וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלי לציפי: כך נרקח המהלך הדרמטי של עמיר פרץ

פנחס וולף

6.12.2012 / 21:19

הרומן הפוליטי בין פרץ ללבני החל עוד בממשלת אולמרט, והגיע לשיא עם פרישתו הדרמטית מהעבודה והצטרפותו ל"תנועה". בעוד ידה של יחימוביץ' הרחיקה, ידה של לבני החלה לקרב

צילום: טל אנגלנדר, דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: לירון בארי

מסירובה של יחימוביץ' להיפגש עם פרץ, דרך הריאיון ב"פגוש את העיתונות" ותגובתה החריפה, אולי מדי, ועד למתווך האמריקאי ולפגישות עם לבני ורמון – כך עמיר פרץ עזב את העבודה וחבר לציפי לבני. שלב אחרי שלב.

הרומן הפוליטי בין השניים החל עוד בממשלת אולמרט. היא הייתה שרת החוץ. הוא הביא נדוניה של 19 מנדטים לממשלה ונכנס לתפקיד שר הביטחון. התפקיד זיכה אותו בקיתונות של בוז, אך מבצע "עמוד ענן" הביא לו את העדנה ואת ההכרה הציבורית שהיתה כל כך חשובה עבורו על יוזמתו שהובילה למערכת "כיפת ברזל". זאת היתה החמצה נוספת של יחימוביץ', שהיתה לה הזדמנות לחבק את פרץ ולשמור אותו אצלה, אך פעלה בדרך שונה.

שמעון פרס, ציפי לבני, עמיר פרץ ואהוד אולמרט בכנסת, מאי 2006. AP
הרומן הפוליטי בין לבני ופרץ החל עוד בממשלת אולמרט/AP

הקשר הפוליטי הבא בין לבני לפרץ נוצר במהלך הקדנציה הנוכחית. ברק היה יו"ר העבודה, פרץ האופוזיציה הלוחמנית שלו ומנהיג ה"מורדים". בעוד שנתניהו ניסה לפלג את קדימה, לבני ופרץ החלו במגעים לפלג את העבודה כדי לשתף פעולה באופוזיציה, אך המהלך כשל. ברק פרש, ויחימוביץ', אותה הביא פרץ בשנת 2006, ניצחה אותו בפריימריז לראשות המפלגה לפני למעלה משנה. מאז, גורמים בסביבת השניים הטיחו האשמות של חיכוך וחתירה תחת השני. היחסים עלו על שרטון, וחוסר האמון בין השניים חגג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הפריימריז הסתיימו, המאבק עוד לא נגמר

למרות הכל, נראה היה שפרץ נשאר במפלגה. לפני שלושה חודשים הוא נפגש עם יחימוביץ'. "את מצהירה שאת רוצה להיות ראש הממשלה", אמר לה. "זה מחייב להרחיב את האג'נדה גם לתחום המדיני". הוא הציע את עצמו להיות ראש מטה הבחירות, אך הדבר לא קרה, ובמקומו מונה יצחק הרצוג. בינתיים, הוא התמודד בפריימריז בשבוע שעבר ונבחר למקום שני אחרי הרצוג. תוצאת המלחמה בין שני המחנות היתה תיקו: לפרץ היו הצלחות לא מעטות, כשהצליח לדרג את אנשיו – איתן כבל ומירב מיכאלי – בשני המקומות שאחריו, ולהוביל לניצחונות נוספים ברשימה. גם יחימוביץ' השתבחה בהישגים משלה, אך מה שנראה היה כסיבה לנצירת האש היווה דווקא המוקד לאחסונו של הנשק הקל ולפתיחת התותחים.

אז התחיל השבוע הדרמטי שהסתיים הבוקר בשעה 10:00, עם הודעת פרץ על החבירה ללבני. כבר ביום שישי אחרי ההכרזה על הרכב הרשימה, לשכת פרץ ניסתה לקבוע פגישה עם יחימוביץ'. הוא ביקש לשמוע האם בכוונתה להניף את הדגל המדיני והדגל החברתי יחדיו והאם הוא יתמנה לראש אחד המטות וייקח חלק פעיל במערכת הבחירות. בראיונות שונים בתקשורת לפני פרסום תוצאות הפריימריז הוא חש שלא בנוח כשנשאל מה התוכנית המדינית של העבודה. "לא אתן יד להצנעת המצע המדיני", הוא נהג להשיב לעיתונאים. "אדרוש לקבל את עמדתה של שלי. העבודה הקימה את המדינה, אנחנו מחנה השלום, ואי אפשר להתעלם מזה. אי אפשר להתל בציבור הבוחרים. לא ניתן למקרה ברק לחזור פעם נוספת".

שלי יחימוביץ', בנימין בן אליעזר, יצחק בוז'י הרצוג, עמיר פרץ בטקס הכרזת רשימת מפלגת העבודה לבחירות לכנסת. נמרוד סונדרס
הצגת רשימת העבודה לפני שבוע/נמרוד סונדרס

הבקשות לפגישה נדחו בנימוק ש"כרגע לא מתאפשר". אנשי לשכת פרץ המשיכו לנסות להעביר מסרים ללשכת היו"ר, גם פעילים בעבודה ניסו לדבר על ליבה של יחימוביץ'. זה לא עזר. השניים לא נפגשו, ומפלס החשדנות עלה רמה נוספת. במוצאי שבת היה תורו לירות את התותח, המשך לסדרת הירי הדו צדדי, שהתנהלה בתקשורת. "בכוונתי לדרוש מיו"ר המפלגה להבהיר את עמדותינו, כדי שנדע מה אנחנו אומרים לציבור", הוא אמר בראיון ל"פגוש את העיתונות" בערוץ 2. "אינני מתכוון להיות בסיטואציה שהיתה עם אהוד ברק". בהמשך דבריו הוא דרש ממנה להצהיר שלא תיכנס לממשלת נתניהו ולהציג תכנית מדינית מפורטת. "מה זה נקרא לרצות שלום? גם אני רוצה מרצדס, אבל אני מוכן לשלם למרצדס במחיר של סובארו. כולם רוצים שלום אבל לא מוכנים לשלם את המחיר", עקץ את יחימוביץ'.

פגישה ראשונה בין לבני לפרץ בשעות הלילה

כבר באותו ראיון, פרץ סירב להתחייב להישאר בעבודה. הוא בנה על זה שתהיה פגישה, שכבר תוכננה, למחרת ביניהם, כדי להבין לאן פניה מועדות. אלא שבמקום להוריד להבות, יחימוביץ' עלתה על המוקש. ההתחלה היתה ביטול הפגישה עם פרץ. במקום פגישה, היא השיבה במלחמה. בראיון לגלי צה"ל ביום שלישי, יחימוביץ' תקפה והבהירה כי "התנהגות שתהיה מכוונת נגד המפלגה תיתקל באפס סובלנות. כל חלקי המפלגה מסתייגים מהתנהגות שנועדה לחבל בניסיון להחליף את ממשלת נתניהו. אני מצפה מכל חברי המפלגה להטות שכם בעת הזו".

זה היה כבר אחרי הקש ששבר את גב הגמל. בימים המעטים שחלפו ממוצאי שבת האחרון קיבלו אנשי פרץ את התחושה שאנשי יחימוביץ' מתדרכים נגדו. ביום שני הגיע טלפון ממתווך אמריקאי. החיבור בינך לבין לבני נכון מתמיד, הוא אמר לו. הפעם, בניגוד לכל הפעמים שאותו מתווך גישש ונענה בשלילה מוחלטת מצד פרץ, נפתח הפתח. בשעות הלילה המאוחרות כבר נערכה הפגישה הראשונה בין לבני לפרץ. במשך שתי יממות נמשכו המגעים, הפגישות, הטלפונים, הסמסים והמיילים בין הצדדים.

מה שלבני לא הצליחה לזהות כיו"ר אופוזיציה – גל המחאה ומשט המרמרה – היא הצליחה לזהות הפעם בשלב מוקדם מאוד – את הסדק ההולך ומתרחב בין שני הטוענים לכתר במפלגת העבודה. לבני הבינה שפרץ מקבל תחושה שיחימוביץ' מנסה להחביא אותו, לטשטש את עמדותיו, להשתיקו ולמזער עד למינימום את השפעתו, ושהוא זועם על מה שהוא רואה כהצנעת הנושא המדיני במפלגת העבודה. לבני נכנסה לסדק והרחיבה אותו. היא דיברה עם פרץ על שותפות אמת ביניהם. הוא מצדו לא רצה לדבר על מיקום ברשימה והסכים לקבל את המקום השלישי.

מאז אותה פגישה נוצרה מגמה הפוכה: בעוד ידה של יחימוביץ' מרחיקה, ידה של לבני מקרבת. המטוטלת נעה יותר ויותר לכיוון של חבירה ל"תנועה". אתמול הגיע היום המכריע. אחרי ששבע מרורים מהיחס מיו"ר מפלגת העבודה, הוא מאס בהישארות במפלגה לצדה וביקש להכריע בין שתי חלופות: פרישה מהחיים הפוליטיים – כמו שעשו לא מעט מחבריו בכנסת בימים האחרונים – או חבירה ללבני. הישארות בעבודה חדלה לשמש כאופציה. הדבר נשמר בסוד, גם מפני חבריו במפלגה, כדי שדבר לא ידלוף ויטרפד את המהלך.

אתמול בשעות אחר הצהריים חיים רמון, איש אמונה של לבני ולשעבר חברו של פרץ מ"השמינייה" במפלגת העבודה, נכנס לעניינים. השניים, יחד עם לבני, סגרו קצוות בפגישה שהתקיימה מחצות ועד 3:00 לפנות בוקר. הוא רצה להבטיח את זה שיהיה שותף משמעותי בתחום המדיני ושהוא זה שיוביל את העניין החברתי. הם לא חתמו על אף מסמך, אבל סיכמו ביניהם שאם אנשי מחנה פרץ בעבודה שנבחרו במקומות גבוהים לכנסת יבקשו לחבור איתו ל"תנועה" – תהיה להם עדיפות על פני אחרים ברשימה לכנסת. בשום פנים ואופן לא אפקיר אותם, הוא הבהיר לבני שיחו. ההסכמה לא הגיעה לכלל מימוש, לאחר שחבריו בעבודה בחרו להישאר במפלגתם.

ציפי לבני ועמיר פרץ, דצמבר 2012. דרור עינב
פרץ ולבני במסיבת העיתונאים, היום/דרור עינב

ח"כ יואל חסון, ממקורביה של לבני, הגדיר את הבאת פרץ כ"מעשה אריק שרון". "זה מהלך אריק שרון ברמה של התעוזה ושל העוצמה, מהלך מכונן, שאנחנו בטוחים שיהפוך את הבחירות לציפי או ביבי", הוא אמר בצהריים. "קהל גדול מאוד של אנשים יבואו ויתמכו ויעזרו. גם בליכוד לא סתם יש היסטריה. אנחנו מתכוונים לייצר את הגוש החוסם, על חשבון הליכוד .זה האירוע המכונן של מערכת הבחירות הנוכחית".

פרץ היה אחד האנשים שדחפו את לבני לשוב לפוליטיקה, מתוך כוונה ליצור שיתוף פעולה בינה לעבודה. שניהם לא פיללו שחזרתה לפוליטיקה תוכל לשמש עבורו כיסא מפלט ממפלגת העבודה, ותציב את שניהם באותו צד של המתרס. "אני מרגיש שהמשחק הפוליטי נפתח מחדש", הוא אמר היום למקורביו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully