וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע ישראל מצטיירת ככפוית טובה בעיני ידידותיה?

טל שלו

3.12.2012 / 14:39

החלטת נתניהו לבנות בשטח שעשוי לפגוע ברצף הטריטוריאלי של פלסטין מסמל "קו אדום" גם מבחינת גרמניה, צרפת ובריטניה, בייחוד לאחר שהעניקו לישראל את תמיכתן במהלך עמוד ענן

בלשכת ראש הממשלה שומרים על שתיקה ומסרבים להתייחס לדיווחים הגוברים במהלך היום (שני) על מחאות מדינות העולם על ההחלטה לבנות בהתנחלויות בתגובה למהלך הפלסטיני באו"ם, אך הטונים הצורמים והזועמים ממדינות אירופה אינם נרגעים. לונדון, פריז ושטוקהולם היו הקולניות ביותר, אך בכל האיחוד האירופי השתוממו כשנודע דבר ההחלטה הישראלית לבנות בהתנחלויות, ורואים בה סטירת לחי מצלצלת, במיוחד לאחר התמיכה הנרחבת שהעניקו לישראל במבצע עמוד ענן.

בשבועות האחרונים, במהלך הדיונים הדיפלומטיים האינטנסיביים מול ירושלים בנוגע למהלך של אבו מאזן באו"ם, הבהירו ארה"ב ומדינות אירופה כי הן מצפות שישראל תגיב במתינות ובמידתיות, בניגוד לאיומים שהושמעו בישראל על מיטוט שלטון אבו מאזן והפרת הסכמי אוסלו, כדי לא לסגור את האפשרות לקיום משא ומתן עתידי. במהלך השבוע האחרון הורידו בדרג המדיני את פרופיל האיומים, והרושם הכללי של הדיפלומטים האירופיים היה שהמסר עבר. כך, בבוקר שאחרי ההצבעה בעצרת, הוציאו מרבית שרי החוץ האירופיים (שמתוכם רק צ'כיה התנגדה מפורשות להצעה של אבו מאזן) הודעה הקוראת לחזור במהירות לשולחן המשא ומתן, רק בשביל לגלות כמה שעות אחר כך, שהתגובה הישראלית לאבו מאזן כוללת בנייה בהתנחלויות, ולא סתם בהתנחלויות, אלא ב-E1 - השטח בין ירושלים למעלה אדומים, שמהווה מבחינת הפלסטינים והקהילה הבינלאומית "קו אדום", שכן בנייה בו עשויה למנוע רצף טריטוריאלי בין שני חלקי הגדה ולמנוע מדינה פלסטינית רציפה בעתיד. "זה האזור הכי רגיש לאירופים, והתגובה החריפה שלהם היתה צפויה", אמר היום גורם במשרד החוץ.

"בשנה האחרונה הולך ונהיה קשה לעמוד לצד ישראל"

ישראל מתכננת כבר למעלה מ-15 שנה לבנות את שכונת "מבשרת אדומים" באזור E1, אך נמנעת מקידום משמעותי של השכונה לנוכח הביקורת הבינלאומית. התכנית, הכוללת למעלה מ-3,000 יחידות דיור וכן את מפקדת מחוז ש"י של המשטרה, נועדה ליצור רצף טריטוריאלי יהודי בין ירושלים ומעלה אדומים ולחזק את האחיזה היהודית במזרח העיר. לנוכח הביקורת הבינלאומית, ממשלות שרון ואולמרט עיכבו במשך שנים את קידום התכנית ב-E1, ונתניהו שמר עד כה גם הוא על ההבנות בנושא, למרות שהתחייב מפורשות לבנות בשכונה לפני בחירות 2009.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ידידות ישראל עמדו לצדה במהלך עמוד ענן, וכעת חשות כפיות טובה. מרקל ונתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגינויים האירופיים לבנייה בהתנחלויות הפכו לדבר בשגרה בארבע השנים האחרונות, על רקע דעת הקהל המקומית שנוטה יותר ויותר לכיוון הפלסטיניים, אך בעיקר לנוכח תסכול הולך וגדל מהמדיניות הישראלית של קיפאון בתהליך השלום והרחבת התנחלויות. בשנתיים האחרונות מפצירים מרקל, הולנד וקמרון בנתניהו וליברמן להתקרב לאבו מאזן, לבצע מחוות ולעצור מיידית את הבנייה בהתנחלויות, שמסכנת את היכולת להגיע לפתרון של שתי מדינות לשני עמים, אך התחושה השלטת באירופה היא שהפניות נפלו על אוזניים ערלות. "בשנה האחרונה הולך ונהיה קשה לעמוד לצד ישראל, כשהזמן משחק לרעת הישראלים והפלסטינים כאחד, וחוץ מלהצהיר על תמיכה עקרונית בפתרון של שתי מדינות נתניהו לא עשה שום דבר כדי להגיע לשם", הסביר גורם דיפלומטי אירופי.

עם זאת, בשונה מהגינויים הרגילים, לראשונה מדווחות מדינות על כך שהן שוקלות צעדי ענישה ספציפיים נגד ישראל, ובשיחות סגורות בארה"ב ובאירופה המילים הנשמעות כלפי נתניהו קשות במיוחד, לנוכח התמיכה הנרחבת שאירופה העניקה לזכותה של ישראל להגן על עצמה במבצע עמוד ענן, וההפתעה מעוצמת התגובה הישראלית למהלך של אבו מאזן, שכוללת גם את השעיית כספי המסים. "הייתה לנתניהו הזדמנות לצאת מצוין מהמהלך של אבו מאזן, ולהאיר באור שלילי את הרשות, אך ההחלטה שלו בתזמון הזה לבנות דווקא ב-E1 תמוהה במיוחד ולא ברורה לנו", אמר גורם אירופי לוואלה! חדשות. בבריטניה וצרפת טרם החליטו איזה צעדים יינקטו בסופו של דבר, אך גורם בריטי הבהיר היום כי "כל האופציות על השולחן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
יו"ר הרשות בנאום חייו: "די לעוול היסטורי". רויטרס
עם תגובת ישראל, נתניהו פספס את ההזדמנות להציג את אבו מאזן באור שלילי. יו"ר הרשות באו"ם/רויטרס

ביום רביעי נתניהו צפוי לצאת נתניהו בליווי משלחת שרים בכירה - בהם שר החוץ ושר הביטחון - לביקור מדיני בגרמניה. גורמים דיפלומטיים בגרמניה היום כי הביקור מתקיים כמתוכנן, וכי הקנצלרית צפויה לדון עם נתניהו על ההחלטה לבנות בהתנחלויות במהלך שיחתם המשותפת. בשנתיים האחרונות מרקל לא הסתירה את הזעם שלה על מדיניותו של נתניהו בנוגע לתהליך השלום, ובמיוחד קוראת להפסקת הבנייה בהתנחלויות. בברלין הדגישו היום כי השגריר שלהם בישראל לא יזומן חזרה לבירה, אך שבו והדגישו כי ההחלטה הישראלית "מטילה צל גדול על הרצון של ישראל לחזור לשולחן המשא ומתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully