וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום דיון סוער: ועדת הכנסת אישרה את פילוג קדימה

פנחס וולף

3.12.2012 / 21:00

נציגי קדימה הפורשים התעמתו עם הנציגים הנותרים והחליפו האשמות והכפשות. תירוש: "רוצים לעזוב? שלמו את החוב". אכרם חסון: "הפוליטיקה הזו הורידה אותנו לזנות"

בתום דיון סוער בוועדת הכנסת, אושר הערב (שני) הפיצול בסיעת קדימה באופן רשמי, ושבעה חברי כנסת מכהנים פרשו באופן סופי והקימו סיעה נפרדת בשם "התנועה", שתהיה נאמנה לציפי לבני ותעביר לה את מימון המפלכות לו היא זכאית. באופן אירוני, שמה הרשמי של הסיעה ממנה פרשו הוא "קדימה עם ציפי לבני לראשות הממשלה". במהלך הדיון הלא שגרתי התלהטו הרוחות בין הצדדים וחברי הכנסת הטיחו האשמות והכפשות אחד כלפי השני. לאחר מספר שעות של דיון נערכה הצבעה, בה כאמור אושר הפילוג ברוב של ששה תומכים מול ארבעה מתנגדים - ארבעת חברי קדימה.

יו"ר הוועדה חבר הכנסת יריב לוין (הליכוד) הקשה על חברי קדימה הפורשים וביקש להבין האם יתחייבו להגיע להסכמות עם קדימה בנוגע לחובות המפלגה. "לדבר הזה יש השלכה ציבורית ממדרגה ראשונה. אלו כספי ציבור. ההצבעה כאן נוגעת לכספי ציבור במיליונים רבים של שקלים", אמר לוין, ועקץ את הפורשים: "אנו לא חושדים בכם שאידיאולוגיה צרופה עומדת מאחורי המהלך".

חבר הכנסת יואל חסון, שייצג את הפורשים, הגן על המהלך. "לא ניתן להשוות את הפילוג הזה לפילוג שקורה במהלך הכנסת, כמו פילוג העצמאות מתוך העבודה. אנחנו עושים מהלך שהוא ערב הבחירות, עומד למבחן הציבור, ואני מאמין שהציבור ידע לשפוט את זה", אמר חסון, וציין כי עם תחילת המהלך לפילוג הוא פנה לשאול מופז והודיע לו כי "קדימה ואנחנו נשב ונתאם את כל המהלכים הטכניים, הכספיים והפורמאליים, תוך כדי הסכמה ותיאום ופגיעה מינימלית מכל דבר שצריך להימנע. ברגע שהתהליך יושלם נקיים הידברות כדי להשלים את הדברים באופן הנכון והתקין".

כל הדיווחים, העדכונים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

איל ינון בדיון בוועדת הכנסת על פילוג סיעת קדימה דצמבר 12. עומר מירון
"שיקול הדעת של הוועדה הוא שיקול דעת מצומצם ביותר". היועץ המשפטי ינון בדיון/עומר מירון

חברי הכנסת מטעם קדימה תקפו בצורה חריפה את הפורשים. "אתם מכתימים ומביישים את הבית הזה", אמרה רונית תירוש, "ציפי לבני ויואל חסון שילמו לראשי ערים וראשי מטות כדי שהיא תצליח בפריימריז. מיסיס קלין לקחה את הכסף". תירוש דרשה "שהכנסת תעשה לי תספורת ותמחוק את החובות".

היא גם האשימה את מאיר שטרית, אחד מהפורשים, כי הוא "הודה בשידור חי שיעשה הכל כדי להיות בכנסת הבאה ושהובטח לו מקום ריאלי. אני לא מוכנה להיכנס ללחץ ולדעת שהכניסו אותי לחובות. לא קיבלתי שקל מהמפלגה. ציפי לבני עם חבריה גרמה לחוב אדיר שקדימה מנסה להחזיר אותו. התחייבנו לבנקים ולנושים אחרים על פי תחשיב של 28 חברים. רוצים לעזוב? שישלמו את חובם היחסי. החוק הוא חוק, ואתה מצופה ממך מבחינה מוסרית-ערכית שתגלו אחריות. אני מצפה מכם שתחזירו 1.3 מיליון שקלים על כל ח"כ". חבר הכנסת מגלי והבה תקף את תירוש בחזרה: ח"כ מגלי והבה, אחד מהפורשים, השיב לתירוש: "אולי תסבירי לנו מה הובטח לך על ידי בנימין נתניהו – להיות סגנית שר החוץ".

ח"כ אכרם חסון מקדימה הוסיף: "הפוליטיקה הזאת הורידה אותנו לזנות. העם אומר את זה. הבטחנו לעם שנייצג אותו נאמנה ונדאג לו. אנחנו באים לשדוד אותו. כל אחד וטובת ההנאה שלו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ישראל חסון בדיון בוועדת הכנסת על פילוג סיעת קדימה דצמבר 12. עומר מירון
ההחלטה אושרה ברוב של ששה מול ארבעה. ח"כ ישראל חסון בדיון/עומר מירון

היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, טען בדיון כי למעשה ועדת הכנסת לא רשאית למנוע התפלגות: "עמדתנו שהפכה לנוהג, היא כי שיקול הדעת של הוועדה הוא שיקול דעת מצומצם ביותר בהיקפו המוגבל מבחינת הקריטריונים הכתובים בחוק. בכנסת הזו הח"כים עוד מצאו לנכון להקל בתנאים של התפלגות. טעם נוסף הוא לשון החוק הנוקט במילים: 'תאשר ועדת הכנסת' – אישור טכני ולא שיקול דעת רחב". ינון הביא הוכחות מעמדת חבר הכנסת רוני בראון שבעת פילוג קדימה מהליכוד, בשנת 2005, כיהן כיו"ר ועדת הכנסת והיה חלק מהמתפלגים, וטען כי מדובר בהליך טכני. לדבריו, גם נציג הליכוד דאז, השר דהיום, חבר הכנסת גדעון סער, הסכים עימו ברמה העקרונית.

בקדימה זעמו על דברי ינון. חבר הכנסת ישראל חסון תקף את ינון: "אתה הבעת עמדה לפני ששמעת את כל הצדדים. אני יודע גם מה עשית מעבר לזה. חוצפה. הוא מדבר עם לשכת ראש הממשלה ומאיים עליה".

"הח"כים עלולים להיתבע אישית"

אברהם פורז, שעל הפלטפורמה של מפלגתו רצה לכנסת "התנועה" של לבני, השתתף גם הוא בדיון והדגיש כי מפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה מחויבת על פי חוק להחזיר את המקדמה שקיבלה למימון הבחירות. "דווקא המפלגה שלי שהתמודדה בבחירות ב-2006 והיו לה תשעה חברי כנסת לפני כן, נדרשה להחזיר את מקדמת המימון בתום מערכת הבחירות (כיוון שלא עברה את אחוז החסימה - פ.ו). היה הליך בבית המשפט והוא חייב אותנו להחזיר את כל הכסף. מפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה, ומודעת שלא תעבור, הח"כים עלולים להיתבע אישית להחזיר את הכסף".

גם יו"ר הכנסת ראובן ריבלין נשא דברים בדיון. "מטבע הדברים גם אם יביאו בפני הוועדה נימוקים שונים, השיקולים יהיו פוליטיים. והשאלה היא מה הגבולות". הוא פירט את השתלשלות החוק לפיצול חברי סיעה בכנסת, הנודע כ"חוק מופז", וטען כי "הוועדה צריכה לשאול את עצמה האם היא יכולה לקבל החלטה שונה. האם אפשר לעלות על הדעת שאם זו בקשה אחת נדחה אותה ובקשה אחרת נקבל אותה, כשהנימוקים אותם נימוקים". ריבלין הוסיף כי "יש בפוליטיקה עוד מוסר ציבורי, והוא צריך להיות שכשאנחנו יצרנו חובות אנחנו צריכים להיות אחראים".

ממפלגת "התנועה" נמסר בתגובה: "התנועה בראשות ציפי לבני לא תיגרר למגרש ההשמצות של קדימה. הכתובת לביקורת היא ממשלת נתניהו הכושלת, וציפי לבני היא האלטרנטיבה היחידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully