וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה באירן: אלפים למען פעילה השובתת רעב בכלא

משה-חי הגיגת

1.12.2012 / 18:51

פעילת זכויות האדם נסרין סותודה, שנעצרה לפני כשנתיים, שובתת כשישה שבועות. אלפים זעקו בטוויטר: "היא גוססת כדי שנשמע אותה". גם ארה"ב לא נשארה אדישה: "לשחררה לאלתר"

עולם הרשתות החברתיות באירן הולך ומתפתח בשנים האחרונות, בעיקר מאז דיכויו של "הגל הירוק" ששטף את המדינה לאחר הבחירות לנשיאות בשנת 2009. האופוזיציה הירוקה ניסתה לעשות כל שביכולתה כדי להביא לשלטון שמרני פחות, בניסיון לגרום לפתיחות יחסית כלפי המערב - דוגמת היחס ששרר בתקופה שבה שלט במדינה הנשיא מוחמד חתאמי.

הפגנות נגד נאומו של נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד בעצרת האו"ם. ספטמבר 2011. AP
הציבור הרפורמיסטי באירן מבקש לשחרר את הקיטור הפוליטי אותו הוא צובר בדרכים מודרניות/AP

אולם מאז גלי המחאה שככו, ומנהיגי התנועה הירוקה, מיר חוסיין מוסאווי, אשתו זהרה רהנווארד, ועמיתו מהדי כרובי, נמצאים כבר כמעט שנתיים במעצר בית. על אף כל זאת, הציבור הרפורמיסטי באירן מבקש לשחרר את הקיטור הפוליטי אותו הוא צובר בדרכים מודרניות. זו הסיבה שבשנים הללו מפנים צעירי אירן את טענותיהם למנהיגים דרך הרשתות החברתיות השונות.

בחודשים האחרונים, הרשתות החברתיות רותחות ומתחממות. במונח "התחממות" משתמשים הגולשים השונים כדי להציף נושא חם באותן רשתות חברתיות. רשתות אלה כוללות בעיקר את טוויטר ואת האתר "באלאתרין" בפרסית, שם הגולשים מתבקשים לתת לאייטמים חיזוק חיובי או שלילי כדי להשאיר או לא להשאיר אותם על סדר היום של האתר (פירוש המילה בפרסית הוא "העליון", כך האייטם המחוזק ביותר נשאר מעל האחרים – מ. ה).

אלפים צייצו: "אירן, שחררי את סותודה"

כך היה, למשל, עם מעצרה לפני כשנתיים של נסרין סותודה, פעילה חברתית למען זכויות אדם באירן, וגם עם מותו של סאתאר בהשתי, שהוכה למוות על ידי סוהריו בכלא "אוין" האירני. בימים האחרונים חזרה סותודה אל לב הדיון הציבורי של האופוזיציה האירנית, כיוון שפתחה בשביתת רעב בכלא - הנמשכת זה שישה שבועות. הציוצים המעדכנים על מצבה נוכח שביתת הרעב ממלאים את הטוויטר, ובעקבות כך נעשתה קריאה ל"סערה בטוויטר" ביום חמישי האחרון.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
עמוד הפייסבוק שנפתח למען שחרורה של סותודה/מערכת וואלה, צילום מסך

לסערה שכזו קראו גם הבלוגרים האירנים בפוסטים שפרסמו. אחד מהם, שכינויו "אוהב המולדת", ושם האתר שלו "מר ומתוק", קרא באחד הפוסטים שלו לסערה בטוויטר בשל מצבה הבריאותי של סותודה. "המצב של נסרין סותודה גרוע מאוד", כתב. "סערה בטוויטר, הערב, יום חמישי, בשעה 22:30". בהמשך כתב הבלוגר כי "גם הערב יהיה סוער, אולם הוא איננו דומה לסערה שבלבם של הבעל והילדים של נסרין סותודה, ודאי שהסערה לא דומה לזו שמתחוללת אצל נסרין של אירן".

סרטון שהופץ ברשת: שחרורו את נסרין סותודה מיד

אלפי פעילים אירנים נענו לקריאה והציפו את הטוויטר ב"ציוצים" בשעות הערב של יום חמישי. "סותודה גוססת עבורנו כדי שנשמע אותה", נכתב באחד מתוך כ-4,000 הציוצים על הערך HelpNasrin#. "אירן, שחררי אותה". "האסירה הודא סאבר מתה בשנה שעברה משביתת רעב בכלא אוין", אמר ציוץ אחר. "אל תתנו לזה לקרות במקרה של סותודה". ואחר הוסיף: "מקוללת המדינה שמחשיבה עצמה איסלמית כמו אירן, אך מפרידה בין ילד לאמו באשמה שהייתה אנושית".

גם ארצות הברית הצטרפה אמש לקריאות לשחרורה של סותודה. "אנו דורשים מממשלת אירן להפסיק את חוסר הטיפול הבלתי נסבל בסותודה ולשחררה לאלתר וכן את 30 הפוליטיקאיות הנוספות הכלואות בכלא אוין", אמרה דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ויקטוריה נולנד. היא הוסיפה ואמרה כי הדיווחים בדבר בריאותה הרעועה של סותודה "מדאיגים מאד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully