וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העבודה בוחרת רשימה, יחימוביץ' תכניס את אנשיה?

טל שלו

29.11.2012 / 14:35

60 אלף המתפקדים בוחרים את נציגיהם, ובמוקד: קרב בין פרץ להרצוג על הבכורה, וביקורת על מאמץ היו"ר למנוע רשימה "שמאלנית". נכון ל-14:00 עומד שיעור ההצבעה על כ-18%

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאל

אחרי חודש עמוס בהכנות, חוגי בית, קמפיינים וסיסמאות, 83 מתמודדים בפריימריז של מפלגת העבודה מנסים היום (חמישי) את מזלם ושואפים להשתלב במקום ריאלי ברשימת המפלגה לכנסת ה-19. חברי כנסת ותיקים, כוכבים שהצטרפו בעקבותיה של שלי יחימוביץ' ושורה של פעילי שטח ותיקים יתחרו על האפשרות להשתלב ברשימת העבודה לכנסת, שלפי ההערכה בסקרים הנוכחיים צפויה לשלש את כוחה בבחירות הקרובות. הפרצופים החדשים הרבים שישתלבו בסופו של דבר בנבחרת צפויים להיות מוקד העניין המרכזי בתוצאות הבחירות, כמו גם המאבק בין יו"ר המפלגה יחימוביץ' לבין יריבה הפוליטי עמיר פרץ על עיצוב הרשימה הבאה ועל קידום מועמדים המזוהים עמם. במפלגת העבודה מביעים שביעות רצון משיעור ההצבעה עד השעה 14:00 שעומד על למעלה מ-18% מכ-60 אלף חברי המפלגה שמימשו את זכותם להצביע.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

אחרי הפארסה הממוחשבת של הליכוד השבוע, בעבודה לא נטלו שום סיכון והחליטו לקיים הצבעה ידנית. עם זאת, טפסי ההצבעה ייספרו באופן ממוחשב. למעלה מ-60 אלף חברי המפלגה יוכלו להגיע עד השעה 22:00 ל-450 קלפיות בכ-70 אתרי בחירה ברחבי הארץ, שם הם יבחרו בין שמונה ל-12 מועמדים מתוך רשימה ארוכה. נוסף על כך, תפעיל המפלגה שלוש קלפיות ניידות שיעברו בין אתרי ההצבעה המרוחקים ויהיו נגישות לציבור הבוחרים. לאחר נעילת הקלפיות, ייספרו טפסי ההצבעה באתר מרכזי אחד במשך כל הלילה, ולקראת השעה 07:00 ביום שישי יימסרו תוצאות ההצבעה, והזוכים המאושרים יתכנסו בבית ברל לתמונה המסורתית של הנבחרת לכנסת.

שלי יחימוביץ'' מצביע לפריימריז של העבודה. נמרוד סונדרס
עשרות מתמודדים על כ-20 מקומות ריאליים. יחימוביץ' מצביעה, הבוקר/נמרוד סונדרס

פרט ליחימוביץ', שכבר נבחרה לעמוד בראש המפלגת העבודה, ומזכ"ל המפלגה חיליק בר שעבורו משוריין המקום השביעי ברשימה, מתחרים כל הפריימריסטים ברשימה ארצית. הייצוג למגזרים השונים יובטח באמצעות שיטה של הבטחת ייצוג, כך שאם לא יזכו המועמדים ממגזר מסוים באופן עצמאי למקום גבוה ברשימה, הם יוקפצו למקומות "שמורים" ברשימה. הנשים זוכות להבטחת ייצוג של שני מקומות בכל עשירייה, המקומות ה-17 וה-25 מובטחים לנציגי מחוזות המושבים והקיבוצים (בהתאמה), המקומות ה-18 וה-26 שמורים למחוזות הערבים והדרוזים, ונציג העולים ישובץ במקום 20.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

במפלגה מעריכים שעשרים המקומות הראשונים ברשימה נחשבים לריאליים, ושבעת חברי הכנסת המכהנים – יצחק הרצוג, עמיר פרץ, איתן כבל, בנימין בן-אליעזר, דניאל בן-סימון, פרופ' אבישי ברוורמן וראלב מג'אדלה - ינסו להתברג שוב ברשימה. לפי ההערכה הרווחת, הרצוג ישמור על המקום הראשון (אחרי יחימוביץ'), אך גם פרץ צפוי לזכות לפופולריות רבה - בין היתר בעקבות ההכרה העצומה שלה זכה במהלך מבצע "עמוד ענן" על פיתוח מערכת "כיפת ברזל". עוד מעריכים במפלגה, כי מרבית הח"כים יצליחו להתברג במקומות ריאליים ברשימה וכי אם יהיו הדחות - מדובר בכאלה של בודדים בלבד.

מול חברי הכנסת הוותיקים מתייצבת רשימה ארוכה של פרצופים חדשים, ובראשם היזם ואיש העסקים אראל מרגלית, שלפי ההערכה צפוי להשתלב במקום גבוה ברשימה, והיזם עופר קורנפלד - ראש המטה של יחימוביץ', שזוכה לתמיכתה הברורה של יו"ר המפלגה. אליהם מצטרפת נבחרת ה"כוכבים" שהגיעו בעקבות יחימוביץ' – פרופ' יוסי יונה והפעיל החברתי איציק שמולי נחשבים לבעלי סיכויים טובים לתפוס מקום גבוה, ויחד עמם גם העיתונאי מיקי רוזנטל, ניצב בדימוס משה מזרחי, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר עומר בר-לב ואיש החינוך חילי טרופר, הרב גלעד קריב, ח"כ נחמן שי שפרש מקדימה ו"השגריר" לשעבר איתן שוורץ ינסו להתברג במקום ריאלי. במקביל, גם אנשי מפלגה ותיקים יותר ינסו להשתלב ברשימה - איש "שלום עכשיו" יריב אופנהיימר, ראש העיר רעננה נחום חופרי והפעיל הוותיק ערן חרמוני.

עמיר פרץ  מצביע לפריימריז של העבודה. בן קלמר
הפריימריז חידשו את הקרב בין שני היריבים המרים. יחימוביץ' ופרץ/בן קלמר

יחימוביץ' הבהירה כי תשמח ל"רשימה מאוזנת"

בעבודה מנסים אמנם להתנער ממלים כמו "דילים" ו"רשימות חיסול", ומספר המקומות הפנויים במפלגה הרגיע במידת מה את הסכינאות והחיסולים, אך מתחת לפני השטח, כאמור, מתנהל קרב השפעה דרמטי בין יחימוביץ' לבין פרץ. בתווך פועלים גם יו"ר ההסתדרות עופר עיני, חברי הכנסת יצחק הרצוג, איתן כבל ונציגי המחאה החברתית, שמשחקים כולם תפקיד בניסיון לעצב את הרשימה שאמורה להיות האלטרנטיבה לשלטונו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

יחימוביץ' הצביעה הבוקר בקלפי בגני התערוכה בתל אביב. "סימנתי 12 שמות ואם הייתי יכולה הייתי מסמנת עשרים", אמרה יושבת הראש, שקראה למתפקדים להגיע. "ככל שיהיו יותר מצביעים על פי צו מצפונם והאידיאולוגיה שלהם, כל הרשימה תהיה טובה יותר. בלי תכתיבים ובלי רשימות, להצביע עבור הרשימה הטובה ביותר, ותיקים וצעירים כאחד". יחימוביץ' התייחסה לדיווחים על רשימות ודילים במפלגה: "אין לי קשר לאף אחת מרשימות. אני מבקשת לא לקרוא שום רשימה אלא פשוט לבחור רשימה מאוזנת שתביא לידי ביטוי את כל הזרמים ואני סומכת על חוכמת ההמון".

יחימוביץ' הבהירה בימים האחרונים באופן פומבי שהיא תשמח ליצור "רשימה ערכית ומאוזנת שניתן לעבוד איתה בצוות", ולדברי גורמים במפלגה היא גם הבהירה היטב שתשמח לראות את אנשיה בקדמת הרשימה - בראש ובראשונה קורנפלד ובירן - וכן את ח"כ אבישי ברוורמן והמועמדים יוסי יונה, משה מזרחי, איציק שמולי, נדיה חילו וחילי טרופר משתלבים ברשימה.

מנגד, פרץ מקדם מועמדים אחרים, שיסורו פחות למרותה של יחימוביץ' ומייצגים סדר יום מדיני יותר מאשר סוציאל-דמוקרטי, כמו חברי הכנסת בן-אליעזר, כבל ומג'אדלה - וכן מירב מיכאלי, יריב אופנהיימר, אסתי קירמאייר וערן חרמוני. אופנהיימר עצמו פרסם הבוקר הודעה, ובה ציין כי "מחנה השלום הישראלי רגיל שמנסים להשתיק אותו מימין, הוא לא רגיל שזה בא מתוך מפלגת העבודה. מתפקדי העבודה יוכיחו היום שהם רוצים להציב מול הימין נבחרת נחושה ואמיצה שלא מפחדת להיאבק על חזון שתי המדינות ועל דמותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בהצלחה לכולנו".

חברת חקירות פרטית תפקח על טוהר הבחירות

הקרבות בין מחנה פרץ לאנשי יחימוביץ' צפויים להתמקד בעיקר במגזרים - כאשר חילו המזוהה עם יחימוביץ' מאיימת על מג'אדלה (שמזוהה עם פרץ) במגזר הערבים והדרוזים, ומועמד מחוז המושבים - דני עטר, צפוי לזכות במקום המובטח לקיבוצים ולמושבים למורת רוחם של אנשי הקיבוצים בשל מה שמכונה "המגה דיל" שרקח עם פרץ. במקביל, יו"ר ההסתדרות עיני המליץ לאנשיו להצביע עבור הרצוג, שמולי ובן-אליעזר.

יחימוביץ' ומטה הבחירות במפלגה נקטו בשורה של צעדים כדי לשמור על חופש הבחירה ולצמצם את השפעתם של קבלני הקולות המגזריים. לצורך הפקת הפריימריז נשכרו כ-900 עובדים, בהם מאבטחים, סדרנים, טכנאים וכן עובדים שימוקמו בחמ"ל המרכזי של המפלגה. נוסף על כך, חברת חקירות פרטית תפקח על טוהר הבחירות. כמו כן, הוחלט כי לשמות המועמדים לא יצורפו מספרים וכי תוצאות ההצבעה יפורסמו לקהל הרחב רק בצורה ארצית וכי לא יפורסם פילוח מחוזי - כדי למנוע פיקוח ואיומים של קבלני הקולות והדילים. מזכ"ל המפלגה, חיליק בר, אמר היום כי "אנו רוצים רשימה מעורבת ומגוונת של אנשי מפלגה ותיקים וחדשים, מבוגרים וצעירים מתחומים שונים. אין לי ספק כשאני רואה את הרשימה הקיצונית של הליכוד ורשימות אחרות שאין בהן בשורה, כי הרשימה שלנו תהיה הרשימה האטרקטיבית ביותר ותביא להחלפת השלטון בבחירות הארציות".

לפי שיטת הבטחת הייצוג, ארבעה מקומות מתוך העשרים הראשונים שמורים לנשים, ומכיוון שיחימוביץ' נותרה האישה היחידה מטעם המפלגה בכנסת האחרונה, הקרב הנשי צפוי לספק תואר ח"כית לארבע נשים חדשות לפחות. למעלה מעשר נשים מנסות להשתלב ברשימה, והבולטות ווהמוכרות שבהן הן העיתונאית מירב מיכאלי, יו"ר המשמרת הצעירה במפלגה מיכל בירן, סתיו שפיר - ממנהיגות המחאה החברתית - ונינו אבסדזה - שערקה מקדימה לשורות המפלגה ועשויה להשתלב גם בהבטחת הייצוג למגזר העולים במקום ה-20. יחד עמן מתמודדות גם פעילות ותיקות בעבודה כמו דנה אורן, נורית צור, אסתי קירמאייר ממחוז ירושלים, לאה פדידה ויעל ארן, חברת הכנסת לשעבר נדיה חילו - וכן מצטרפות חדשות כמו חברת הכנסת לשעבר מלי פולישוק-בלוך ומנהיגת מאבק מורות הקבלן לילי בן-עמי.

לקריאה נוספת:
הדילים, רשימות החיסול ומוקדי הכוח בעבודה
מיהם חברי הכנסת החברתיים ביותר בעבודה?
סקר: אחרי חזרת לבני לפוליטיקה - 18 מנדטים לעבודה

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

(עדכון ראשון: 10:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully