וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיבה דמוגרפית לטווח ארוך

אוריאל לין

5.12.2012 / 9:11

אחד ממקורות העוצמה של מדינת ישראל הוא יחסינו המיוחדים עם המדינה החזקה בעולם - ארה"ב של אמריקה. אנו חייבים הרבה לארה"ב, הן בתחום הכלכלי והן בתחום המדיני-ביטחוני. חברות אמריקניות גדולות השקיעו בכלכלת ישראל כבר בשנותיה הראשונות של המדינה, ושוק ההון האמריקני הענק פתח בפנינו את שעריו (לא פחות מ-62 חברות ישראליות נסחרות כיום בנאסד"ק). חברות אמריקניות הקימו כאן מרכזי מחקר חשובים. אנו מייצאים לארה"ב מוצרים ושירותים פי שניים וחצי ממה שאנו מייבאים מארה"ב. אנו מקבלים מהאמריקנים תמיכה כמעט עקבית באו"ם. ארה"ב סיפקה נשק הגנה קריטי במלחמת יום הכיפורים, היא משתתפת איתנו בפיתוח אמצעי לחימה וממשיכה להעניק לנו סיוע כלכלי וצבאי.

ובמבט מפוקח אל העתיד, בטווח של 25 השנים הבאות, עלינו להבין כי אין זה מספיק להעריך את מבנה האישיות ואת השקפת העולם של נשיא ארה"ב, אם כי לאלה בוודאי חשיבות לא מעטה. יש להבין את הרקמה החברתית בארה"ב, המשתנה והולכת. ביטוי ברור וחד לשינויים אלה השתקף במלוא החדות בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב. לפי הפרסומים המפלחים את ההצבעה על פי השיוך הדמוגרפי, מועמד הרפובליקנים, מיט רומני, קיבל יותר קולות ממגזר התושבים הלבנים מכל מועמד אחר מטעם המפלגה הרפובליקנית עד היום - 59 אחוזים. לעומת זאת, הוא קיבל רק 27 אחוזים מקולות המצביעים הלטינים, 26 אחוזים מקולות האמריקנים ממוצא אסיאתי ולא יותר משישה אחוזים מקולות המצביעים האפרו-אמריקנים.

מגזר הלבנים הוא עדיין 72 אחוזים מסך קולות המצביעים, אבל נתונים סטטיסטיים מצביעים על כך שהיקף הילודה בשלושת המגזרים האתניים האחרים - היספאנים, אסיאתים ושחורים - כבר עובר את היקף הילודה של קבוצה זו. ישראל זוכה לתמיכה המסורתית מארה"ב מכמה סיבות: תשתית ערכים משותפת, גם במישור שיטת הממשל וגם במישור זכויות האדם; ציבור גדול של אוונגליסטים לבנים התומך בישראל גם מטעמים הקשורים בדת; והחדירה המשמעותית רבת העוצמה של הציבור היהודי התומך בישראל בכמה ממוקדי הכוח, ובהם התקשורת והפוליטיקה.

נדרש שינוי בהסברה הפנים-ארצית של ישראל בארה"ב

עם זאת, לנוכח השינוי הדמוגרפי, אין אנו יכולים להישען על תמיכה זו כמובנת מאליה. במגזרים האתניים, העומדים להיות רוב בעוד 30-25 שנה, אין אותה תפיסת עולם מובנית המעניקה תמיכה לישראל. ודאי שלא באותה עוצמה כמו במגזר הלבנים. עובדה זו מחייבת היערכות אחרת, חשיבה אחרת ותנופת הסברה בפיתוח מערכות היחסים עם כל המגזרים האתניים בארה"ב. ההסברה ומערכות היחסים שאנו בונים עם ארה"ב חייבות בעתיד להתפרס מעבר למוקדי הכוח שבשלטון ובאמצעי התקשורת המסורתיים. אנו נצטרך להגיע לאמצעי התקשורת של המגזרים האתניים, ובהם תחנות רדיו או עיתונות דוברות ספרדית וסינית. אותו הדבר נכון גם בערוצי טלוויזיה בעלי אופי אתני שאינם דוברים אנגלית. כל זאת בצד פיתוח מערכות יחסים מעמיקות יותר עם המגזרים האתניים.

כמה ארגונים יהודיים בארה"ב כבר הבינו את חשיבות הדבר ואף נוקטים צעדי קירבה והסכמה, אולם לנוכח העובדה כי מדובר באוכלוסייה של כמעט 90 מיליון איש - זו טיפה בים. נדרש שינוי במבנה ההסברה הפנים-ארצית של ישראל בארה"ב, בשיתוף עם הארגונים היהודיים. המטרה היא לעורר בקרב שלוש הקבוצות האתניות הגדולות יותר מודעות והבנה לאופייה של ישראל, לבעיותיה המיוחדות וגם להיסטוריה שהובילה להולדתה של המדינה.

אולי דווקא האירועים האחרונים מבליטים את החשיבות המיוחדת שיש ליחסי ישראל עם ארה"ב. כמעט כל העולם תומך היום בהקמת מדינה פלסטינית, ולו היה הדבר תלוי בעצרת האו"ם, הייתה כבר קמה היום מדינה כזאת. רק הווטו של ארה"ב מונע זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully