי הושעה מהכנסת עקב הרשעתו בפלילים - אך הוא עתיד לשוב אליה בגדול דרך הליכוד, אליו חזר; ח"כ נוסף, אלי אפללו, פרש לטובת סידור עבודה נוח - יו"ר קק"ל; וישנו גם אבי דיכטר - שפרש מהכנסת כדי להצטרף לליכוד כשר בממשלה.

אליהם נוסף עוד מצעד מכובד של פורשים מהפוליטיקה לקראת הבחירות הנוכחיות: דליה איציק, רוני בר און, מרינה סולודקין ויעקב אדרי. עוד לפניהם עזבו גם אריה ביבי לליכוד, ונחמן שי ונינו אבסדזה למפלגת העבודה. רוחמה אברהם בלילא הודיעה זה מכבר כי לא תתמודד על מקום בכנסת הבאה, אך נותרה חברה בכנסת הנוכחית עד סוף הקדנציה.

בסך הכל, כיהנו מטעם קדימה 35 ח"כים בכנסת היוצאת. איפה הם היום? נפוצו על פני ארבע כנפות השמים. בודדים מהם - הנגבי, לבני וכמה מחברי "התנועה", שי ואולי גם אבסדזה - יצליחו כנראה להיכנס לכנסת הבאה. זהו תמרור אזהרה מדאיג לכל מי שינסה - ועינינו הרואות שממשיכים לנסות - להקים מפלגה ללא כל עמוד שדרה אידאולוגי, כשהחוט המקשר היחידי בין חבריה הוא תאוות השלטון והכיסא.

תמונת המחזור המלאה לפניכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully