וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן בנאום חריף באו"ם: די לתוקפנות, להתנחלויות ולכיבוש

טל שלו וניר יהב

29.11.2012 / 23:13

יו"ר הרשות הדגיש בנאומו באו"ם את השלכות מבצע "עמוד ענן" על החלטתו לפנות לאו"ם ואמר שישראל נקטה "אמצעים ברבריים" כדי לסכל את המהלך. השגריר פרושאור: כך לא תקום מדינה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

"פלסטין מגיעה היום לעצרת הכללית של האו"ם, בזמן שבו היא עדיין מלקקת את פצעיה וקוברת את השהידים האהובים שלה - ילדים, נשים וגברים, שנפלו קורבן לתוקפנות הישראלית האחרונה" – כך פתח הערב (חמישי) יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, את נאומו בעצרת הכללית של האו"ם.

"פלסטין עדיין מחפשת שרידים של חיים בתוך הריסות הבתים, שנחרבו על ידי פצצות ישראליות ברצועת עזה. הן מחו משפחות שלמות, של גברים, נשים וילדים שנרצחו יחד עם חלומותיהם, תקוותיהם, עתידם וכמיהתם לחיות חיים רגילים ולחיות בחירות ובשלום. פלסטין מגיעה היום לעצרת הכללית, משום שהיא מאמינה בשלום, ומשום שאנשיה - כפי שהוכח בימים האחרונים, זקוקים לו נואשות".

אבו מאזן נואם בעצרת האו"ם ומבקש הכרה במדינה פלסטינית, 29 נובמבר 2012. Richard Drew, AP
אבו מאזן נואם באו"ם, הערב/AP, Richard Drew

אבו מאזן הרעיף שבחים על עצרת האו"ם, ואמר כי מדובר ב"פורום בינלאומי ויוקרתי. "הארגון מאשר מחדש את אמונתנו, לפיה הקהילה הבינלאומית עומדת כעת בפני ההזדמנות האחרונה להציל את פתרון שתי המדינות". יו"ר הרשות אמר כי "פלסטין הגיעה אליכם היום, ברגע מכונן באזור ובעולם, על מנת לאשרר את נוכחותה, ולנסות להגן על יסודות השלום הצודק".

בהמשך נאומו, שב אבו מאזן להתייחס למבצע "עמוד ענן" ובתגובת העולם למערכה. לדבריו, "התוקפנות הישראלית נגד עמנו ברצועת עזה הוכיחה שוב כמה דחוף זה לשים קץ לכיבוש הישראלי, ולאפשר לעמנו לזכות בחירות ובעצמאות. תוקפנות זו גם הוכיחה את דבקותה של הממשלה הישראלית במדיניות הכיבוש, בכוח הזרוע ובמלחמה, שבתורם מחייבים את הקהילה הבינלאומית לשאת באחריותה כלפי העם הפלסטיני וכלפי השלום".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
עצרת האו"ם מתכנסת לקראת ההצבעה על ההכרה בפלסטין. 29 בנובמבר 2012. רויטרס
העצרת הכללית של האו"ם, הערב/רויטרס

"אומר זאת בצער ובכאב רב", המשיך אבו מאזן כשתיאר את נזקי המערכה הצבאית בעזה. "איש בעולם לא דרש כי עשרות ילדים פלסטינים יאבדו את חייהם, ולא היה צורך באלפי הפצצות קטלניות ובטונות של חומר נפץ על מנת שהעולם יזכור שישנו כיבוש שמוכרח להסתיים, ושיש עם שדרוש לשחררו. לא היה כל צורך במלחמה חדשה והרסנית על מנת שנהיה מודעים להיעדרו של השלום".

בדבריו, התייחס יו"ר הרשות הפלסטינית גם לאיומים שנשמעו מצד בכירים בישראל "להעניש" את הפלסטינים על פנייתם לאו"ם, וקשר בין האיומים האלה למבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה. "שמענו את הזרם הבלתי-פוסק של האיומים הישראלים בתגובה ליוזמתנו הפוליטית-דיפלומטית להשגת מעמד של מדינה לא-חברה באו"ם. בוודאי הייתם עדים לכך שחלק מהאיומים הללו נעשו באופן ברברי ומחריד לפני כמה ימים גם ברצועת עזה".

עזה היום. AP
הפצצות ברצועת עזה במהלך מבצע עמוד ענן/AP

"הממשלה הישראלית ממשיכה באופן גלוי במדיניות התוקפנות שלה ובביצוע פשעי מלחמה", אמר אבו מאזן לקראת תום נאומו. "הדבר נובע מביטחונה של ישראל, לפיו היא נמצאת מעל לחוק, ושיש לה חסינות מפני נשיאה באחריות ובהשלכות. אמונה זו מחוזקת על ידי מי שאינם מגנים את ישראל ואת הפשעים, או דורשים ממנה להפסיק את הפרות-ההסכמים או לנקוט צורה של העמדה לדין המשווה בין הקורבן למבצע. הגיעה העת שהעולם יאמר בצורה ברורה: די לתוקפנות, להתנחלויות ולכיבוש".

"לא באנו לכאן כדי לעשות דה-לגיטימציה למדינה שהתבססה לפני שנים – ישראל - אלא כדי לאשר את הלגיטימיות של מדינה שצריכה כעת להשיג את עצמאותה, וזוהי פלסטין", אמר אבו-מאזן. "באנו ליזום ניסיון אמיתי ואחרון להשיג שלום. המהלך שלנו לא מכוון להריסת מה שנשאר מתהליך המשא-ומתן, שאיבד את מטרתו ואת האמינות שלו, אלא לנסות ולהפיח בו חיים חדשים ולהציב עבורו בסיס מוצק. בשם אש"ף, אני אומר: לא נוותר ולא נתעייף. הנחישות שלנו לא תדעך, ונמשיך לפעול להשגת שלום צודק. עם זאת, מעל לכל ולמרות הכול, אני מדגיש שעמנו לא יוותר על הזכויות הלאומיות הבסיסיות שלו, כפי שהוגדר בהחלטות האו"ם. לא נקבל כל דבר שהוא פחות מעצמאות המדינה הפלסטינית, עם מזרח ירושלים כבירתה, בכל השטחים הפלסטינים שנכבשו ב-1967, הדורש לחיות בביטחון לצד מדינת ישראל, עם פתרון לבעיה הפלסטינית על בסיס החלטה 194, בהתאם לחלק האופרטיבי של יוזמת השלום הערבית".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור. AP
שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור/AP

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, עלה לנאום בעצרת הכללית אחרי אבו מאזן, ואמר כי "הדרך האחת והיחידה להשיג שלום היא באמצעות הסכמים ולא דרך החלטות שמתעלמות מביטחון ישראל". פרושאור אמר כי ההצעה הפלסטינית היא החלטה חד-צדדית שלא תקדם את השלום באזור אלא רק "תדחוף אותו אחורנית". עוד אמר פרושאור כי "שום החלטת או"ם לא תשבור את הקשר, בן 4,000 השנה בין ארץ ישראל לעם ישראל".

בנאומו, אמר פרושאור כי "הצעת ההחלטה לא תביא מדינה לפלסטינים ולא תאפשר להם להצטרך כמדינה לגופים הבינלאומיים. ההצעה לא תהווה תחליף למשא-ומתן עם ישראל, משום שהיא לא מקישה דבר על ביטחון ישראל ולא דורשת את סיום הסכסוך וסילוק כל התביעות. ההצעה כן מפרה התחייבויות שמדינות רבות כאן היו עדות להן, ולעם בישראל הדבר מעלה שאלה קשה: מדוע להמשיך להקריב קרבנות קשים בתמורה להחלטות על הנייר? זה יהפוך משא-ומתן לשלום סביר פחות. יש רק דרך אחת לפלסטינים, והיא אינה חולפת דרך המקום הזה, אלא דרך משא-ומתן ישיר בין ירושלים ורמאללה".

אבו מאזן נואם בעצרת האו"ם ומבקש הכרה במדינה פלסטינית, 29 נובמבר 2012. AP
יו"ר הרשות התקבל בתשואות ובמחיאות כפיים ממושכות בתום נאומו/AP

כ-160 מדינות צפויות לתמוך בפלסטינים

בתום הנאום, צפויה ההצעה של אבו מאזן לעלות להצבעה, לקראת השעה חצות. לפי ההערכה ההצבעה תזכה ברוב גדול של כ-160-150 מבין חברות העצרת, בהן מדינות "הרוב האוטומטי" - המדינות המוסלמיות והלא-מזדהות - אך גם למעלה מ-15 מדינות אירופיות, בהן צרפת, איטליה ויוון. בימים האחרונים ניסתה בישראל לרכך את התוצאות, והשקיעו מאמץ דיפלומטי חסר-תקדים בניסיון לשכנע כמה שיותר מדינות להימנע או להתנגד, אך היום התברר בירושלים גודל התבוסה המדינית, כשגם גרמניה (שתימנע) ואיטליה (שתתמוך) הצטרפו אט אט ל"סחף המדיני" האירופי בעד אבו מאזן.

בסופו של דבר, לצדה של ישראל צפויות לעמוד כמתנגדות נחרצות להחלטה רק מדינות ספורות, בהן ארצות הברית, קנדה ומיקרונזיה - והיתר יימנעו או יתנגדו. בריטניה, שדרשה התחייבויות פומביות מהפלסטינים לגבי המשך הצעדים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, צפויה להחליט רק ברגע האחרון אם היא תתמוך או תתנגד לבקשה. גם צ'כיה טרם החליטה אם תתנגד לצדה של ישראל או תצטרף לגרמניה, הונגריה, אסטוניה וליטא שהודיעו על הימנעות.

אבו מאזן באו"ם לקראת ההצבעה על ההכרה ברשות הפלסטינית כמדינה לא-חברה. ניו יורק, 29 בנובמבר 2012. John Moore, GettyImages
רק מדינות ספורות בעולם יצביעו בעד ישראל. אבו מאזן באו"ם, הערב/GettyImages, John Moore

גם ברצועה חוגגים ניצחון

ברשות הפלסטינית ממתינים בציפייה דרוכה להצבעה ההיסטורית. בהנהגת הרשות שואבים עידוד רב מהודעת מדינות רבות ברחבי העולם ביממה האחרונה כי יתמכו בפנייה הפלסטינית, כולל מדינות הנחשבות לידידות קרובות של ישראל. בערים הפלסטיניות הוצבו מסכי ענק, ששישדרו את נאומו של אבו מאזן ואת ההצבעה.

במהלך היום נערכו ברחבי הגדה המערבית תהלוכות ועצרות תמיכה בפנייה הפלסטינית. רבבות יצאו לכיכרות המרכזיות בערים כשבידם דגלי פלסטין, ואחרים נשאו את דיוקנו של אבו מאזן. הפלסטינים כבר חגגו שעות ארוכות, וצפויים להמשיך בכך עד לנאום ולהצבעה. באופן חסר-תקדים, גם ברצועת עזה התקיימו עצרות תמיכה בפנייה הפלסטינית, דבר המבטא את תמיכתו של חמאס בצעד שנקט אבו מאזן.

לקריאה נוספת
האם אפשר היה למנוע את המהלך הפלסטיני באו"ם?
מהי המשמעות המעשית של ההכרה באו"ם בפלסטין?
בישראל ממזערים נזקים: "ההצהרה - חסרת משמעות"

בו מאזן באו"ם לקראת ההצבעה על ההכרה ברשות הפלסטינית כמדינה לא-חברה. ניו יורק, 29 בנובמבר 2012. רויטרס
אבו מאזן התקבל בחמימות במטה האו"ם. בתמונה: עם שר החוץ הטורקי, אחמט דאווטאולו/רויטרס

נביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרשות, אמר כי העצרות הרבות שנערכו לאורך כל היום בשטחי הרשות ובמדינות אחרות, עוד בטרם החלה ההצבעה באו"ם, מהוות מעין "משאל-עם ענק". לדבריו, "משאל העם הזה מאשרר את זכותו של העם הפלסטיני להקים מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים הקדושה. העצרות מעבירות מסר למדינות העולם התומכות בצדק, ומבהירות לכל בני-החורין בעולם שהסוגיה הפלסטינית היא הסוגיה המרכזית עבור האומה הערבית ועבור בני-החורין ברחבי העולם".

"היום האדיר הזה מוכיח שהעם עומד לצד מנהיגיו המחויבים לעקרונות הלאומיים ובראשם סוגיית הפליטים, השבת השטחים והקמת מדינה עצמאית שבירתה ירושלים", הוסיף דוברו של אבו מאזן. "ההנהגה הפלסטינית נחושה להשיג ביטחון ויציבות במזרח התיכון ובעולם כולו".

חגיגות ברחבי הרשות הפלסטינית לקראת ההצבעה באו"ם. 29 בנובמבר 2012. רויטרס
ברמאללה נופפו בדגל שעליו המספר השמור למדינת פלסטין בעצרת האו"ם/רויטרס

אחר הצהריים, קיבל אבו מאזן שיחת טלפון מבכיר חמאס בגדה המערבית, נאסר א-דין שאער, שנחשב לאחד המנהיגים המתונים בארגון, וכיהן בעבר כסגנו של איסמעיל הניה. "אבו מאזן אמר כי מדינות רבות שהיססו כיצד להצביע כבר קיבלו החלטה להצביע בעד הבקשה שלנו" סיפר אבו רודיינה. "מדינות אחרות אמרו כי יימנעו בהצבעה במקום להצביע נגד. אבו מאזן אמר לי שהוא שמח לראות את העצרות הרבות שנערכו היום בגדה ובעזה, והוסיף כי העצרות רק הגבירו את נחישותו להגיש את הבקשה לאו"ם". לפי אבו רודיינה, אבו מאזן אמר ש"הלחצים שהופעלו עליו התפוגגו".

"הפלסטינים יוכלו להעביר גם החלטה שהעולם שטוח"

למרות שטף ההודעות של המדינות האירופיות, לשכת ראש הממשלה עשתה היום מאמץ גדול בניסיון למזער את משמעות ההצבעה בעצרת ואת הדיווחים על תבוסה מדינית. אחרי שבוע של שתיקה, התייחס היום ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשונה בקולו לסוגייה, והדגיש כי "החלטה באו"ם היום לא תשנה דבר בשטח. היא לא תקדם את הקמתה של מדינה פלסטינית, היא תרחיק אותה".

שרי הממשלה קיבלו דף מסרים בו הונחו להדגיש כי רק מועצת הביטחון היא זו שמאשרת הקמת מדינה, וכן כי "לפלסטינים אין שום בעיה לגייס רוב בעצרת הכללית של האו"ם, גם אם ירצו להעביר החלטה שהעולם שטוח". בישראל מנסים להדגיש כי "אין קשר בין תמיכתן של מדינות מסוימות בהחלטה לתמיכתן המלאה בזכותה של ישראל להגן על עצמה - ראינו רק בשבוע שעבר את הגיבוי שקיבלה ממשלת ישראל לפעולה החזקה נגד החמאס בעזה".

בנימין נתניהו  מציין 35 שנה לביקור סאדאת, נובמבר 2012. עומר מירון
"החלטה באו"ם היום לא תשנה דבר בשטח. היא לא תקדם את הקמתה של מדינה פלסטינית, היא תרחיק אותה". נתניהו, היום/עומר מירון

בירושלים מנסים למקד את האש במהלך החד-צדדי של אבו מאזן, שמפר את ההסכמים הקיימים עם ישראל ונעשה בניגוד לעמדת ארה"ב. "ידה של ישראל תמיד מושטת לשלום", אמר היום נתניהו והדגיש כי הדרך היחידה למדינה פלסטינית היא באמצעות מו"מ ישיר ללא תנאים מוקדמים, וכי הקמת מדינה פלסטינית ללא הסדר אינה מבטיחה את ביטחונם של אזרחי ישראל. "השלום יושג בהסכמות שיתקבלו בין ירושלים לרמאללה ולא בהצהרות מנותקות שמתקבלות באו"ם", אמר היום נתניהו. "ללא הסכם שיבטיח את סידורי ביטחון של ישראל תהפוך מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון לעוד בסיס טרור אירני".

בשבוע האחרון נסוג הדרג המדיני מהאיומים החריפים בדבר צעדי תגובה נגד הרשות הפלסטינית בעקבות המהלך, והוחלט לנקוט בגישה מתונה מדודה וזהירה כדי לא לספוג ביקורת בינלאומית ולהסיט את האש מהאחריות הפלסטינית. עם זאת, גורמים מדיניים הדגישו כי המשמעות המעשית של המהלך של אבו מאזן היא הפרה של הסכמי אוסלו והתחייבויות נוספות שניתנו בערבויות בינלאומיות, וכי "שבירת הכלים מצד אבו מאזן מאפשרת לישראל לנקוט בצעדים משלה". ככל הנראה, אם יינקטו צעדי תגובה ראשוניים, הם ייעשו במסגרת ההסכמים הקיימים; ישראל שוקלת להשעות את העברת כספי המסים של הרשות הפלסטינית וצפויה לגבות את חוב החשמל של הרשות לישראל בסך למעלה מ-700 מיליון שקלים. עם זאת, בירושלים מבהירים כי אם אבו מאזן לא יסתפק בהחלטה בעצרת וימשיך לפעול בזירה הבינלאומית בניסיון להתקבל לגופים נוספים, ובראשן לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התגובה צפויה להיות חריפה יותר.

לפניות לכתבים:
טל שלו - tal_sh@walla.net.il
ניר יהב - nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully