וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדילים ורשימות ה"חיסול": העבודה נערכת לפריימריז

טל שלו

28.11.2012 / 20:29

הבחירות המוקדמות במפלגת העבודה, שיתקיימו מחר, חידשו את הקרב המר בין יחימוביץ' לבין עמיר פרץ. מיהם המומלצים של השניים, ומי עוד פעיל מאחורי הקלעים? מפת מוקדי הכוח

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יותם בן-דוד

ביום שישי לפנות בוקר זה יקרה סופסוף, ועל בימה אחת בבית ברל יצטופפו כל כוכבי מפלגת העבודה לתמונה המסורתית של הנבחרת שתתמודד בבחירות לכנסת ה-19. בעבודה אוהבים להתגאות שאצלם זה לא כמו בליכוד - דילים, רשימות חיסול וג'ובים אינם חלק מהלקסיקון המפלגתי; הכל הרבה יותר אידיאולוגי מפוליטי, ובכלל - שיעור "המצביעים החופשיים" מקרב המתפקדים שלהם גבוה יותר משיעורם בליכוד. גם מספר המנדטים הגבוה יחסית הצפוי למפלגה בסקרים מרגיע את הסכינאות והחיסולים, שכן בנוסף לשמונת חברי הכנסת המכהנים, יהיו ככל הנראה עוד לפחות 12 מקומות חדשים למתמודדים כוכבים.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

אמנם בקלפיות של העבודה אין רשימות מועמדים שלמות וברורות שמונחתות על ועדי עובדים בתעשייה האווירית כמו אצל העמיתים בליכוד, אך מתחת לפני השטח מתנהל קרב השפעה דרמטי בין יו"ר המפלגה שלי יחימוביץ לבין חבר הכנסת עמיר פרץ, כשבתווך גם יו"ר ההסתדרות עופר עיני, חברי הכנסת יצחק הרצוג, איתן כבל וכן נציגי המחאה החברתית, שמשחקים כולם תפקיד בניסיון לעצב את הרשימה שאמורה להיות האלטרנטיבה לשלטון נתניהו. בסביבת יחימוביץ' מכחישים כל העת קיומם של דילים או רשימות חיסול, אך יחימוביץ' אינה מסתירה כי היא מעוניינת ליצור "רשימה מאוזנת? שתוכל "לעבוד איתה כצוות". משיחות עם פעילים בשטח גם ניתן להבין מיהם "המומלצים של יחימוביץ'" ואת מי מנגד מנסה פרץ להכניס לרשימה.

מסיבת חנוכת מטה העבודה החדש, נובמבר 2012. דרור עינב
חזית אחידה כלפי חוץ וקרב מתחת לפני השטח. יחימוביץ' עם בן אליעזר ודני עטר/דרור עינב

לפי ההערכה במפלגה, יחימוביץ' תשמח לראות את אנשיה בקדמת הרשימה - ובראש ובראשונה היא מתמקדת בראש המטה שלה, היזם עופר קורנפלד, וביו"ר המשמרת הצעירה מיכל בירן. במעגל נוסף, טוענים גורמים במפלגה, יחימוביץ' תשמח לראות את המועמדים יוסי יונה, משה מזרחי, איציק שמולי, עומר בר-לב, נדיה חילו וחילי טרופר משתלבים ברשימה.

במקביל, טוענים גורמים במפלגה כי מאחורי הקלעים יחימוביץ' פועלת נגד היבחרם של פרץ, בנימין בן-אליעזר, איתן כבל והמועמדים המומלצים שלהם. עם זאת, בסביבת יחימוביץ' דוחים בתוקף את הטענות ומבהירים כי בניגוד לתוצאות הבחירות בפריימריז בליכוד, יחימוביץ' הייתה שמחה לראות רשימה משולבת של ח"כים ותיקים ובעלי ניסיון לצד שמות חדשים שייצגו את הרוח החדשה שהגיעה למפלגה, כמו איציק שמולי ועומר בר-לב. בסביבתה גם מציינים שהפופולריות של פרץ, שהתחזקה לאחר שהופגנו היכולות של מערכת "כיפת ברזל", יכולה דווקא להגביר את התמיכה במפלגה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

אל מול הכוח הבלתי-מבוטל של יחימוביץ' במפלגה, ניצבים עמיר פרץ ועופר עיני, שלפי ההערכה משפיעים על למעלה מעשרת אלפים מתפקדים - בעיקר מההסתדרות, ועדי העובדים, המגזר הדרוזי והערבי ונציגי המושבים. פרץ הבהיר קודם כל את תמיכתו בשלושה אנשים נוסף על עצמו - בן-אליעזר (בעקבות הפיוס עם עופר עיני), איתן כבל ודני עטר - מועמד מחוז המושבים. גורמים במפלגה מכנים זאת בשם "המגה דיל". החלטת המפלגה לאחד בין מחוז הקיבוצים והמושבים יצרה מוקד חדש לעימות, ולפי ההערכה עטר, מועמד המושבים, יצליח לדחוק בזכות הברית עם פרס את מועמדי התנועה הקיבוצית אל מחוץ לרשימה, ומועמדי התנועה הקיבוצית בראשות דוד דרומלביץ' פועלים במאמץ אחרון לאחד את המתפקדים מהקיבוצים נגד בחירתו.

כמו כן, פרץ מקדם בבירור את מירב מיכאלי, יריב אופנהיימר, אסתי קירמאייר, ערן חרמוני, וכן את חבר הכנסת ראלב מג'אדלה. בעוד חבר הכנסת דניאל בן-סימון אינו מקבל תמיכה מובהקת מאף מחנה, מומלציו של עיני בין אנשי ההסתדרות כוללים את הרצוג, בן-אליעזר ושמולי.

שלי יחמוביץ ועמיר פרץ בפגישה בבית ארלוזוב, ספטמבר 2011. דרור עינב
שוב נאבקים זה בזו. יחימוביץ' ופרץ/דרור עינב

מועמדים רבים, ובהם גם כוכבים רבים שהצטרפו למפלגה, אינם נהנים מתמיכה מובהקת של מחנה כלשהו. המתמודד אראל מרגלית צפוי להגיע למקום גבוה ברשימה בשל המפקד העצמאי שנותר עמו לאחר שהתמודד בשנה שעברה, אך מיקי רוזנטל, נעם שליט, סתיו שפיר ונחמן שי ינסו להתבסס בעיקר על קולות של "מצביעים חופשיים", שאינם מחויבים למחנה כלשהו. הארבעה נהנים מבולטות תקשורתית ומהיותם דמויות מוכרות יחסית.

כמו כן, רוח המחאה החברתית במפלגת העבודה יצרה סוג חדש של רשימות מומלצים - של קבוצות וחוגים רעיוניים הפעילים במפלגה. בימים האחרונים הופצו המלצות של שלל ארגונים ופורומים חברתיים כמו "מתארגנים לעבודה" ו"הפורום לצדק חברתי" השופטים את המתמודדים על פי מחויבותם לרעיונות סוציאל-דמוקרטיים. לכך נוספות גם רשימות מומלצים שגובשו על ידי פעילי המפלגה בסניפים ברחבי הארץ. סניפים אלה מכילים בתוכם תערובות של מחנות ומומלצים מכל הקשת הפוליטית במפלגה.

בסביבתה של יחימוביץ מדגישים כי יו"ר העבודה מצפה לקיומן של בחירות חופשיות ודמוקרטיות, ובעיקר מעוניינת לצמצם את השפעתם של קבלני הקולות השונים. יחימוביץ' נקטה מספר צעדי מנע שהוגדרו בסביבתה כ"כללים להבטחת הצבעה נקייה וחופשית". ההצבעה בעבודה היא הצבעה שמית ללא מספרים שמשמשים בדרך כלל את הדילים ובלי אפשרות לדעת אחרי ההצבעה כיצד הצביע כל יישוב ויישוב.

לקריאה נוספת:
סקר: 18 מנדטים למפלגת העבודה, 7 למפלגה של לבני
יחימוביץ': לבני? יש שני מתמודדים בזירה - נתניהו ואני
מדור "השאלון הזהה למועמד" בוואלה! בחירות

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully