וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ': "זמן לשינוי" אחרי עשור של כלכלת נתניהו

רמי שני

3.12.2012 / 21:30

בכנס באשדוד הציגה העבודה תוכנית כלכלית מפורטת המתמקדת בשיקום מעמד הביניים וכלכלה הוגנת. בין היתר, היא מדגישה החזרת הפיקוח על מוצרים, סיום הפרטות והעלאת תנאי שכר

צילום: שי מכלוף, עריכה: טל רזניק

"אחרי עשור שבו שלטה תפיסתו הכלכלית של נתניהו, תפיסה שהרחיבה באופן מביש ומסוכן את הפערים בין עוני לעושר בישראל ושחקה קשות את מעמד הביניים, והתנכרה לחובות המדינה הנאורה כלפי אזרחיה – הגיע הזמן לשינוי", אמרה הערב (שני) יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' בהצגת הפרק הכלכלי של מפלגתה. התוכנית, שגובשה בחודשים האחרונים בשיתוף עם עשרות מומחים מהמגזר הפרטי והציבורי, אף מציגה מקורות תקציביים למהלכים ולשינויים.

יחימוביץ' הפכה את אירוע השקת התכנית הכלכלית של המפלגה למופע בסגנון "בחירות אמריקאיות". קהל של חמש מאות תומכים הגיע לאולם בבית ספר תיכון אשדודי, התחכך במועמדים וח"כים והופתע לגלות שלטי "כלכלה הוגנת" ממתינים ליד הכיסאות. מארגני הכנס תכננו שהבאים יניפו את השלטים ברגעי השיא של נאומה של יחימוביץ'. חלק מהבאים לא התאפקו והניפו את הכרזות מול הזמרת אפרת גוש, שהגיעה להביע תמיכה.

שאלת השאלות הייתה: יגיע או לא יגיע? עמיר פרץ כמובן. בהתחלה הוא לא הגיע וגוש שרה שני שירים לקהל אוהד. להקת מעודדים עם שלטים המתינה ליחימוביץ' על הבמה. נעה באדן, מנחה צעירה השמיעה את המילים המוכרות של שלי, אולי כדי לאפשר ליושבת הראש להימנע הפעם מלהגיד אותם: קריסה כלכלית, שלטון רע וכדומה.

שלי מציגה את התוכנית הכלכלית , דצמבר 2012. דרור עינב
מארגני הכנס תכננו שהבאים יניפו את השלטים ברגעי השיא של נאומה של יחימוביץ'. חלק מהבאים לא התאפקו והניפו את הכרזות מול הזמרת אפרת גוש, שהגיעה להביע תמיכה/דרור עינב

מיכאל ביטון, ראש מועצת ירוחם, אחד המצטרפים הטריים למפלגה, נבחר לשאת דברים בשם המקופחים ועשה את זה בהצלחה: “הפערים החברתיים גדלים. זוג עובד לא יכול לגדל ילדים בכבוד. הרשויות קורסות. המדינה נסוגה מאחריות חברתית. ככל שהמדינה צומחת כלכלית, היא מדלדלת את האוכלוסייה שלה מהשירותים הבסיסים המגיעים לה", הוא אמר, "אנחנו לא שואלים איפה הכסף. אנחנו יודעים איפה הוא ואנחנו יודעים לנייד אותו באופן חדש". גם את הנאום שלו ח"כ פרץ לא שמע, לפחות לא מתוך האולם. מה הוא הפסיד? שני שירים של אפרת גוש אמרנו, סרט שכולו שלי, חוברת בהפקת כרום עתירת תרשימים ונתונים והתנהלות קהל בנוסח "קריאת המגילה", כלומר: בכל פעם שנשמע שמו של ראש הממשלה הנוכחי, פרץ הקהל בקריאות בוז. רבים מחבריו למשכן הכנסת אגב, כן הגיעו.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית

"מדברים על חברת מופת, על חברה צודקת"

התוכנית הכלכלית של מפלגת העבודה בנויה מחמש אבני בנין מרכזיות: החזרת שירותי הבסיס לחינוך, לבריאות ולתחבורה הציבורית; הצעת שכר הוגן, צמצום תופעת עובדי הקבלן ואכיפת חוקי העבודה; הורדת מחירי הדיור והמזון; מאבק בריכוזיות והעלאת המיסוי על האלפיון העליון.

יחימוביץ' עצמה סיפרה תחילה על המשפט שהביא אותה להניע תכנית כלכלית חדשה: “הירשזון, כשר אוצר, אמר שבחזונו הוא רוצה לראות את ישראל מתנהלת כמו עסק", היא אמרה, “זה מחריד לחשוב בצורה כזאת". אחר כך סיפרה על משפחתה קשת היום ודילגה בקלילות בין הדוגמה הפרטית שלה למכלול הלאומי: “אנחנו מדברים על חברת מופת, על חברה צודקת, ברוח חזון הנביאים. אנחנו מדברים על הזכות לחיות חיים נורמליים שהם לא חיים של הישרדות. זכות לחינוך, לבריאות, למשפט צדק לעני ולעשיר ולקורת גג". ואז הגיע ה'נניח' המוכר כל כך מ'ארץ נהדרת': “נניח שזוג ממעמד הביניים מקבל שכר מספק, נניח שהם מקבלים חינוך חינם, נניח ונניח ועוד אחד... פתאום הם שומעים על עוד טייקון ומעשיו. אנחנו הולכים לשנות את המצב”.

שלי מציגה את התוכנית הכלכלית , דצמבר 2012. דרור עינב
נשות מפלגת העבודה - אבסדזה, מיכאלי ושפיר/דרור עינב

בין הנקודות שעלו במשנתה של מפלגת העבודה: תוספת מיטות לבתי חולים, סיום הפרטת שירותי בריאות לתלמידים, חוק חינוך חינם מגיל שנתיים, שיפור תנאי השכר של המורים וביטול העסקת מורים עובדי קבלן. “אנחנו שיאני העולם בהעסקת עובדי קבלן", אמרה יחימוביץ'. מה עוד? החזרת הפיקוח על מחירי המזון, פיקוח על שכר בכירים ושכר הוגן לעובדים: “לא יכול להיות שיהיו כאלה פערי שכר. אנחנו גם נדאג להורדת מחירי הדירות והמזון". את ההסברים על התכנית לפעילי המפלגה, היא כבר השאירה למומחים שעיצבו את התכנית.

למרות הקריאות הפנימיות להדגשת הנושא המדיני, בסביבתה של יחימוביץ' משוכנעים כי התמודדות על המדיניות הכלכלית תוביל להישגים גדולים יותר. היועץ האסטרטגי של יחימוביץ', סטנלי גרינברג, ביצע בשבוע האחרון סקרי עומק מיוחדים, מהם עלה שהציבור סבור ששני הנושאים החשובים ביותר שהממשלה הבאה צריכה לעסוק בהם הם יוקר המחייה והחינוך. לאחר מכן בסדר העדיפויות הציבורי מגיעים אי השוויון והפערים החברתיים, ואילו הנושא המדיני ואיומי הטרור ממוקמים במקום הרביעי והחמישי בלבד. לפי הסקרים הפנימיים האחרונים במפלגה, העבודה צפויה לזכות ב-21 מנדטים, בעוד הליכוד ביתנו ל-39 מנדטים. התנועה בראשות ציפי לבני זוכה לפי סקרי העבודה בשבעה מנדטים בלבד ויש עתיד של יאיר לפיד בעשרה מנדטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully