וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרציתם לדעת על בקשת ההכרה הפלסטינית באו"ם

טל שלו

29.11.2012 / 11:17

מדינות העצרת הכללית של האו"ם צפויות לדון בהצעת אבו מאזן להכיר בפלסטין כמדינה משקיפה שאינה חברה. מה בדיוק מבקשים הפלסטינים, ואיך זה ישפיע על היום שאחרי?

צילום: גדעון צנטנר, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

בדיוק 65 שנה אחרי שבכיכר המושבות חגגו את אישור תכנית החלוקה וההכרה במדינה היהודית, הערב (חמישי) בשעה 22:00 שוב תצא בשורה מניו יורק שתהדהד הרחק לירושלים ולרמאללה. 193 מדינות העצרת הכללית של האו"ם צפויות לדון ולאשר את ההצעה להכיר בפלסטין כמדינה משקיפה שאינה חברה מלאה בארגון.

מה בדיוק הפלסטינים מבקשים?

הצעת ההחלטה הפלסטינית מבקשת שדרוג של פלסטין בגבולות 1967 למעמד משקיפה בארגון, בדומה למעמד של הוותיקן. בניגוד להחלטה במועצת הביטחון, שדרוג מעמד הרשות בעצרת הוא בעל מעמד סימבולי בעיקרו, כי החלטות העצרת הכללית הן בגדר המלצה והן אינן מחייבות. הפלסטינים לא יקבלו זכות הצבעה באו"ם, אך יוכלו לפנות בהמשך לארגונים בינלאומיים נוספים ולקבל שם מעמד דומה. עם זאת, מבחינה מדינית-הצהרתית מדובר בהישג היסטורי וחסר תקדים עבור הפלסטינים. אישור ההצעה של אבו מאזן, המגדירה ששטח המדינה הפלסטינית מבוסס על קווי 1967, יעניק גיבוי בינלאומי נרחב לדרישות הפלסטיניות לריבונות. בימים האחרונים פועלים נציגים אמריקנים ואירופים מול אבו מאזן בניסיון לרכך ולמתן ככל האפשר את נוסח ההחלטה, כך שתכלול לדוגמא קריאה לחידוש המשא ומתן.

הילרי קלינטון ואבו מאזן ברמאללה. רויטרס
בימים האחרונים פועלים נציגים אמריקנים ואירופים מול אבו מאזן בניסיון לרכך ולמתן את נוסח ההחלטה. אבו מאזן עם מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון/רויטרס

התסריט של שנה שעברה לא חוזר על עצמו?

בספטמבר בשנה שעברה ניסו הפלסטינים את דרך המלך באמצעות מועצת הביטחון של האו"ם, שם מאושרות מדינות כחברות מלאות בארגון, אך המסלול נחסם לאחר שהפלסטינים לא הצליחו לגייס רוב מבין 15 חברות המועצה וארצות הברית הטילה וטו גורף. גם הפעם עשתה ארצות הברית מאמץ גדול למנוע את המהלך, ועד הרגע האחרון מקיימת פגישות עם אבו מאזן בניסיון לשכנע אותו לסגת מהפנייה או לרכך את נוסח ההצהרה שיגיש הערב באו"ם.

מי צפוי לתמוך בבקשה הפלסטינית?

הפלסטינים צפויים לזכות ברוב גדול של כ-150-170 ממדינות העצרת ובהן רוסיה, סין, ברזיל, הודו, צרפת, אירלנד, ספרד, נורבגיה, שוויץ ודנמרק ומרבית מדינות אירופה. איטליה, צ'כיה, הולנד, אוסטרליה ודרום סודן הן בין 15-20 המדינות שצפויות להימנע, כאשר בריטניה עשויה להימנע או לתמוך, בהתאם לדרישתה מאבו מאזן להתחייב שלא לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ביום שאחרי ההצבעה. גרמניה כבר הודיעה הבוקר כי תימנע. המדינות היחידות שיתנגדו לבקשה יהיו ארצות הברית, קנדה, מיקרונזיה, איי מרשל וגואטמלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מחיסול ג'עברי ועד הפסקת האש: סיכום מבצע "עמוד ענן". שי מכלוף
מבצע "עמוד ענן" הוביל מדינות מערביות רבות להרגיש מחויבות לחיזוקו של אבו מאזן מול חמאס/שי מכלוף

לאן נעלמו כל ידידותינו?

הפלסטינים נהנים ממה שמוכר כ"רוב אוטומטי" בעצרת הכללית של האו"ם, אך ישראל ניהלה מסע דיפלומטי קשה בקרב ידידותיה בעולם בניסיון לרכך את תוצאות ההחלטה על ידי איכות ולא כמות, ולשכנע כמה שיותר מדינות מערביות להימנע או להתנגד להחלטה. עם זאת, המאמץ המדיני ספג מכה קשה בעקבות מבצע "עמוד ענן", שהוביל מדינות מערביות רבות להרגיש מחויבות לחיזוקו של אבו מאזן אל מול חמאס שרק התעצם בעימות האחרון עם ישראל. בימים האחרונים התברר לישראל שעוד ועוד מדינות "מתהפכות", כשצרפת, בריטניה, ומדינות אירופיות נוספות מודיעות בזו אחר זו על תמיכתן בעמדה הפלסטינית.

מה ישראל הולכת לעשות עכשיו?

ככל הנראה לא הרבה. בתחילה ישראל התייחסה לאירוע בחומרה ואיימה בצעדי תגובה חריפים עד כדי ניתוק הסכמי אוסלו ומיטוט הרשות הפלסטינית, אך מבצע "עמוד ענן" שינה, כאמור, את התמונה מהקצה לקצה, וישראל הבינה שהאיומים רק יסיטו את האש הבינלאומית מהצעד החד צדדי של הפלסטינים. מאז, ראש הממשלה ושר החוץ מנסים למזער את חשיבות האירוע ובהתאם להוריד את פרופיל האיומים. ככל הנראה יינקטו רק צעדי תגובה מדודים וזהירים בשלב ראשון: ישראל לא תפר את ההסכמים, אך במסגרת ההסכמים הקיימים תפסיק להעלים עין מההפרות הפלסטיניות, כמו לדוגמא קיזוז חוב החשמל של הרשות לחברת החשמל הישראלית העומד על מעל ל-700 מיליון שקלים.

ומה יקרה ביום שאחרי?

משמעותה של הפנייה לעצרת הכללית של האו"ם סימבולית בעיקרה, אך בהמשך עשוי אבו מאזן להחליט לפנות לארגונים וסוכנויות נוספות של האו"ם, כמו ארגון הבריאות העולמי ובית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. מרבית מדינות המערב לוחצות על אבו מאזן לא לנסות להתקבל לארגונים השונים. בראש המדינות האלו עומדת ארצות הברית, שכן החוק האמריקני מחייב הפסקה של תקצוב של גופים שמכירים בפלסטין ללא משא ומתן. גם בירושלים חוששים במיוחד מפנייה של אבו מאזן להאג, שעשויה לגרור תביעות משפטיות נגד קציני צה"ל ונגד הבנייה בהתנחלויות. כמו כן, הפלסטינים מדברים על כך שביום שאחרי ההצבעה יואצו המגעים לקראת פיוס בין הפתח והחמאס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully