וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים אחרים: 20 שנה עם ה?SMS

רועי כהן

3.12.2012 / 8:30

השם ניל פאפוורת' בוודאי לא אומר שום דבר לרובנו. שלא כמו ניל ארמסטרונג, שהיה האדם הראשון שדרך על הירח, וודאי שלא כמו אלכסנדר גרהם בל, ממציא הטלפון והאדם הראשון שדיבר בו, פאפוורת' לא מוכר בתור האדם הראשון ששלח הודעת SMS. זה קרה היום בדיוק לפני 20 שנה. תוכן ההודעה ששלח פאפוורת' הבריטי, אז מהנדס צעיר בן 22, לא היה "ערה?", אלא פשוט "חג מולד שמח" (Merry Christmas). ב-2006 שלח פאפוורת' הודעת טקסט קבוצתית, ובה הודיע לחבריו על הולדת בתו. אחד החברים שקיבל את ההודעה סיפר לבנו שכרגע הוא קיבל מסרון מהאדם הראשון בהיסטוריה ששלח SMS. הנער, בן 12, ענה: "מה, הוא עדיין בחיים?"

כן, נדמה שה-SMS היה כאן מאז ומתמיד. אני זוכר את ההודעה הראשונה שאני שלחתי, אי שם בשנת 1998. ה-SMS הגיע לישראל רק שלוש שנים אחרי שהוא נכנס לשימוש מסחרי אצל חברות הסלולר ברחבי העולם, וכדי לאפשר לטלפון הנייד לשלוח ולקבל מסרונים נדרשתי להגיע למרכז השירות לעדכון גירסה. הבשורה יצאה זה עתה, והתור היה פשוט ענק (למרבה הצער, יש דברים שלא משתנים לעולם). אחרי שעתיים של המתנה עם חבר, קיבלתי בחזרה את מכשיר הנוקיה מדגם 2120, שדמה יותר ללבנת חבלה מאשר לטלפונים של היום, ובלי לחשוב שאני יוצר את ההיסטוריה הפרטית שלי, שלחתי לו (באנגלית, כמובן, עדיין לא היה אפשר לכתוב בעברית ב-SMS) את המילה "שתוק", שהיא בעצם "אני אוהב אותך" בשפה המעוותת של החבר'ה של פעם.

שינה את השפה והתרבות

ה-SMS בן 20, והוא ללא ספק שינה את חיינו. מי זוכר היום שבימים שבהם הטכנולוגיה הזו הגיעה לישראל היה אפשר לשלוח הודעות רק בתוך הרשת הסלולרית שבה אתה חבר, ולא מחברה לחברה, מה שהביא לכך שכל אחד רצה שחבריו ובני משפחתו יהיו בחברה שהוא משתייך אליה רק כדי שהוא יוכל להסתמס איתם.

ה-SMS שינה אותנו בהרבה מובנים, בעיקר מבחינת השפה ומבחינה תרבותית. הוא הפך אותנו למפונקים יותר, שלא לומר עצלנים: בעידן שבו הכל בנוי על סיפוקים מיידיים, למי יש כוח (או זמן) להתקשר למישהו, להמתין כמה שניות עד שהוא יענה רק בשביל לעדכן אותו שתאחר, או כדי לשנות את מקום הפגישה? מצד אחר, זו בדיוק התכלית של המסרון - להעביר ולקבל מסרים קצרים.

מערכות יחסים נולדות ומתות באמצעות ה-SMS; בוסים מרושעים משתמשים בו כדי לפטר עובדים אומללים; על פי המסרון יישק דבר בתוכניות הריאליטי; ה-SMS הקבוצתי הידוע לשמצה מברך אותנו בכל חג; ומפלגות יוצרות קשר עם המתפקדים על בסיס קבוע בעזרת הודעות. אני לא אתפלא אם ביום מן הימים נוכל להצביע בבחירות דמוקרטיות באמצעות SMS. אתם יכולים להיות בטוחים שזה יהיה הרבה יותר יציב ממערכת המחשוב בפריימריז של הליכוד.

אז אדון מסרון, היום אתה בן 20, ואני מרגיש בר מזל שזכיתי לחיות בתקופה שנולדת. ומה יהיה איתך בעוד 20 שנה? האם עדיין תזכה לחיות תחת כנפיה של אמא טכנולוגיה? אין לדעת, אבל אם כן, אתה יכול להיות בטוח - ממני אתה תזכה לשיחת מזל טוב, לא ל-SMS.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully