וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשעצרת האו"ם דחתה את האמת של הרבי מליובאוויטש

טל שלו

30.11.2012 / 17:11

כשגריר צעיר באו"ם, ביקר נתניהו את הרב הנערץ, שהזהירו מ"בית של שקרים". מאז ניסה להילחם על האמת, אך כשגרמניה הודיעה השבוע על הימנעות, הבינה ישראל שהיא בבעיה. פרשנות

צילום: גדעון צנטנר, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

ראש הממשלה נתניהו, אתמול

לפני 28 שנים, כשראש הממשלה בנימין נתניהו היה בתחילת דרכו הפוליטית והדיפלומטית, הוא ערך ביקור מכונן אצל הרבי מליובאוויטש בניו יורק. "אתה הולך להיות נציג בבית של שקרים רבים", אמר הרבי לנתניהו, אז שגריר צעיר של ישראל באו"ם. "אתה צריך לשמור את אור האמת של הנר הבודד, שיכול להיראות למרחקים". מאז, כמעט בכל פעם שנתניהו מדבר על האו"ם, הוא טורח להזכיר את "האמת שלו". בכל נסיעה לעצרת ובכל נאום הוא מדגיש כי הוא מייצג את האמת בבית השקר של הקהילה הבינלאומית, וגם את הבוקר שאחרי הכרת העצרת הכללית במדינת פלסטין הוא פתח בהדגשת האמת הזו. "תשע מדינות התייצבו לצד האמת והשלום", שיבח נתניהו את שמונה המדינות שהתייצבו לצדה של ישראל. אך תוצאות ההצבעה מסמנות בבירור שלא רק באו"ם יש אמת אחרת מזו של נתניהו, אלא גם באירופה; מתוך 27 מדינות האיחוד, רק צ'כיה בחרה לחבק את האמת הישראלית בחפץ לב.

בדרג המדיני מקפידים להתנער מהפרשנויות על תבוסה מדינית, מדגישים את חוסר המשמעות הפרקטית של החלטת העצרת ומציינים כי בניגוד לתחזיות המוקדמות, בסופו של דבר פחות מ-150 מדינות תמכו בבקשה הפלסטינית, ויותר מחמש מדינות התנגדו. אך את המפולת המדינית של ישראל בשבועות האחרונים לא ניתן לטשטש, כאשר עוד ועוד מדינות באירופה שינו את כוונותיהן הראשוניות, ובזו אחר זו הודיעו על תמיכה באבו מאזן או על הימנעותן.

אבו מאזן נואם בעצרת האו"ם ומבקש הכרה במדינה פלסטינית, 29 נובמבר 2012. AP
אבו מאזן לאחר נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, אמש/AP

צרפת הייתה הראשונה להפוך את עמדתה, למרות שרק לפני שלושה שבועות הצהיר פומבית הנשיא הולנד לצדו של נתניהו כי יתנגד לבקשה. הסחף המדיני המשיך עם איטליה, שתמכה גם כן באבו מאזן, בריטניה, שנמנעה בסופו של דבר אך שקלה לתמוך, והולנד, שהחליטה להימנע גם כן, וכך אט אט התפוגגו החזית האיכותית והרוב המוסרי שביקשו לייצר בישראל בתגובה לרוב האוטומטי של הפלסטינים בעצרת הכללית של האו"ם. אבל הקש ששבר את גב הגמל והבהיר שלירושלים יש בעיה, הגיע עם הודעת שר החוץ הגרמני על הימנעות מהצבעה, חרף ההודעה מוקדמת על התנגדות.

"לאירופה נהיה קשה לעמוד לצד ישראל"

הדיפלומטים הישראלים באירופה יודעים כי הכתובת הייתה על הקיר, וכי בנוסף לצורך שחשו מדינות רבות בחיזוקו של אבו מאזן אחרי מבצע "עמוד ענן", תוצאות ההצבעה מסמלות תהליך גדול הרבה יותר של תסכול שהולך וגובר בבירות האירופיות מהמדיניות הישראלית של קיפאון בתהליך השלום והמשך הבנייה בהתנחלויות. בשנתיים האחרונות מפצירים מרקל, הולנד וקמרון בנתניהו ובליברמן להתקרב לאבו מאזן, לבצע מחוות ולעצור מיידית את הבנייה בהתנחלויות, שמסכנת את היכולת להגיע לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. אך התחושה השלטת באירופה היא שהפניות נפלו על אוזניים ערלות. "בשנה האחרונה נהיה קשה יותר ויותר לעמוד לצד ישראל, כשהזמן משחק לרעת הישראלים והפלסטינים כאחד, וחוץ מלהצהיר על תמיכה עקרונית בפתרון של שתי מדינות נתניהו לא עשה שום דבר כדי להגיע לשם", הסביר גורם דיפלומטי אירופי. מה שנאמר עד כה בשיחות סגורות, הפך לבשר ודם עם הצבעת מדינות האיחוד האירופי.

בשבוע הבא צפוי נתניהו לצאת, בלוויית משלחת מכובדת של שרים, למפגש ממשלתי משותף עם ממשלת גרמניה בברלין. בפגישה עם הקנצלרית מרקל יוכל ראש הממשלה להציג שוב את האמת הישראלית, לפיה המהלך החד-צדדי של אבו מאזן רק מרחיק את השלום ואת הדרישה להכרה במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ולסידורי ביטחון כחלק מהמשא ומתן. אך גם גרמניה, על היסטוריית היחסים המיוחדים שלה עם ישראל, העדיפה בסופו של דבר את האחדות האירופית על התייצבות לצד האמת של נתניהו. ההצבעה באו"ם מבהירה סופית על מי מטילים בעולם את האחריות לקיפאון, וכי למרות הניסיון הישראלי הברור לחסל את אבו מאזן ולהגדירו כטרוריסט מדיני, באירופה עדיין חושבים שהוא הפרטנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully